9 439 läst ·
22 svar
9k läst
22 svar
PEN-ledare i mätarskåp
Mycket bra råd! Var glad för detta tråd skapare, sån kunskap hade du inte hittat på FB. Även HSP och andra i denna tråd finns ju, Bosse S, Mikael¬L, den lite grinige Elmont Johan och alla andra, många års erfarenhet finns samlad här minsann.GK100 skrev:
Den ordningen är den som numera är standard. Men om du ska använda skåpet bör du oavsett om du ändrar ordningen och area osv ta reda på om nätägaren godkänner skåpstypen. Det kan de mycket väl göra och om du är proaktiv och frågar ökar nog chanserna en del.
Och som El-Löken skrev bör du flytta nollan mot mätaren till servisplinten också. Och se till att kundbrytaren om den flyttas hamnar på utgående sida av täckplåtarna som förhoppningsvis är skilda för halvorna och plomberbara individuellt. Ta det försiktigt så du inte väcker någon byråkratisk papperstiger för i nyanslutning är skåpet sen länge tillhörande de icke "godkända/lämpliga" i deras värld. Så om du ordnar till det ovanstående och bara utgår i frågan från dimensioner, storlek på det så får du se vad de säger.
Är dock inte lika övertygad om att chansen är god att nätägare tillåter detta men beror ju på var man är såklart.
Är det en gammal kopparkabel kan det gå men en ny Alu4G25 - inte ens chans, vill jag mena.
Återkoppla gärna hur det gick.
Redigerat:
Naturligtvis är jag glad för all hjälp, jag har ju vart med här sen 2007 så jag vet mycket väl vilken kompetens som finns samlad här 
Nu har jag läst på ytterligare och precis som GK100 skriver så är det en gråzon om Garo GU 1-25 är ok, det beror antagligen mycket på vem man frågar.
I mitt fall ska skåpet sitta på ett fritidsboende i fjällvärlden, folk där uppe brukar generellt vara mer pragmatiskt lagda så jag kommer testa och se om det blir godkänt. Ombyggnationen med kablar och flytt av huvudbrytare är så pass enkelt att utföra så det är ingen större förlust på nedlagd tid om det i slutändan ändå visar sig att skåpet underkänns.
Tack för hjälpen!
Nu har jag läst på ytterligare och precis som GK100 skriver så är det en gråzon om Garo GU 1-25 är ok, det beror antagligen mycket på vem man frågar.
I mitt fall ska skåpet sitta på ett fritidsboende i fjällvärlden, folk där uppe brukar generellt vara mer pragmatiskt lagda så jag kommer testa och se om det blir godkänt. Ombyggnationen med kablar och flytt av huvudbrytare är så pass enkelt att utföra så det är ingen större förlust på nedlagd tid om det i slutändan ändå visar sig att skåpet underkänns.
Tack för hjälpen!
T.ex. E265 50 01 (för 1 kabel, -02 för 2 kablar)G Gabbe1 skrev:
Nuförtiden kan serviskabeln mycket väl vara en aluminiumkabel, kolla att inkommande plint är gjord för det.
Dessa plintar klarar max 16mm2 och redan där börjar det bli trångt. Det har med det inbördes avståndet att göra då fas isoleringen börjar komma i kontakt med skruvarna.bax skrev:
Max 10mm2 Cu helst!
Efter lite funderande så tror jag att jag helt enkelt köper mig ett nytt Garo GUM-L 1-25 (2270015) istället, det skåpet ska, som jag förstår, vara helt ok enligt de senaste kraven. Priset var dessutom påfallande lågt på Ahlsell.
Så slipper jag oroa mig för att sura miner och extrakostnader när nätägaren ska ansluta.
Så slipper jag oroa mig för att sura miner och extrakostnader när nätägaren ska ansluta.
Redigerat:
Det är tänkt för stolp tror jag så dubbelkolla med din installatör, jag tror nätägaren kan vara mer benägen att tillåta dessa.G Gabbe1 skrev:Efter lite funderande så tror jag att jag helt enkelt köper mig ett nytt Garo GUM-L 1-25 istället, det skåpet ska, som jag förstår, vara helt ok enligt de senaste kraven. Priset var dessutom påfallande lågt på Ahlsell.
Vad fick du för pris, dryga 2000:-?
Ett alternativ för framtiden kan ju även vara att flytta mätaren helt till ett Markmätarskåp exempelvis Garo Pevep 25A. Då får du uttag, även bra om man ska ha byggkraft. Detta ser jag priser från sextusen och uppåt, men beror ju på dina rabatter hos grossisten såklart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara