Mikael_L
Jag tror att det allvarligaste var att du struntat i att betala fakturorna utan juridiskt giltiga skäl.

För det mesta av processen verkar ha handlat om att bestämma avtalsformen och betalningskravet.
Det hade varit lugnt ifall det rörde sig om pengar som innehölls i väntan på att hela entreprenaden och alla avhjälpanden var klara. Men du torskade på betalningsbiten, vilket i sig innebär att du alla gånger hade torskat på en saftig advokaträkning i vilket fall.

Och på tal om advokaten, vad tyckte han om målet? Var han av åsikten att det borde tas till domstol?

Alla rättsinstanser är ju numera körda, så det finns ingen vits med att vara hemlig över nåt längre ....

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Skall jag vara helt ärlig finns det faktiskt en påtaglig möjlighet att domstolen inte lade särskilt mycket kraft på frågan om huruvida avhjälpandet skulle tillåtits eller ej, eftersom de redan kommit fram till att reklamation ej skett i tid och att målet därför redan var "dött".

Man försöker ta den snabbaste vägen till ett avgörande, och faller målet på en sak lägger man inte särskilt mycket tid på "resten".

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
H HusMedHistoria skrev:
Jag har en fråga till TS: vad vill du egentligen ska hända nu?

Det var ett fuskbygge och du har haft en klantig advokat som har fokuserat på fel saker. Men det går inte att ändra på nu. Domen är färdig och går inte att överklaga mer. Detta är oavsett från vem som är ansvarig för vad. Dessutom har byggfirman gått i konkurs och det finns absolut inget att hämta där.

Vad vill du med den här tråden och med din hemsida? Vad skulle du vilja åstadkomma som kan hjälpa dig?
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och att avtal ska man ta på allvar, alla slags avtal.
Helst inte försöka häva avtal, kan alltid resultera i en skakig resa.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Skall allstå betala 200000kr extra föer ett a
S Styx skrev:
Helt sant. Det står inte där.
Men det finns mängder med omständigheter som påverkar rättstillämpningen som inte framgår av paragraferna. Jag försökte belysa detta tidigare. Faran med att lekmän läser "lagen" och dess paragrafer och därmed tror att man "löst" problemet, utan att se att det finns andra faktorer (såsom t.ex. förarbeten och praxis). När ordalydelsen inte är glasklar får man gå till andra rättskällor (t.ex. de ovan nämnda).
Men jag förstår hur du menar och instämmer - delvis :heart:
Har svarat på detta tidigare. Som ett av särskilda skäl anges allvarlig oskicklighet-backa i denna tråd så finns det andra inlägg som bekräftar detta. Om ni anser att det särskilda skälet allvarlig oskicklighet inte finns så är det bättre att ni avstår från mer inlägg.

G Gha skrev:
Har svarat på detta tidigare. Som ett av särskilda skäl anges allvarlig oskicklighet-backa i denna tråd så finns det andra inlägg som bekräftar detta. Om ni anser att det särskilda skälet allvarlig oskicklighet inte finns så är det bättre att ni avstår från mer inlägg.
Men - jag stöttar ju dig här? Varför gå på mig i just den här delen :oops:
Alltså att allvarlig oskicklighet utgör ett "särskilt skäl", som återfinns i KtjL

Mikael_L
En reklamation ska ju ske skyndsamt, och inom två månader är det väl alltid att anses ha kommit i rätt tid.

Men för fel som inte upptäcks så snabbt kan ju reklamationen inkomma mycket senare, utan att komma försent, då gäller ju bara att den ska inkomma snabbt efter att man upptäckt felet.
Och om nu taket var inklätt och felen ej synliga så kan ju Gha mycket väl ha reklamerat i tid.

Nu tycker jag inte att det riktigt gick att utläsa i domskälet varför reklamationen skulle kommit för sent, så jag sitter inte med tillräcklig information.

Jag vet såklart heller inte exakt hur domstolen funderade, men jag tror knäckfrågan är när ts "borde" ha upptäckt felet.. Inte när denne de facto upptäckte det. Alltså andra ledet i första meningen i 17 § KtjL

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Måste man inte bevisa (eller åtminstone göra det troligt) att det kommer vara samma oskicklighet även vid avhjälpande?

Om man t.ex. har mailat och frågat vilka som ska komma och avhjälpa och fått svaret "Samma gubbar som förut!" borde man ju ha en bättre sits när man försöker vägra avhjälpandet såsom ett särskilt skäl.

Men jag tror att man har ännu bättre sits ifall man även kan bevisa att man t.ex. var i tidsnöd med bygget, och ett misslyckat avhjälpande skulle skada mig väsentligt.

Tänker jag rätt?
Allvarlig oskicklighet handlar ju om det som varit, att ha rätten att inte ha förtroende för byggarens kompetens. Inte vara utlämnad åt huruvida de skulle skicka världens bästa snickare eller ifall samma klåpare återkommer.
I detta fall skulle de ju dessutom avhjälpa genom att återigen lägga på det korrugerade tåkplatet på detta platta tak med vatteninträngning och mögel som följd.Hjälper ju inte med världens bästa snickare om avhjälpandet i grunden är felaktigt. Korrugerade plåttak skall inte läggas på platta tak där inte råspont och takpapp ligger under och ger ett tätt ytskikt.

S Styx skrev:
Jag vet såklart heller inte exakt hur domstolen funderade, men jag tror knäckfrågan är när ts "borde" ha upptäckt felet.. Inte när denne de facto upptäckte det. Alltså andra ledet i första meningen i 17 § KtjL
Domstolen anser att vi borde ha upptäckt det när den första besiktningsmannen utförde en besiktning, som enligt oss och de skriftliga protokoll som ligger på hemsidan www.varsta takbygget.se klart bevisar att besiktningsmannens uppdrag enbart avsåg att bedöma skäligheten av fakturerat belopp samt några mindre brister med fönster o dörrar.
Att vi reklamerade takbjälklaget ett år senare berodde på tips från en fd anställd,vilket denne även vittnade om vid rättegången.
Detta feldomslut beror på missuppfattningar av fakta/vittnessmål av tingsrätten, vilket vi tog upp i överklagandet av domen till Hovrätten för västra Sverige. Denna överklagan avslogs trots att ett par till felaktiga missuppfattningar av vittnesmål/fakta av tingsrätten ingick i överklagandet.
Vi reklamerade omedelbart efter tipset!

Vilken typ av tak låg det innan?

Hade ni kommit överens om att lägga något annat?

Mikael_L Mikael_L skrev:
En reklamation ska ju ske skyndsamt, och inom två månader är det väl alltid att anses ha kommit i rätt tid.

Men för fel som inte upptäcks så snabbt kan ju reklamationen inkomma mycket senare, utan att komma försent, då gäller ju bara att den ska inkomma snabbt efter att man upptäckt felet.
Och om nu taket var inklätt och felen ej synliga så kan ju Gha mycket väl ha reklamerat i tid.

Nu tycker jag inte att det riktigt gick att utläsa i domskälet varför reklamationen skulle kommit för sent, så jag sitter inte med tillräcklig information.
Mikael_L Mikael_L skrev:

Mikael_L Mikael_L skrev:

Mikael_L Mikael_L skrev:

Mikael_L Mikael_L skrev:

Mikael_L Mikael_L skrev:

S Styx skrev:
Men - jag stöttar ju dig här? Varför gå på mig i just den här delen :oops:
Alltså att allvarlig oskicklighet utgör ett "särskilt skäl", som återfinns i KtjL
Ursäkta missuppfattningen-

kashieda kashieda skrev:
Vilken typ av tak låg det innan?

Hade ni kommit överens om att lägga något annat?
Offerten gällde återuppbyggnad av fuktskadat stalltak. Ingen specifikation. Privatkonsument utan byggkunskaper.
Den professionella o seriösa byggaren utför naturligtvis ett tak som ger bäst möjlighet att det inte blir fuktskador på nytt.
även om det var korrugerad plåt där tidigare, utan råspont o takpapp under. Man kopierar man inte detta utan utför ett tak med råspont o takpapp efetrsom det är ett platt tak.Om kostnaden blir för hög därmed, avstår man att lägga någon form av plåttak ovanpå. Det centrala måste ju vara att utföra ett tak som inte snabbt blir fuktskadat igen med möget etc.

• Gilla
Styx
  • Laddar…
S Styx skrev:
Skall jag vara helt ärlig finns det faktiskt en påtaglig möjlighet att domstolen inte lade särskilt mycket kraft på frågan om huruvida avhjälpandet skulle tillåtits eller ej, eftersom de redan kommit fram till att reklamation ej skett i tid och att målet därför redan var "dött".

Man försöker ta den snabbaste vägen till ett avgörande, och faller målet på en sak lägger man inte särskilt mycket tid på "resten".
En felaktig dom är det.

Mikael_L
G Gha skrev:
Allvarlig oskicklighet handlar ju om det som varit, att ha rätten att inte ha förtroende för byggarens kompetens. Inte vara utlämnad åt huruvida de skulle skicka världens bästa snickare eller ifall samma klåpare återkommer.
Nja, du kan helt enkelt inte ha rätt.
Känslomässigt har man alltid rätten att tappa förtroendet, men rent juridiskt kan det inte räcka med bara det.

Ty då skulle inga avtal vara vatten värda. Då skulle alla köpare så fort de kände för det uppge att de tappat förtroendet, och därmed alltid kunna häva avtalet när de känner för det.
Och då skulle inga företag längre åta sig att arbeta mot konsumenter, dvs under KTjL.

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
G Gha skrev:
Domstolen anser att vi borde ha upptäckt det när den första besiktningsmannen utförde en besiktning, som enligt oss och de skriftliga protokoll som ligger på hemsidan www.varsta takbygget.se klart bevisar att besiktningsmannens uppdrag enbart avsåg att bedöma skäligheten av fakturerat belopp samt några mindre brister med fönster o dörrar.
Att vi reklamerade takbjälklaget ett år senare berodde på tips från en fd anställd,vilket denne även vittnade om vid rättegången.
Detta feldomslut beror på missuppfattningar av fakta/vittnessmål av tingsrätten, vilket vi tog upp i överklagandet av domen till Hovrätten för västra Sverige. Denna överklagan avslogs trots att ett par till felaktiga missuppfattningar av vittnesmål/fakta av tingsrätten ingick i överklagandet.
Vi reklamerade omedelbart efter tipset!
Ja detta är verkligen märkligt.

Vad säger er advokat om detta?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror att det allvarligaste var att du struntat i att betala fakturorna utan juridiskt giltiga skäl.

För det mesta av processen verkar ha handlat om att bestämma avtalsformen och betalningskravet.
Det hade varit lugnt ifall det rörde sig om pengar som innehölls i väntan på att hela entreprenaden och alla avhjälpanden var klara. Men du torskade på betalningsbiten, vilket i sig innebär att du alla gånger hade torskat på en saftig advokaträkning i vilket fall.

Och på tal om advokaten, vad tyckte han om målet? Var han av åsikten att det borde tas till domstol?

Alla rättsinstanser är ju numera körda, så det finns ingen vits med att vara hemlig över nåt längre ....
Redogjort för detta tidigare
Offert 115000kr. Mindre tilläggsarbeten samt målning. Betalade 156000kr samt var beredd betala ca 20000kr till då materialkostnad för en dörr o fönster ej var med. Fick ytterligare en faktura på18200kr, det var då tvisten började.

Vi var redan i domstol då vi var stämmda på de 182000kr som vi vägrat betala. Därefter avslöjades det allvarliga byggfusket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.