Jag vet att det här är en dum fråga och jag tänker inte försöka koppla något om jag inte är säker på att jag gör rätt... Till frågan:
Jag vill förgrena en kabel i två för att kunna koppla in två lampor under överskåpen i köket istället för en.
Jag har köpt en utanpåliggande kopplingsdosa för detta. Trodde det skulle vara lätt att koppla den men går bet på det. Kan man läsa sig till detta någonstans, var i så fall?
Jag vill förgrena en kabel i två för att kunna koppla in två lampor under överskåpen i köket istället för en.
Jag har köpt en utanpåliggande kopplingsdosa för detta. Trodde det skulle vara lätt att koppla den men går bet på det. Kan man läsa sig till detta någonstans, var i så fall?
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Kan nog inte tipsa om läsning i ämnet, men beskriv vad det är du har svårt att förstå. Också lite av förutsättningarna, är lampan fast inkopplad eller via kontakt?
Jag tror att Skidaren aprilskämtar med alla elektriker på forumet! Vi vet ju alla hur såna här frågor brukar få igång diskussioner i stil med "Om du inte förstår en så enkel sak, så skall du anlita en elektriker!"
" det är bättre att fråga och kanske verka lite dum än att inte fråga och förbli dum"
torde vara mottot på ett forum som detta, eller hur?
mvh
Martin
torde vara mottot på ett forum som detta, eller hur?
mvh
Martin
JAG tycker i alla fall att det är mycket bättre att man frågar t.o.m om självklarheter än chansar det minsta, nu när det gäller el.
Av gluecifer har du fått ett bra, och så vitt jag kan se, korrekt svar.
Om du har en sådan här (bifogad) symbol vid någon av skruvplintarna i din kopplingsdosa, så är det på just den som den/de gulgröna skyddsjordkablarna ska sitta.
Jag ska väl också drista mig till att fråga; att visst gäller det här 230V, och inte 12V-sidan på några 12V-spottar?
Av gluecifer har du fått ett bra, och så vitt jag kan se, korrekt svar.
Om du har en sådan här (bifogad) symbol vid någon av skruvplintarna i din kopplingsdosa, så är det på just den som den/de gulgröna skyddsjordkablarna ska sitta.
Jag ska väl också drista mig till att fråga; att visst gäller det här 230V, och inte 12V-sidan på några 12V-spottar?
Jag förstår ändå hans förvirring, dom två skruvarna till vänster skulle lika gärna kunna vara "sammakopplade" (samma med dom högra) och när man kanske inte har tillgång till mätinstrument och jag tycks minnas att det inte heller följer med någon ritning på denmattiasp skrev:
.. för övrigt tycker jag det där är en helt värdelös plint och litar inte allt på den.
Ja den plinten är inte så kul, men funkar förstås. Varenda gång jag köpt en dosa och sen öppnat den när jag kommit hem så undrar jag varför jag inte letade efter andra alternativ. Vet inte om det finns likadana med bättre plint i?Linjemontoren skrev:Jag förstår ändå hans förvirring, dom två skruvarna till vänster skulle lika gärna kunna vara "sammakopplade" (samma med dom högra) och när man kanske inte har tillgång till mätinstrument och jag tycks minnas att det inte heller följer med någon ritning på den
.. för övrigt tycker jag det där är en helt värdelös plint och litar inte allt på den.
Varför köper du inte dosan utan plint istället?? Billigare och så slipper du kasta plinten...mattiasp skrev:
Denna dosa finns i (minst) tre olika utförande.
Dosa utan plint
Dosa med plint likt den på bilden ovan
Dosa med snabbplint, rekomenderas!!
Ibland måste man komplettera med något från Classe eller liknande. Då får man kasta bort plinten. Dessutom har jag inte upptäckt hur förträffliga Wago är, förrän ganska nyligen. En del materiel som jag har liggande har plint.