Sittställning
Halloj

Min fru bestämde sig för att vi skulle ha Pergo extra Long Wide med fasade kanter överallt

Detta underbara golv är utrustad med en plastbit för att underlätta läggning och marknadsförs som att det ska vara lätt att lägga om ifall man vill !
Perfekt fold heter det för som som vill läsa mer.

Nu till mina förväntningar.
1. Lätt att lägga dvs klickar i fint med lite våld
2. Lättare att lägga än rusta
3. Ingen kantförskjutning, eller minimalt.
4. Minimalt med spill på grund av plank som gör sönder vid läggning.

Nu till mina problem!
1. Jag har svårt att klicka i dom utan att arbeta, vad jag tycker för mycket
2. Svårare att lägga och klicka i än rusta
3. Får kantförskjutning i höjdled så att säga
4. Plank går sönder i laminatet när jag bankar dom på plats.

Vad jag gjort hittils
1. Pratat med butiken som gav mig lektion på hur man lägger golvet
2. Butik tog kontakt med Pergo som gjorde besök hos mig och konstaterar fel.
3. Fått nytt golv men likande fel som tidigare.
4. Tagit kontakt med butik som nu vill göra hembesök.

Vad vill jag åstadkomma ?
1. Veta om jag är dum i huvudet
2. Få ett jävla golv som bara går att lägga
3. Inte betala 15000kr för ett golv som är så svårt att lägga.
4. Veta era tankar och erfarenheter om Pergo golv ...

Bifogat bilder !

Obs! Har använt rätakiva för att fastställa att planken är rak, första raden blev bra osv osv.
En av bilderna visar hur jag tycker det ska se ut överallt.

• Nya Pergo laminatgolv med synlig kantförskjutning i höjdled mellan två plankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på Pergo laminatgolv med fasade kanter och synlig höjdskillnad mellan plankorna.
    Skapa konto
  • Något missanpassade Pergo-laminatplankor med synlig kantförskjutning och skada.
    Skapa konto
  • Närbild av Pergo laminatgolvplankor med fasade kanter som inte är korrekt klickade ihop.
    Skapa konto
  • Två ljusa Pergo-laminatplankor med synlig höjdkantförskjutning och en fasad kant, som ligger på ett underlag.
    Skapa konto
  • Pergo laminatgolvplankor med fasade kanter som är dåligt ihopfogade och visar kantförskjutning.
    Skapa konto
Jag har nyligen lagt ca 60m² Pergo av samma typ som du.
Ganska dåligt underlag med lite ojämnt undergolv. Det gick helt problemfritt och inga verktyg behövde användas efter ett tag när jag fått in snitsen på det.

Verkar som att du har haft otur med leveransen.

Sittställning
maah maah skrev:
Jag har nyligen lagt ca 60m² Pergo av samma typ som du.
Ganska dåligt underlag med lite ojämnt undergolv. Det gick helt problemfritt och inga verktyg behövde användas efter ett tag när jag fått in snitsen på det.

Verkar som att du har haft otur med leveransen.
Vill du fota bilder på skarvarna pånlåbgsidor och kortsidor ?

Har förövrigt ett nytt uppreglat golv perfekt i våg med helt ny golvspån!

Hade varit super!

Sittställning
Ingen annan som lagt detta golvet och vill dela med sig av erfarenheter?

Jag har blivit erbjuden att lämna tillbaka det nu men men

Närbild på ett mörkgrått trägolv med tydlig ådring och plankors leder, med en glimt av en vit dörrkarm i övre delen av bilden.
Skapa konto
Trägolv med gråaktig lasyr som visar träets ådring och fogar mellan plankorna.
Skapa konto

Sittställning
maah maah skrev:
[bild] [bild]
Jo men visst det ska inte bli så som mitt.. dock ser det ej ut som du har extra Wide som mina är.

Jaja oavsett det blir att lämna tillbaka detta

Har lagt olika Pergo bl.a wide som är ca 2000*240 mm och det sluter tätt.
Men det kan vara lite trixande och får du EN felaktig skarv där du inte får ihop det så riskerar felet att följa med i läggningen.
Man får plocka upp och göra om så fort det inte går samman ALDRIG fortsätta, har även förstört någon enstaka skiva som fått bli ändbit man kapat.
Man ska ta som vana att också blåsa rent och kontrollera skarvarna så det inte ligger någon materialrest från tillverkning på varje del, som glad amatör gör jag det i varje fall. Det gäller speciellt om du inte får ihop en skarv och tar upp, då är risken större att man själv tryckt loss någon bit som kan kan hamna i skarven på det lagda golvet, dvs inte i delen du tagit upp.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Sittställning
A AndersS skrev:
Har lagt olika Pergo bl.a wide som är ca 2000*240 mm och det sluter tätt.
Men det kan vara lite trixande och får du EN felaktig skarv där du inte får ihop det så riskerar felet att följa med i läggningen.
Man får plocka upp och göra om så fort det inte går samman ALDRIG fortsätta, har även förstört någon enstaka skiva som fått bli ändbit man kapat.
Man ska ta som vana att också blåsa rent och kontrollera skarvarna så det inte ligger någon materialrest från tillverkning på varje del, som glad amatör gör jag det i varje fall. Det gäller speciellt om du inte får ihop en skarv och tar upp, då är risken större att man själv tryckt loss någon bit som kan kan hamna i skarven på det lagda golvet, dvs inte i delen du tagit upp.
Ja, men det är den principen jag kör efter.
Därför har jag enbart lagt 3 rader och direkt kontaktat butiken..

Han tyckte att 3 plank på 3 rader som gått sönder i laminatet och kanterna var okej.. men det tycker iaf inte jag.

Jag har bestämt mig för att lämna tillbaka detta och byta till ett kortare jag egentligen inte vill ha.

Tack för att du delade med dig av detta.
Vi har tänkt lägga ~150 kvadrat Pergo Wide Long Plank i vårt nybygge.
Undra om man ska bli orolig?
Golvläggarna kanske blir helt galna..??

Sittställning
P Psyqe skrev:
Tack för att du delade med dig av detta.
Vi har tänkt lägga ~150 kvadrat Pergo Wide Long Plank i vårt nybygge.
Undra om man ska bli orolig?
Golvläggarna kanske blir helt galna..??
Jag köpte detta golvet istället (se bild)visst var det lättare att lägga men jag är ändå besviken över pergo golv, själva monteringen är klabbig och golvet är mycket skört.

Dåliga toleranser om du frågar mig.. både Pergo och butikssäljare på golvpoolen har sagt att man ska lägga kortsidan helt intill föregående platta och sen klicka i.
Gör jag detta skadar jag laminatet och en flisa åker av, jag måste alltså lägga golvet med spalt och sen banka in den lite från andra hållet.

Dålig info från Pergo och långsam reklamation, trots att dom var på plats och konstatera fel.

Jag verkar fått dålig batch så.. kanske du inte ska va så rädd

• Nytt ljust laminatgolv med skarvar och mindre skador, monterat intill en vägg med blommig tapet.
    Skapa konto
  • Gilla
Psyqe
  • Laddar…
Risker finns säkert med alla golv vid läggning.
Det vill ju till att just min hantverkare är noggrann och avbryter direkt vid problem. Annars är risken stor för fördyringar.

Jag kör enligt plan och håller tummarna.

Håller på och lägger detta golv och har samma problem att det går sönder. Synd att jag inte läste om detta innan jag köpte hem golvet,men men. Jag undrar om det är någon av er som dessutom varit med om att den lilla vita plastbiten som sitter på kortsidan att den lossnar när jag tar upp för att ändra. Har förstört 4plankor nu trots att jag är försiktig

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.