Hej, har precis skaffat en lägenhet och i den sitter en gammal central utan jordsfelsbrytare. Så jag tänkte ta hit en elektriker och byta centralen.Huvudsäkringarna sitter i ett skåp i trapphuset (16A) därifrån matas lägenheten med 3 faser och en Nolla (blå), enligt vad jag lärt med måste PEN var gul/grön hela vägen. Frågan är måste han dra en PEN hela vägen från proppskåpet i trapphuset?
 
E
G Gremlins77 skrev:
Hej, har precis skaffat en lägenhet och i den sitter en gammal central utan jordsfelsbrytare. Så jag tänkte ta hit en elektriker och byta centralen.Huvudsäkringarna sitter i ett skåp i trapphuset (16A) därifrån matas lägenheten med 3 faser och en Nolla (blå), enligt vad jag lärt med måste PEN var gul/grön hela vägen. Frågan är måste han dra en PEN hela vägen från proppskåpet i trapphuset?
Hej.
Du behöver inte oroa dig för färgen så den är dragen enligt då gällande regler.
Oavsett vilket så är det bostadrättsföreningens ansvar.
Din elektriker kan montera en liten box vid sidan av din befintliga central, har du en väldigt gammal änläggning från 50-talet och tidigare kan det vara värt att överväga att byta dessa trådar. Nu verkar det ju inte vara så gammalt i ditt fall.

Kolla även med styrelsen så de inte har på agendan att göra några gemensamma elrenoveringar, ibland tar de in offerter som även omfattar samtliga lägenheter.
 
Den blåa är pen. Den var blå förr, och oftav ansluten på nollskenan.
 
Det som är draget från huvudsäkringarna in till entralen är gjort för ca 15 år sedan skulle jag tro (i samband med att man installerat ny ugn, häll, disk- och tvättmaskin, som 15 år). Men ja, nollan sitter ju på jordskenan i centralen och ny el framdragen med jord överallt (fattar inte varför man inte samtidigt bytte central istället för att ha kvar porslinssäkringarna).
 
E
G Gremlins77 skrev:
Det som är draget från huvudsäkringarna in till entralen är gjort för ca 15 år sedan skulle jag tro (i samband med att man installerat ny ugn, häll, disk- och tvättmaskin, som 15 år). Men ja, nollan sitter ju på jordskenan i centralen och ny el framdragen med jord överallt (fattar inte varför man inte samtidigt bytte central istället för att ha kvar porslinssäkringarna).
Du ska räkna denna som PEN oavsett färg.
Och det är riktigt att den först ska ansluta till PE (jord)-skenan.
Synd man inte installerade jordfelsbrytare ja, jag har varit med om att man i något enstaka fall satt denna helt dold som exempel central framsida och jordfelsbrytare baksida garderob, av utrymmesskäl, så kolla ordentligt först.
 
Såvida du inte har en uråldrig central så är det säkert inga problem att behålla den och bara komplettera med en jfb. Gör något roligare för pengarna :D
 
E El-Löken66 skrev:
jag har varit med om att man i något enstaka fall satt denna helt dold som exempel central framsida och jordfelsbrytare baksida garderob, av utrymmesskäl, så kolla ordentligt först.
Typ såhär?
Elcentral med öppen dörr och synliga kablar och rör längs en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
E
M -MH- skrev:
[QUOTE="El-Löken66, post: 3962923, member: 374895",jag har varit med om att man i något enstaka fall satt denna helt dold som exempel central framsida och jordfelsbrytare baksida garderob, av utrymmesskäl, så kolla ordentligt först.
Typ såhär?
Visa bilaga 463638[/QUOTE]
Nåt sånt ja, fast kanske utan trappan och med färre kavlar. Men dold, javisst. Och utan något i central som antydde på att JFB fanns.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.