Håller på med ett pergolabygge på ett trädäck.
Eftersom jag vill undvika höga stolpar i mesta möjliga mån, så vill jag ha endast ha en stolpe i varje hörn, vilket gör att jag endast behöver ha en stolpe inne i själva trädäcket.
Det jag är osäker på är vilken dimension som bärlinorna måste vara i och här får jag lite oilka besked beroende på vem jag pratar med.

Problemet är att avståndet mellan stolparna är ca 4 meter.
Pratade med en bygghandel och de ansåg att 45x145 krävdes och att det skulle funka bra.
En annan ansåg att man lika väl kunna sätta en 28x145 på var sida om stolpen och ytterligare en ansåg att 45x145 var på gränsen till för klent.

Pergolan ska endast ha tvärribbor och inget tak, så det som bärlinorna ska göra är ju att stabilera i sidled, samt att de ska kunna bära sin egen vikt utan att svikta.

Tacksam för alla tips, råd och input :)

Ingen som har några tankar ? :S

Jag tycker fyra meter utan stolpe i mitten kräver sin "size".

Otroligt trist att efter något år, när du troligen vill ha någon typ av tak behöva starka upp grejorna.

Tro mig, du vill snart ha skugga i pergolan på dagen för att senare på kvällen eventuellt ha något som hindrar daggen (kanalplasttak eller dyligt).

Kör på rediga grejor, det har inte jag gjort. :)

Styrman skrev:
Jag tycker fyra meter utan stolpe i mitten kräver sin "size".

Otroligt trist att efter något år, när du troligen vill ha någon typ av tak behöva starka upp grejorna.

Tro mig, du vill snart ha skugga i pergolan på dagen för att senare på kvällen eventuellt ha något som hindrar daggen (kanalplasttak eller dyligt).

Kör på rediga grejor, det har inte jag gjort. :)
Ja, men frågan är vad som är "sin size" ?
:S
Något tak kommer det inte att bli, solskyddet tänker jag lösa med ett solsegel som löper under själva pergolataket. Så, detta kommer inte att vara någon belasning på själva taket.

Lyfter denna tråden då jag har samma funderingar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.