Detta var uppe för något halvår sedan. Det vanliga i Europa är att vi drar in inkommande PE eller PEN till en jordskena och sedan vidare till skåpet. I USA ansluter man inkommande PE till skåpet och sedan en mutter på det, sedan läger man alla utgående PE på skruven och avslutar med en mutter.

Jag tycker USA modellen är vansinnig vid utvidgning/ändring.

Det finns ingen anledning att särbehandla/överjorda apparatskåpet. Skåpet behandlas som vilken somhelst skyddsjordad apparat.

vad jag minns så brukar pe gå till pe-skena i skåp, därifrån jordas skåpet.
det kan ju se ut lite konstigt att sätta exvis en 95mm2 jord med kabelsko på en liten M6 jordskruv i skåpet, när kabelskohålet är 10mm

Lånar den här tråden till ett närliggande problem.

Matning till vårt hus går från mätarskåpet via ett garage och ett "brygghus". Tog en titt i gruppcentralerna i respektive byggnad idag och blev inte helt glad.

I garaget är inkommande 10 mm2 PEN-ledare skarvad, kopplad vidare till PE-skenan, vidare från PE-skenan via ny FK-snutt till klämskarv och vidare ut till nästa byggnad. Inte mindre än fyra klämda kontaktytor och två skruvanslutningar mao. Se bild på normcentralen.

Känns inte så där jättebra med 6 potentiella felställen på PEN-ledaren. Kan jag fixa till det på något bra sätt?

Vidare till brygghuset där faserna ligger skarvade två och två på diazed hållarna. Notera färgvalet. Den svarta nollan till vänster är fö kopplad som skyddsjord i ett trefasuttag.. Här blir det att riva ut och göra om.

Allt gjort av elektriker. Suck.

• DSC00314.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00323.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att varje anslutning av kabel är en felkälla.

Paulo1 skrev:
Jag tycker att varje anslutning av kabel är en felkälla.
Men just dätför så är det ju inte lämpligt att dra PEN ledaren till skåpet först, och sedan vidare till PE skenan i skåpet. Du får en extra koppling som ligger i serie med alla andra kopplingar. Får du kontakt problem i skåpshöljet så tappar du ju skyddsjorden och Noll förbindelsen till allt annat inte bara skåpet blir spänningsförande utan precis allting annat.

I mitt hus har jag än så länge en diazed-central med en dröse små centraler monterade runt omkring i takt med att det har behövts fler säkringar. I anläggningen är PEN dragen som en enda hel ledare och endast skalad där den kläms i de olika centralernas skenor. Det känns rätt stabilt, på så sätt undviker man ju "serie-problemet".

Ja, så skulle man ju vilja ha det, lite besviken på hur elektrikern skarvade. Skulle det släppa i garaget eller brygghuset så ryker allt som är anslutet i huset.

Frågan är om man kan fixa till det på något bra sätt, tex pressa ihop in- och utgående PEN och sedan skarva vidare till jordskenan.

Jag tror inte att du behöver vara orolig, rätt utförd är en pressskarv mycket säker det är ju det man använder tex vid skarvning av jordkablar. Men det ska vara rätt hylsor och rätt pressverktyg, nått som man däremot kan göra för att få en säkrare anläggning är att ibland efterdra alla skruvar (men inte så hårt att ledarna skadas och ev går av det blir inte bättre kontakt av högre tryck) dom har en tendens att lossna med tiden

Tänkte "Vaddå restspänning:confused:" ett par sekunder innan poletten ramlade ner :D. Jodå, skruvarna sitter som berget, det har jag kollat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.