7ender
Jag vet inte. Vi provade oss fram med reglar vi hade liggande.

F fribygg skrev:
Ett riktigt glastak eller falsat plåttak lär ju vara ännu dyrare och kanske lämpligare?

Jag tror det blir snyggare med sågad yta än hyvlat virke 2*8 är snyggare än 45*195 utomhus
Vad menar du? Förklara gärna för en glad amatör

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här gjorde jag i våras, ungefär samma mått som din. 95x95 stolpar. Stolparna är jackade på två sidor och ställt en 170 på varje sida med en 45x45 mellan i ovankant. Takbjälkar 170 som jackats ur för att vila bra på hammarbandet förutom på gaveln där de är 195 för att täcka plasttakets kant.

• Gilla
Paholanien och 5 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
[bild][bild]
Så här gjorde jag i våras, ungefär samma mått som din. 95x95 stolpar. Stolparna är jackade på två sidor och ställt en 170 på varje sida med en 45x45 mellan i ovankant. Takbjälkar 170 som jackats ur för att vila bra på hammarbandet förutom på gaveln där de är 195 för att täcka plasttakets kant.
Fint skärmtak!
Har du dimensionerat det så det klarar sej utan snöskottning?

• Haha
ARJU
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
[bild][bild]
Snyggt som fasen, men tror du de blir konstigt att sätta 195 på varje sida istället och 170 takbjälkar

Fan jag blir osäker nu, ska beställa imorgon.

Då kanske jag ska köra limträbalk 115x225 uppe på stolparna som bärlina istället

robbannnnn robbannnnn skrev:

Då kanske jag ska köra limträbalk 115x225 uppe på stolparna som bärlina istället
Eller 115x180 borde ju räcka

• Gilla
7ender
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Fint skärmtak!
Har du dimensionerat det så det klarar sej utan snöskottning?
Det är västra skåne så det är extremt sällan mycket snö…men i vintras låg det nästan 2-3dm några dagar. Jag hade troligen inte skottat ändå. Dimensionerade ungefär enligt svenskt träs rekommendationer för ”enkel bod” eller nåt liknande. Läser man deras rekommendationer för pergola är dimensionerna extremt grova.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Snyggt som fasen, men tror du de blir konstigt att sätta 195 på varje sida istället och 170 takbjälkar
Nej, det ser säkert bra ut. På 2-3 m höjd syns bara liten skillnad.

Jag hade först bara tänkt ha en enkel 170 som hammarband, men när jag räknade lite på det var det alldeles för klen. Två blev mycket bättre.

Vad tror du om att jag går på en limträ 115x180 istället?

Den borde väl hålla lika bra?

Limträ horisontellt utomhus utan att ha ett ordentligt tak över?

F fribygg skrev:
Limträ horisontellt utomhus utan att ha ett ordentligt tak över?
Pergolan ska målas vit

Pergolan ska målas vit
Med latexfärg?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.