Hemmakatten Hemmakatten skrev:
TS har ett behov att ventilera detta. Den som inte vill läsa, behöver inte.Tråden hålls öppen. /moderator
Dessutom dryftas en hel del allmängiltiga frågor och intressanta juridiska resonemang i tråden, så stänga den håller jag med om är onödigt. Däremot kan man kanske säga att just ts:s fall är så utrett det kan bli i forumet. Men tråden tjänar ändå helt klart ett syfte. Enligt mig.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
S Styx skrev:
Tyvärr är jag högst tveksam till de vägarna. Företaget är väl i konkurs? Det skulle då vara att vända sig direkt mot ägaren för s.k. ansvarsgenombrott, men hade jag vart ditt ombud hade jag avrått då jag som sagt är tveksam till att det finns något att hämta där. Principerna och reglerna kring vad som kan föranleda ansvarsgenombrott är snåriga, jag har framför allt sett dem i samband med att ägarna har undanhållit skatter, eller stora skulder till leverantörer, för att sedan gå i kk.

När det gäller skadestånd av JK har jag svårt att se att JK skulle anse att tre instanser kommit fram till fel domslut. JK har en tendens att framför allt lita på HD:s bedömningar, men även på övriga domstolars. När jag läser domen kan jag heller inte se några rättegångsfel, utan det är rena bedömningsfrågor som lett fram till domslutet. Att JK skulle lämna skadestånd på den grunden tvivlar jag på, men vad vet jag :)
Tror också att chansen är oerhört liten. Dock tycker jag att om man reklamerar och utför en lagstadgad skyldighet skall detta inte kunna bli ett domskäl emot mig. Att jag inte har rätt att neka ett avhjälpande därför att jag visat att förtroendet trots allt inte varit så lågt för byggaren då jag reklamerat.Att reklamera har väl imget med förtroende att göra överhuvudtaget?

Är inte detta en rättstillämpning emot lagen som utgör ett grundläggande domskäl här?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
G Gha skrev:
Tror också att chansen är oerhört liten. Dock tycker jag att om man reklamerar och utför en lagstadgad skyldighet skall detta inte kunna bli ett domskäl emot mig. Att jag inte har rätt att neka ett avhjälpande därför att jag visat att förtroendet trots allt inte varit så lågt för byggaren då jag reklamerat.Att reklamera har väl imget med förtroende att göra överhuvudtaget?

Är inte detta en rättstillämpning emot lagen som utgör ett grundläggande domskäl här?
Kort sagt. Jag håller med dig om det första stycket.
Att det är en rättstillämpning mot lagen vågar jag dock inte skriva under i strid mot TR, HR och HD:s bedömningar :rofl:

Mikael_L
G Gha skrev:
man enligt Konsumenttjänstlagen har rätt att neka ett avhjälpande om byggaren uppvisat allvarlig oskicklighet
Så står det ju inte.

Har du redan glömt att vi har påpekat det?

Det står ju bara "särskilda skäl".

Vilket domstolen inte verkar tyckt gäller här.
Och som vi många gånger skrivit, firman kanske tänkte skicka Sveriges bästa takexpert dit och fixa (på sin egen bekostnad), du vet hon som tar 5000:- i timmer bara för att hon kan fixa precis vilket felbyggt tak som helst.
Så att de tidigare visat oskicklighet innebär ju inte att de med säkerhet gör det när de ska fixa till det.
Vilket företag är så jäkla korkade att de medger att de gjort fel, erbjuder sig att fixa det, men sen inte anstränger sig det yttersta för att det ska bli rätt denna gång. Även företagen måste ju fatta att de då slänger pengar i sjön.

• Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Gha, om du är kvar ..., avrådde din advokat någonsin från att driva fallet i domstol?
Avrådde din advokat? Eller åtminstone signalerade att det kanske inte var säkert att vinna?

• Gilla
Martin_B och 1 till
  • Laddar…
H HusMedHistoria skrev:
En kommentar om verksamheten. Så här har jag förstått det: ett häststall är inte nödvändigtvis en del av näringsverksamheten på en jordbruksfastighet. Det beror på om man tex har brukshästar eller odlar eget foder till hästarna, då anses stallet ha koppling till näringsverksamheten (jordbruk).
[länk]

Tidigare har man inte heller fått göra avdrag för reparationer av häststall från näringsverksamhetens intäkter men jag såg nu att det kom en dom 2018 som tillåter det. Som jag förstår det påverkar det inte vad som gäller för verksamheten (tex uthyrningen).

Så ja, man kan ha hobbyverksamhet i ett häststall på en jordbruksfastighet. Däremot kan stallet förstås vara näringsverksamhet om man hyr ut så många platser att det räknas som mer än hobby. Om ts säger att de har fått ekonomiskt bortfall för att de inte har kunnat hyra ut stallplatser är frågan om verksamheten kanske är så stor att den ska räknas som näringsverksamhet.
Ekonomiskt bortfall då tre av fem boxplatser inte kunnat hyras ut. Ingen näringsverksamhet utan en hobbyverksamhet där lediga stallplatsder som inte utnyttjas för eget bruk hyrs ut. Skulle vi ha ytterligare 2 egna hästar skulle enbart 3 stallplatser hyras ut osv.

G Gha skrev:

Dessutom är jag tveksam till att ditt förtroende för företaget påverkar bedömningen om de visat "allvarlig oskicklighet", vilket skulle kunna vara ett särskilt skäl att avvisa avhjälpande eller ej, men det ska jag låta vara osagt. Kanske skulle det kunna spela en viss roll, men i så fall marginell..

Mikael_L Mikael_L skrev:
Så står det ju inte.

Det är sant. Men ett särskilt skäl skulle enligt förarbetena kunna vara att företaget uppvisat allvarlig oskicklighet. Dock har domstolen inte ansett att "oskickligheten" varit tillräcklig, eller åtminstone har inte ts kunnat övertyga domstolen om att så är fallet.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
lärjungen
Mikael_L Mikael_L skrev:
Avrådde din advokat? Eller åtminstone signalerade att det kanske inte var säkert att vinna?
Jag har misstankar om att en sko klämmer just här eftersom detta inte besvaras av TS. Men jag kan ha fel. TS får gärna motbevisa mig.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
lärjungen
S Styx skrev:
Det är sant. Men ett särskilt skäl skulle enligt förarbetena kunna vara att företaget uppvisat allvarlig oskicklighet. Dock har domstolen inte ansett att "oskickligheten" varit tillräcklig, eller åtminstone har inte ts kunnat övertyga domstolen om att så är fallet.
Det jag stör mig en liten smula på är att TS försöker få det att låta som att orden "allvarlig oskicklighet" förekommer i Konsumenttjänstlagen. Men där står det ju bara "särskilda skäl".

Mikael_L Mikael_L skrev:
Så står det ju inte.

Och som vi många gånger skrivit, firman kanske tänkte skicka Sveriges bästa takexpert dit och fixa (på sin egen bekostnad), du vet hon som tar 5000:- i timmer bara för att hon kan fixa precis vilket felbyggt tak som helst.
Så att de tidigare visat oskicklighet innebär ju inte att de med säkerhet gör det när de ska fixa till det.
Vilket företag är så jäkla korkade att de medger att de gjort fel, erbjuder sig att fixa det, men sen inte anstränger sig det yttersta för att det ska bli rätt denna gång. Även företagen måste ju fatta att de då slänger pengar i sjön.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så står det ju inte.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi var ju redan i domstolen då Pensionärspoolen ville ha ytterligare ca 200000kr för utfört jobb. Vi valde då att häva entreprenaden med hänsyn till det särskilda skälet allvarlig oskicklighet, att vi salnar förtroende för byggarens kompetens. Detta blir ju omöjligt om samma domstol anser att vi visar förtroende genom att reklamera det söndersågade takbjälklaget.
Att häva en entreprenad har inget med framtiden att göra utan möjligheten att häva ern entreprenad bygger ju på att hänvisa till det som varit tidigare- att entreprenaden utförts med allvarlig oskicklighet.

Mikael_L
S Styx skrev:
Måste man inte bevisa (eller åtminstone göra det troligt) att det kommer vara samma oskicklighet även vid avhjälpande?

Om man t.ex. har mailat och frågat vilka som ska komma och avhjälpa och fått svaret "Samma gubbar som förut!" borde man ju ha en bättre sits när man försöker vägra avhjälpandet såsom ett särskilt skäl.

Men jag tror att man har ännu bättre sits ifall man även kan bevisa att man t.ex. var i tidsnöd med bygget, och ett misslyckat avhjälpande skulle skada mig väsentligt.

Tänker jag rätt?

• Gilla
Styx
  • Laddar…
S Styx skrev:
Jo självklart kan man ställa sig den frågan. Men det kan man göra i alla domar som avkunnas. Om vi ändå ska ha någon som helst tilltro till rättssystemet (vilket det såklart är upp till var och en om man vill ha eller ej) får vi väl ändå utgå från att en dom som är avkunnad och överklagad i samtliga instanser ändå innehåller någon form av trovärdighet. Men åter igen. Visst kan domen vara "fel".

Jag har också i mina inlägg poängterat att jag förstår Gha:s frustration men försökt belysa det hela så objektivt jag kunnat från en juridisk utgångspunkt. Som någon/några skrivit är det tyvärr skillnad på att ha rätt, och få rätt.
Svårt att få rätt om man anses visa förtroende när man reklamerar samt att man anses ha reklamerat något som man inte känner till för sent. Gäller att vi borde reklamerat det söndersågade takbjälklaget ett år tidigare då vi enbart reklamerade skäligheten av fakturabeloppets storlek samt några mindre brister. Reklamationen av det söndersågade taket skedde efter tips från en fd anställd som antagligen kände sig obekväm med att taket kunde rasa in vid snöbelastning.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
lärjungen apelton skrev:
Det jag stör mig en liten smula på är att TS försöker få det att låta som att orden "allvarlig oskicklighet" förekommer i Konsumenttjänstlagen. Men där står det ju bara "särskilda skäl".
Helt sant. Det står inte där.
Men det finns mängder med omständigheter som påverkar rättstillämpningen som inte framgår av paragraferna. Jag försökte belysa detta tidigare. Faran med att lekmän läser "lagen" och dess paragrafer och därmed tror att man "löst" problemet, utan att se att det finns andra faktorer (såsom t.ex. förarbeten och praxis). När ordalydelsen inte är glasklar får man gå till andra rättskällor (t.ex. de ovan nämnda).
Men jag förstår hur du menar och instämmer - delvis :heart:

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Måste man inte bevisa (eller åtminstone göra det troligt) att det kommer vara samma oskicklighet även vid avhjälpande?

Om man t.ex. har mailat och frågat vilka som ska komma och avhjälpa och fått svaret "Samma gubbar som förut!" borde man ju ha en bättre sits när man försöker vägra avhjälpandet såsom ett särskilt skäl.

Men jag tror att man har ännu bättre sits ifall man även kan bevisa att man t.ex. var i tidsnöd med bygget, och ett misslyckat avhjälpande skulle skada mig väsentligt.

Tänker jag rätt?
Du tänker (enligt mig) helt rätt. Särskilda skäl är t.ex. att man befinner sig utomlands med sin nyreparerade (men dåligt gjort) bil. Bilen går sönder och istället för att låta verkstaden hemma reparera sitt fel löser man det på en "lokal" verkstad och kräver sedan den felande verkstaden på ersättning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.