R RapidSledge skrev:
Vad är det tänkt att den här tråden skall leda till?
Min gissning är att Ts vill få lite ryggdunkar för hen har minsann varken missförstått eller gjort något fel, utan istället är det en stor konspiration inom rättsväsendet. När hen inte får ryggdunkar börjar han tjata sitt mantra ”enligt byggingengörer är det fortsatt rasrisk” ”möbelvinklar” och fortsätter länka till en ytterst vinklad sida. Listan kan göras lång.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
För att klara 880kg/balk extra i infästningen behövs bara 2st lättbetongskruv (Essve lättbetongskruv HL). Nu skall man ha i åtanke att vinkeljärnen inte ensamt skall ta all last. Så det skulle inte förvåna mig om det skulle ha räckt med en balksko vid var balk för att klara lasten då det är lätt yttäckning och bara snözon 1,5.

Förslaget att förstärka med en "bärlina" runt hela av 70x70 vinkeljärn borde de 2 ingenjörerna definitivt ha tittat närmare på.

Staffans2000
Det går naturligtvis bra att fästa vinkeljärnen i väggen på ett hållbart sätt. Dra genomgående gängade stänger, så sitter järnen som berget.

• Gilla
1
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
För att klara 880kg/balk extra i infästningen behövs bara 2st lättbetongskruv (Essve lättbetongskruv HL). Nu skall man ha i åtanke att vinkeljärnen inte ensamt skall ta all last. Så det skulle inte förvåna mig om det skulle ha räckt med en balksko vid var balk för att klara lasten då det är lätt yttäckning och bara snözon 1,5.

Förslaget att förstärka med en "bärlina" runt hela av 70x70 vinkeljärn borde de 2 ingenjörerna definitivt ha tittat närmare på.
Har du någon länk till dessa värden? Blev lite nyfiken när de tog såpass mycket:)

R Robert-san01 skrev:

Om nu det enligt byggexperterna på denna tråd räcker med 2st lättbetongskruv blir ju nästa fråga hur man skall lösa att det saknas 11st balkar samt att flertalet av balkarna är försvagade mitt på. Detta då man jackat ur takbjälkarna för att passera en längsgående balk som hade halverat spännviden. En balk som var avsedd för att dela upp belastningen! Det vi nu har är 5-6m träbjälkar som är försvagade mitt på ock som kan knäckas som tändstickor vid belastning mitt på. Problemet är större än 2 lättbetongskruv.

När vi diskuterar detta så är det ändå helheten som gäller. Börjar med plåttaket av korrugerad plåt med bärläkt som är för tunna och som ligger för glest.
Troligtvis är det inte lämpligt eller bryter emot Boverkets byggregler/krav att lägga korrigerad plåt på ett tak med 11 graders lutning. Råspont och takpapp hadde varit rätt svar.Eventuellt bandad plåt om man vill maxa.
Vad tror ni om risken för vatteninträngning på detta tak som ligger emot väster utan skydd när västkuststormar o regn kommer.
Vad händer om man måste gå på ett platt tak med korrugerad plåt o deformationer lätt kan uppstå.
Vatteninträngning och över tid mögel. Detta stalltak gjordes om pga svartmögel i taket.

Kan vi lämna vinkeljärnen o skruvar för en stund?

P PatrikJo skrev:
Jag bedömer inte hållfastheten hos vinkeljärnet. Jag bedömer din trovärdighet.
Du har försökt framhäva att pensionärspoolen vill stötta upp taket med små plåtvinklar, ända tills vi här i tråden förklarar för dig att det inte alls är så man tänkt göra. Det är möjligt att även de vinkeljärnen som faktiskt avses också är för klena, men det är åtminstone rejält mycket bättre än vad du visat upp. Hållfastheten hos de korrekta vinkeljärnen borde inte vara några som helst problem att beräkna.
Om något är för klent är det väl inte rejält mycket bättre?
Det är snickaren som föreslagit denna storlekvinkeljärn som enligt byggingenjörer/besiktningsmän är för klena. För klena då de anser att ett tillräckligt bra skruvförband i en lättbetongvägg ej kan erhållas på 70x70mm.

Du letar bara fel, inte möjligheter. Jag ger upp...

Gott nytt år och hoppas det löser sig på något sätt för er!

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Du letar bara fel, inte möjligheter. Jag ger upp...

Gott nytt år och hoppas det löser sig på något sätt för er!
Ni har ju snöat in på vinkeljärn. Hadde vi inte rivit resten av innertaket hade vi inte upptäckt att i stort sett samtliga balkar var försvagade mitt på. Vid snöbelastning hadde dessa takbjälkar knäckts som tändstickor.
Behöver inte leta fel, på detta bygge finns alla fel då ingenting har gjorts på ett korrekt o fackmässigt sätt.
Möjligheten är tillvaratagen då taket är säkrat med hjälp av en kunnig byggare och hantverkare och rasrisken är borta.
Det mest anmärkningsvärda är dock att ett företag som levererat medvetet undermåligt utförda arbeten ändå enligt varbergs tingsrätt har rätt att få betalt.

Gott nytt år och anlita inte Pensionärspoolen!

De försvagade reglarna skulle de ju förstärka med skruvlimmade bjälkar på sidorna. Det är en okej lösning.

• Gilla
Rdna och 1 till
  • Laddar…
G Gha skrev:
Det mest anmärkningsvärda är dock att ett företag som levererat medvetet undermåligt utförda arbeten ändå enligt varbergs tingsrätt har rätt att få betalt.
Fast du vet ju att den frågan inte är granskad eftersom du, rätt eller fel, ansågs ha reklamerat för sent respektive inte gett företaget chans att åtgärda felen.

Du förlorade. En massa pengar, men säkerligen också en del prestige. Släpp det nu. Gå in i 2019 utan den bitterheten.

Gott nytt år!

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 6 till
  • Laddar…
@Gha:
Innan ni anlitade företaget tog ni referenser på dem?
Gick ni igenom innan arbetet startade hur de hade tänkt att göra taket?
Följde ni upp under arbetets gång hur de följde eventuell plan?

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det går naturligtvis bra att fästa vinkeljärnen i väggen på ett hållbart sätt. Dra genomgående gängade stänger, så sitter järnen som berget.
D Daniel 109 skrev:
De försvagade reglarna skulle de ju förstärka med skruvlimmade bjälkar på sidorna. Det är en okej lösning.
De döljde ju detta under rättegången, att takbjälkarna även var söndersågade mitt på och inte fick avlastning. Var inte med i avhjälpandeförslaget. Så även om byggvinklar o skruvlimmade träbalkar utförts så hadde takbjälkarna knäckts som tändstickor mitt på vid snöbelastning.
Detta företag var ju fullt medvetna om kvaliten på sitt jobb när de fakturerade oss och satt även under rättegången döljde att takbjälkarna även var söndersågade mitt på.
Hadde inte en fd anställd visslat om det allvarliga byggfusket kunde detta tak vid en större snöbelastning ha
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast du vet ju att den frågan inte är granskad eftersom du, rätt eller fel, ansågs ha reklamerat för sent respektive inte gett företaget chans att åtgärda felen.

Du förlorade. En massa pengar, men säkerligen också en del prestige. Släpp det nu. Gå in i 2019 utan den bitterheten.

Gott nytt år!
rasat in.

• Gilla
Dinozoff
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

Gott nytt år!
Inte förlorat någon prestige men en stor känsla av uppgivenhet då Konsumenttjänstlagen eller tolkningen av den inte verkar vara till för den svagare parten-konsumenten.
Rättslöshet då denna tvist o felaktiga dom endast prövats en gång.Prövningstillstånd gavs inte trots ett antal skäl som normalt var och en för sig ger prövningstillstånd.
Frågan är granskad men skulle behövts granskas en gång till.

Gott nytt år.

• Gilla
Dinozoff
  • Laddar…
Fast enligt lagen har väl den som utför tjänsten rätt att åtgärda fel? Eller hur tolkar du lagen?

• Gilla
Rdna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.