I år ska jag ta tag i vår trädgård på vårt nu 3 år gamla hus. Jag gjorde en rund lite större rabatt förra hösten och hann sätta några få perenner som solhatt och en blodfläder. Rabatten ligger i söderläge och har stark sol på sig från förmiddag till eftermiddag.

Vad kan jag fylla på med i min rabatt med för växter som gillar stark sol? Vill att den ska se välfylld ut med olika höjder, marktäckare osv.

Odlingszon? Typ av jord? Rabattens storlek och läge i trädgården förutom soligt? Har du några favvo- eller hatväxter?

Jag har endel perennplanteringar i mina trädgårdar. Det är på 'för att det är kul'-nivå, så jag är ingen expert, men jag har några generella trix som bör funka oavsett zon och övriga förutsättningar:
Tänk på hela odlingssäsongen när du planerar och planterar. Peta ner vårlökar av olika slag när du ändå är igång med perennerna, då får du en tidig blomning redan med den första vårsolen! Tänk sedan vidare under säsongen så att växternas blomning är utspridd, det ser så mycket bättre ut med en rabatt där det blommar även under sensommar och tidig höst.
Tänk på växternas höjd, så inte några lägre växter står i skymundan av de högre!
Kolla runt i grannskapet, vad finns det för perenner i de mer uppvuxna trädgårdarna? Det ger tips om vad som funkar där du bor!

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Odlingszon? Typ av jord? Rabattens storlek och läge i trädgården förutom soligt? Har du några favvo- eller hatväxter?

Jag har endel perennplanteringar i mina trädgårdar. Det är på 'för att det är kul'-nivå, så jag är ingen expert, men jag har några generella trix som bör funka oavsett zon och övriga förutsättningar:
Tänk på hela odlingssäsongen när du planerar och planterar. Peta ner vårlökar av olika slag när du ändå är igång med perennerna, då får du en tidig blomning redan med den första vårsolen! Tänk sedan vidare under säsongen så att växternas blomning är utspridd, det ser så mycket bättre ut med en rabatt där det blommar även under sensommar och tidig höst.
Tänk på växternas höjd, så inte några lägre växter står i skymundan av de högre!
Kolla runt i grannskapet, vad finns det för perenner i de mer uppvuxna trädgårdarna? Det ger tips om vad som funkar där du bor!
Bor i zon 1. Vad det är för jord kan jag inte svara på. Har bara grävt rabatten i gräsmattan, förbättrat med gödsel och bark. Bifogar en bild!

Håller helt med dig om att man vill ha blomning så länge som möjligt i rabatten. Men oj, vilken nybörjare jag är vad det gäller växter och att ens planera upp en rabatt. Hur många växter ska man satsa på liksom? Och hur många av varje för att få en snygg rabatt?
Jag gillar mörkbladig växter. Kanske en kombo av vitt, rött, lila och grönt skulle vara fint. Sanna stil som blodfläder och även åt det japanska hållet har vi på framsidan.

• Rund grävd jordplätt i gräsmatta, solig dag, skugga, spade, anläggning av rabatt eller förberedelse för plantering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är diametern på rabatten?
Finns det en sittplats nära rabatten eller ska den i huvudsak beundras på långt håll?

Testa jordtyp och dränering så som det beskrivs här:
[länk]
Rabatten är framför vår altan så den ska mest beundras på håll. Den kanske är 1-1,5 meter tror jag rakt över i storlek.

Vår gräsmatta är ju anlagd för ca 3 år sedan. Har varit massor ogräs och lite träd som växt här innan vi köpte tomten. Tror att den är ganska näringsfattig och torr jord vad jag kunnat urskilja än så länge. Den är liksom mer gråaktig när man kommer ner en bit.

BirgitS
Gråaktig en bit ner låter som att det kan vara där alven börjar: https://sv.wikipedia.org/wiki/Alv_(jord)
Om en stor buske som blodfläder ska trivas måste nog lagret med mull utökas.

Har en släkting med en blodfläder och nu efter närmare 10 år är den en bit över 2 m hög och kring 1 m i diameter. Hur stor ska din bli?
Jag menar så att den inte tar över hela rabatten.

I en rabatt som man ser på håll och inte är så stor ska inte ha så många olika sorter för då ser det bara plottrigt ut och det blir svårt att upptäcka det som blommar just då bland alla andra blad, så större ytor av varje sort.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jag kör helst med få plantsorter men i en trädgård får det vara hur personligt som helst ;).

Ett förslag för enkel hantering: solälskande funkior kombinerat med några liljor och/eller högväxta allium samt masdor av vårlökar innan funkior täcker marken. Gärna omgärdat av låg buxbom.

Min egen rondell: Låga buxbomshäckar och mängder av mycket färgglada dahlior. De börjar blomma i juli och fortsätter till första frosten och ju mer man klipper dahliorna till blomvaserna ju mer blommar de. Kräver dock riklig bevattning och plock av vissnade blommor.

Gör gärna rondellen större. Fyll på med många säckar rosjord om du sätter buxbom. Om man scrollar ner på "mina bilder" finns min färgglada rondell.

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Min egen rondell: Låga buxbomshäckar och mängder av mycket färgglada dahlior. De börjar blomma i juli och fortsätter till första frosten och ju mer man klipper dahliorna till blomvaserna ju mer blommar de. Kräver dock riklig bevattning och plock av vissnade blommor.
En tidigare granne till mig hade en rund rabatt av samma storlek som TS har, och hela alltet var fullt med dahlior, men utan andra kantväxter. Otroligt vackert, och lång blomning.
Det är lite meck med dahlior, knölarna ska tas upp på hösten och övervintras frostfritt. På våren kan man antingen förodla dem i krukor före utplantering, eller plantera knölarna direkt utomhus. (Så gör jag här i zon 4, det kanske är annorlunda för er i den nästintill tropiska zon 1 ;).)

Eftersom jorden verkar näringsfattig, och det är ett soligt läge, borde stockrosor trivas utmärkt! Men det är mera mormorsväxt än japanskinspirerad sådan...

Du har en bra början på en kryddcirkel vilket både lockar fjärilar och doftar bra en sommardag. Lätt att piffa till maten blir det också.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.