Bernieberg skrev:
Så har det varit så länge sparandet varit avdragsgillt. Spekulation om skattesatser för en del, och för en del som betalar marginalskatt nu men inte tror sig behöva göra det efter pension har det varit en direkt skatteminskning. Utan avdragsrätten är det dock varken spekulation eller planering - du kommer att få betala skatt båda gångerna oavsett och det blir en dålig affär.
Jodå, du spekulerar i att betala skatt i framtiden och sannolikt också i att den inte är varken tex. 0% eller 100% just då. Dessutom spekulerar du politiskt i att regleringen för insatt kapital i din sparform är densamma då du vill ta ut pengarna.
 
kallun skrev:
Jodå, du spekulerar i att betala skatt i framtiden och sannolikt också i att den inte är varken tex. 0% eller 100% just då. Dessutom spekulerar du politiskt i att regleringen för insatt kapital i din sparform är densamma då du vill ta ut pengarna.
Detta för du gärna förklara för mig, jag ser inte vad det finns att spekulera i? Du har ju redan skattat insättningarna och kommer att åka på en beskattning till vid uttag. Visst, man kan spekulera i hur stor skatten blir andra gången men det är ju ingen större vits.

Vad staten hittar på när det är dags för pension är ju också intressant, men avseende det så är det nog främst den allmäna pensionen man bör oroa sig för.
 
Nja i och med att staten just ändrad reglerna i år för det privata sparandet får man nog tror att sådant kan ske igen.

Min poäng är just att sparformer där pengar förvaras för att nyttjas många år fram i tiden och under kontroll av en icke rationell marknad (dvs. politik) blir högst spekulativt.

I det enskilda fallet ISP finns idag inget som talar emot vad du tror ovan men man skall vara fullt medveten om att man gör en spekulation genom att spara i denna form liksom i en ISK eller likn.
 
Tack för alla svar!
Alltså att spara i IPS är att skatta två gånger på pengarna, men det gör man ju med ett sparande i ISK också? Skattade pengar sätts in och schablonskattas igen samma år?
 
Tack för alla svar!
Alltså att spara i IPS är att skatta två gånger på pengarna, men det gör man ju med ett sparande i ISK också? Skattade pengar sätts in och schablonskattas igen samma år?
 
Ja men du slipper vinstskatt som du får på vanlig ränta, fonder eller aktier
 
Viktigt att hålla reda på vilka förvaltningsavgifter banker och andra bolag har på ditt pensionssparande. Inte ovanligt att de avgifterna förstör sparandet om kurserna är dåliga.

Ett aktivt förvaltande av eget aktie/fondkonto har hittills varit betydligt mer fördelaktigt sparande för mig än att spara större summor i pensionspar, även om jag räknkar med framtida beskattning. Bara man inte lockas att använda pengarna till annat än just pensionen ...
 
Om man äger en fastighet som är belånad så tycker jag att det är bättre att betala av på lånet istället för att binda pengar i olika former av pensionssparande där oftast bankerna är de enda som vet att de kommer att tjäna på det.

Amortering av lån har ju även den fördel att man redan innan pensionen får fördel av det genom att man får lägre räntekostnader.
 
Stilig skrev:
Tack för alla svar!
Alltså att spara i IPS är att skatta två gånger på pengarna, men det gör man ju med ett sparande i ISK också? Skattade pengar sätts in och schablonskattas igen samma år?
Schablonbeskattningen motsvarar (är det tänkt) en beskattning med 30 % på avkastningen. Även vinster på aktier eller fonder beskattas med 30 %.

När du tar ut pengar ur IPS beskattas hela uttaget som pension, alltså inte bara vinsten.
Om man tar ett extremt exempel: Du betalar in 100 000 kr till en pensionsförsäkring. Du får inget avdrag och måste därför betala med skattade pengar. Om du tjänar bra och bor i en dyr kommun så betalar du 60 % i skatt. Du måste då tjäna 250 000 i lön för att få ut 100 000 kr efter skatt. Du placerar dina pensionspengar i räntefonder som ger en avkastning i nivå med inflationen om du har tur. När du blir pensionär och tar ut dina 100 000 kr beskattas dessa med sedvanlig inkomstskatt. Har du haft hög lön har du ofta hög pension också och skatten blir 60 % så du får ut 40 000 kr.

Om man skulle räkna på samma avkastning, d v s 0 %, och schablonbeskattningen ligger på 0,5 % så får du ut drygt 95 000 kr efter tio år.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Fred vom Jupiter skrev:
...
Om du tjänar bra och bor i en dyr kommun så betalar du 60 % i skatt.
...
Har du haft hög lön har du ofta hög pension också och skatten blir 60 % så du får ut 40 000 kr.
...
?
Skattetabellen i min kommun, med 31% kommunalskatt, slutar på 56%.
Och det är vid en månadslön om 2,7 mille.

Vid 50.000, som väl får sägas vara en mycket bra månadslön, ligger skatten på 32 - 34%.

Eller är det något jag missförstått?
 
KnockOnWood skrev:
?
Skattetabellen i min kommun, med 31% kommunalskatt, slutar på 56%.
Och det är vid en månadslön om 2,7 mille.

Vid 50.000, som väl får sägas vara en mycket bra månadslön, ligger skatten på 32 - 34%.

Eller är det något jag missförstått?
Har du räknat momsen som också är en skatt?
 
A
TS: Att banken rekommenderar dig att gå över från IPS till ISK är i sig ingen dålig idé för dig. Men om det är en storbank vi pratar om så gör de knappast det här för att de värnar om din ekonomi, utan garanterat för att de ser det som ett tillfälle att lura på dig deras egna svindyra fonder. Passa på att öppna ISK hos en nätbank om du inte redan har det (det är gratis) och gör egna investeringsval så slipper du "personlig bankman" och liknande skämt.
 
Är det moms på pensionsförsäkringar?
 
KnockOnWood skrev:
?
Skattetabellen i min kommun, med 31% kommunalskatt, slutar på 56%.
Och det är vid en månadslön om 2,7 mille.

Vid 50.000, som väl får sägas vara en mycket bra månadslön, ligger skatten på 32 - 34%.

Eller är det något jag missförstått?

Tänkte på marginalskatten. Tjänar du ca 60' kr i månaden så är din skatt 56% på ytterligare inkomster. Bor du i en dyrare kommun kommer du upp i 60%. Avdraget för inbetalningar till pensionsförsäkringar gjordes på toppen av inkomsten, som alla avdrag. Därför räknade jag så.
 
aldrigklar skrev:
TS: Att banken rekommenderar dig att gå över från IPS till ISK är i sig ingen dålig idé för dig. Men om det är en storbank vi pratar om så gör de knappast det här för att de värnar om din ekonomi, utan garanterat för att de ser det som ett tillfälle att lura på dig deras egna svindyra fonder. Passa på att öppna ISK hos en nätbank om du inte redan har det (det är gratis) och gör egna investeringsval så slipper du "personlig bankman" och liknande skämt.
Ett ISK ser likadant ut vart du än öppnar det bl a är det gratis! Vilka fonder och då även fondavgifter du sedan väljer att ha i ditt ISK avgör du ju själv. Byta fonder kan man också göra närsomhelst. Angående fondavgifter är det väl bättre att få en hög avkastning på en "dyr" fond än en lägre avkastning på en "billig"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.