Hej,

Vad tror ni om denna uppbyggnad

4stolpar 115x115

Bärlina skruvas uppe på stolparna 2st ihopskruvade 45x195

Åsar 45x175

Borde funka!

Ju klenare virke du väljer ju spinkigare och fattigare ser det ut, väljer du tex 8 tums stolpar istället för 115*115 kommer det nog se rejälare ut

Jo men tänker att eftersom den bara är 4.5x4.5 så kanske jag inte borde köra för stort..

Först tänkte jag kört 115x225 limträ som bärlina

Jag tror det håller oavsett, risken är ju mest att det ser tanigt ut med klena dimensioner.

• Gilla
Fågelvägen och 1 till
  • Laddar…
tack för svar
F fribygg skrev:
Jag tror det håller oavsett, risken är ju mest att det ser tanigt ut med klena dimensioner.
Frågan är hur de kommer se ut med 2st 45-195..

Stolpen är ju 115bred och sen bygger ju 2st 45 90tillsammans..

Så kommer ju vara 25mm kvar av stolpen om du fattar vad jag menar 115-90=25.. kommer det se konstigt ut?

I vårt klimat tycker jag iofs att pergola ÄR konstigt oavsett virkesdimension..

7ender
Jag har precis slängt ihop en pergola med 115x115 stolpar och 170 åsar. Tycker inte det känns tanigt.

Bärlinorna pu-limmade jag ihop av två 45x170 reglar med 28 mm trall emellan = 118 mm. Limningen höll inget vidare trots lånade tvingar från halva gatan, så får ev göra om. Ville inte ha synliga skruvar.

Bärlinorna alltså lagda på stolparna, för att skydda ändträ då stolparna är en del av golvkonstruktionen…jobbigt att byta i framtiden.

IMG_1198.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ps. Muren är inte klar 😀
Beslagen är moddade grindgångjärn som hammarlackats.

• Gilla
Johan Bröms1 och 1 till
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Jag har precis slängt ihop en pergola med 115x115 stolpar och 170 åsar. Tycker inte det känns tanigt.

Bärlinorna pu-limmade jag ihop av två 45x170 reglar med 28 mm trall emellan = 118 mm. Limningen höll inget vidare trots lånade tvingar från halva gatan, så får ev göra om. Ville inte ha synliga skruvar.

Bärlinorna alltså lagda på stolparna, för att skydda ändträ då stolparna är en del av golvkonstruktionen…jobbigt att byta i framtiden.

[bild]

Ps. Muren är inte klar 😀
Har du dimensionerat så att konstruktionen tål att täckas med tak om någon skulle vilja det i framtiden?

7ender
F fribygg skrev:
Har du dimensionerat så att konstruktionen tål att täckas med tak om någon skulle vilja det i framtiden?
Nej, men vi har faktiskt i efterhand övervägt att göra det. Lovar att återkomma efter första vintern om det blir av 😀
Spännvidderna är 3,5 m btw.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Nej, men vi har faktiskt i efterhand övervägt att göra det.
Ett skärmtak är ju så mycket mer användbart i vårat klimat än en pergola

7ender 7ender skrev:

[bild]

Ps. Muren är inte klar 😀
Snyggt, vad har du för storlek på din?

Hur har du lagt 28mm imellan, fattar inte 😅

7ender
robbannnnn robbannnnn skrev:
Snyggt, vad har du för storlek på din?

Hur har du lagt 28mm imellan, fattar inte 😅
Tack!
Ca 3,5 m mellan stolparna.

2 ihoplimmade 28 mm trallbrädor mellan två 45 reglar. Men limningen släppte för jag ville inte ha synliga skruvar (skruv-limma håller bättre).

Har inte hunnit slipa bort överflödigt lim:
IMG_1199.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

7ender
F fribygg skrev:
Ett skärmtak är ju så mycket mer användbart i vårat klimat än en pergola
Ja det har vi redan märkt. Kollade lite på nån kanalplast. 8 lax, det är ju löjligt.

Okej nu fattar jag, tack för tipset 👍🏻

Tror du det ser konstigt ut om jag har 195x45 bärlina och sen 170 åsar..

Borde jag istället köra 195åsar??

Vad tror ni?

7ender 7ender skrev:
Ja det har vi redan märkt. Kollade lite på nån kanalplast. 8 lax, det är ju löjligt.
Ett riktigt glastak eller falsat plåttak lär ju vara ännu dyrare och kanske lämpligare?
robbannnnn robbannnnn skrev:
Vad tror ni?
Jag tror det blir snyggare med sågad yta än hyvlat virke 2*8 är snyggare än 45*195 utomhus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.