TS, betänk att även om du köper ett lika dyrt hus och skjuter upp beskattningen så får du betala ränta på den uppskjutna skatten vilket i praktiken innebär att det går jämnt ut att betala skatten direkt.

Uppskjuten reavinstskatt vid husförsäljning som en större ekonomisk förtjänst fanns endast före skattereformen då fastighetsskatten bytte skepnad.

injonil skrev:
TS, betänk att även om du köper ett lika dyrt hus och skjuter upp beskattningen så får du betala ränta på den uppskjutna skatten vilket i praktiken innebär att det går jämnt ut att betala skatten direkt.

Uppskjuten reavinstskatt vid husförsäljning som en större ekonomisk förtjänst fanns endast före skattereformen då fastighetsskatten bytte skepnad.

Räntan på den uppskjutna skatten är dessutom inte avdragsgill, därmed kan man kanske rentav kalla den för avgift.

hempularen skrev:
Det stämmer att jag och andra här i tråden gett fel svar, man får skjuta upp en del av reavinstskatten även om den nya bopstaden är billigare.

Men jag förstår inte noone70 kalkylen. Om reravinsten antas vara 3 600 000, och man i det här fallet får skjuta upp 1 400 000 i reavinst, då borde det ju bli 2 200 000 som beskattas, inte bara 800 000?
Om jag nu har förstått de här rätt...

du har rätt i att 2 200 tkr ska beskattas, men TS begära uppskov för 1 400tkr och de kvarvarande 800tkr ska beskattas "direkt"

injonil skrev:
...så får du betala ränta på den uppskjutna skatten vilket i praktiken innebär att det går jämnt ut att betala skatten direkt.
Med uppskjuten skatt tar du även risken att skattesatsen höjs (eller sänks *fniss*). Det är vinsten man skjuter upp. Inte beskattningen.

Japp, jag editerar, rätt ska va' rätt :)

Edit: ajdå, gick inte att editera föregående inlägg; för gammalt.

noone70 skrev:
Om jag nu har förstått de här rätt...

du har rätt i att 2 200 tkr ska beskattas, men TS begära uppskov för 1 400tkr och de kvarvarande 800tkr ska beskattas "direkt"
I din kalkyl så har du angivit vinsten till 3,6 milj. Om man inte skjuter upp något så är det det beloppet som beskattas.

men nu skulle det ju skjutas upp 1,4 milj. Då blir det 2,2 milj kvar som skall beskattas

Ja det har du helt rätt i... blandade ihop begreppen och siffrorna lite :S

hempularen skrev:
Ang. kvitton. Jo kravet är att det skall finnas kvitton. I praktiken kan man ofta få göra avdraget även utan kvitton, men då är det väldigt viktigt att man tydligt anger i deklarationen att kvitton saknas för ex. 100 000 av det yrkade avdraget. Om du inte är tydlig med det och de senare vill se kvitton så åker du inte bara på skatt för de missade kvittona utan dessutom blir det skattetillägg på 40% av beloppet, och det kan bli fråga om åtal.
Vart står detta?
Det skulle jag vilja veta så jag inte missar något. Det jag läst och kommit fram til att man ska kunna styrka och i så fall med tex. Bilder etc. Personligen saknar jag 50% av kvitton, tyvärr men man kan se på bilder och andra fakturor att en renovering har ägt rum.

Så jag skulle gärna vilja se vart detta står för så här står det på Skatteverkets hemsida

Du ska kunna styrka utgiften
Du ska normalt kunna styrka att du haft utgifterna med fakturor eller motsvarande handlingar. Det räcker alltså inte enbart med att visa att arbetet är utfört på fastigheten eller i bostadsrätten.

I ett par domar från 2002 uppskattade Regeringsrätten förbättringsutgifterna till ett skäligt belopp trots att kvitton och fakturor saknades. Regeringsrätten ansåg i dessa fall att det fanns en godtagbar utredning om förbättringsarbetenas omfattning.

http://www.skatteverket.se/privat/d...sutgifter.4.5fc8c94513259a4ba1d800043412.html

Risken som finns är att man som pensionär kan bli fast i ett för stort hus för att man inte har råd att betala skatten. Mina föräldrar köpte ett nytt mindre hus men till ungefär samma pris som de sålde sitt gamla. De fick då öka sina lån med ca 1 miljon för att kunna betala skatten. Som tur är så har min pappa väldigt hög pension så de kunde öka sina lån men ofta är det inte så lätt att få lån som pensionär.

varför trixa hit eller dit?
LEV .....

Tack för alla svar.
Jag vet inte om detta är något att ta i beaktning: För 30 (1982) år sedan byggde hon tillsammans med sin man huset, De ägde då halva huset var. För 15 (1997) år sedan skiljde dom sig och då gjordes en värdering på huset och kvinnan löste ut mannen och står då som ägare för hela fastigheten.
Har detta någon betydelse? Räknar man värdet på ena halvan av huset 1982 och den andra halvan från 1997? För att göra det lite kneigare utfördes alla större utbygnader och förbättringar mellan 1982-1997.

Sälj det första huset för 400'000 och belåna det andra. Då tror jag att du slipper skatten.

Vad är problemet med att betala skatten? Desto mer du säljer det andra huset desto mer tjänar du (såvida du inte följer mitt exempel), men mycket vill ha mer.

Jag uppskattar inte din sarkasm och din översittarfason Jag ställer frågor kring detta eftersom det är för oss komplext och rätt snårigt. Det kanske är enkelt för dig, men det handlar inte om planerad skatteflykt eller liknande, men om hon har rätt att göra avdrag på flera hundra tusen kronor och då inte betala onödigt mycket skatt, tycker du då att vi gör fel som kontrollerar möjligheterna? Se inlägg #41 tex. Jag vet inte hur det ligger till där, men eftersom du verkar ha bra koll kanske du kan svara på vilken värdering som gäller och om det är någon skillnad före och efter skilsmässan? Ska du vara dryg fortsättningsvis behöver du dock inte svara. Tack!

Eftersom personen har två ingångsvärde så får man räkna ihop dessa, person har ju t.ex. först 300 000/2 = 150 000 + det belopp som personen köpte den andra halva för t.ex 600 000. då blir det 750 000 som ingångsvärde. Eftersom förbättringarna är gjorda innan lösen av halva fastigheten kan det nog bli svårt att få räkna med dessa då det har gått mer än 15 år kanske 20 år, men har man kvar fakturor och kvitto så kan man ju alltid använda dem men dela med 2 eftersom det var vid ett gemensamt ägande av fastigheten.
Man kan ge bort fastigheten till mindre än 85% av taxeringsvärdet då blir det ingen stämpelskatt, så slipper man betala skatten för tillfället det blir den nya ägaren som får den vid en försäljning bra eller dåligt får man själv bedöma, själv skulle jag sälja och betala skatten som är 22% på reavinsten och bli skuldfri, köpa en billigare bostad kontant och må bra.

Oj då? missuppfattning?
jag skriver om mig - du läser om dig (norsk barnboksförfattare.....)
sitter i en behaglig sits, då fastigheten köptes för 75tusen och värderas idag till 1,7milj, vilket jag gärna skattar för och förblir skuldfri
håller med TWX
DET menar jag med att LEVA

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.