N
Hej.
Har 2st 32mm? PEMslangar som kommer in från sidan i kantelementen och ska ju då helst komma upp ur plattan med 90 grader, men dessa har ju en max böjdiameter som gör detta i princip omöjligt.
Så ?
Kan man gjuta in 90 graders PEM kopplingar ? tänkte såna i metall isåfall. eller låta slangarna komma upp ca 45garder ur plattan och sen 45graders koppling, (men har inte sett såna) ogillar tanken med ingjuta kopplingar....

Det är trångt och mycket saker som samsas om utrymmet där i hörnet, lägga slangarna längre bort för att kunna böja 90 är också så gott som uteslutet.
Hur gör man ?

Låt slangen komma ut i vinkel. Sätt på en 90graders slangkoppling. Den kan du vrida vinkelrätt mot slangen till vilken vinkel du vill. Ska inte slangen fortsätta vinkelrätt mot inkommande slang sätter du en 90 graders koppling till på den första. Nu kan du vrida dessa kopplingar i vilken riktning du vill

Du kan även välja att använda en flexibel anslutningsslang istället. Lite beroende på hur det ska dras

Redigerat:
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Jag hade först och främst försökt att gräva ner röret djupare så att det går att få till en tillräckligt stor radie på röret. Jag hade även lagt röret i någon form av skyddsrör, ex. Ett 50mm gult elrör. Jag hade inte valt att gjuta in några kopplingar.

Krilleman
Det ska komma upp rakt ur plattan. Det är ju ett måste för att få det frostfritt utanför huset i marken men samtidigt snyggt och bra inuti huset!!

Det tråkiga svaret är att du bör (ska) gräva upp och göra rätt.

Säkervatten avhandlar även ämnet:
Sidan 17
https://www.sakervatten.se/branschregler/branschregler-20161

Illustration av installation för tappvattenservice med skyddsrör och frostskydd vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

N
Krilleman Krilleman skrev:
Det ska komma upp rakt ur plattan. Det är ju ett måste för att få det frostfritt utanför huset i marken men samtidigt snyggt och bra inuti huset!!

Det tråkiga svaret är att du bör (ska) gräva upp och göra rätt.

Säkervatten avhandlar även ämnet:
Sidan 17
[länk]

[bild]
Ja det ska vara så, men det är berg under där, slangarna kommer in lågt ner men på sidan nu, utanför plattan blir det uppfyllt med jord senare, så det blir frostfritt.

N
N NoOne2k skrev:
Jag hade först och främst försökt att gräva ner röret djupare så att det går att få till en tillräckligt stor radie på röret. Jag hade även lagt röret i någon form av skyddsrör, ex. Ett 50mm gult elrör. Jag hade inte valt att gjuta in några kopplingar.
Går inte p.g.a berg under : /

N
T Tompa01 skrev:
Låt slangen komma ut i vinkel. Sätt på en 90graders slangkoppling. Den kan du vrida vinkelrätt mot slangen till vilken vinkel du vill. Ska inte slangen fortsätta vinkelrätt mot inkommande slang sätter du en 90 graders koppling till på den första. Nu kan du vrida dessa kopplingar i vilken riktning du vill

Du kan även välja att använda en flexibel anslutningsslang istället. Lite beroende på hur det ska dras
Ja det får bli nåt sånt.

N
Hade gjutarn där idag o vi tittade på det hela. Slangarna kan böjas upp så det blir ganska Ok, det blir inte riktigt 90 rakt upp direkt ur plattan, men nära nog, där slangarna ska sen kopplas kommer det varit rakt upp en bra bit. Slangarna ligger i skyddsslang också.

Krilleman
Jaha, berg. Då blir det väldigt mycket svårare! :thinking:

• Gilla
nova383
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.