Håller på med värmesystemet och funderar vad några produker (3st) har för funktion.
frågade min VVS-kille (men han var nog för ung och kunde inte svara)
Vad tillför dessa?
Ska de bytas ut?
Kan dessa avlägsnas helt?
Översikten av två produkter syns på denna bild.
Produkt 1
Är den stora burken
På den står det DUROMATIC.
Vad jag kan se/förstå, är det bara ett grovt rör in i burken (och inget mer)
_________________________________________________________________________________
Produkt 2
Den andra produkten är någon form av reglerventil.
Vad jag förstår har den varit inkopplad till el-nätet (men kan ha fel)
Just nu är den inte inkopplad.
Det finns något ingraverat i godset.
På vänstersida finns en text - får känslan att det ska vara något säkerhetssystem.
Kan det ha med oljebrännaren att göra?
Behövs denna produkt?
Oljebrännaren finns kvar, (jag tror att den fungerar)
På höger sida känns det som en övertrycksventil (av något slag)
Vad som gör att den öppnas - vet ej...
Styrs den av el också? - vet ej...
Om den fungerar - vet ej...
_______________________________________________
Produkt 3
Sista produkten (är placerad i närheten)
ovanför en shuntventil.
Vad gör denna produkt?
frågade min VVS-kille (men han var nog för ung och kunde inte svara)
Vad tillför dessa?
Ska de bytas ut?
Kan dessa avlägsnas helt?
Översikten av två produkter syns på denna bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkt 1
Är den stora burken
På den står det DUROMATIC.
Vad jag kan se/förstå, är det bara ett grovt rör in i burken (och inget mer)
_________________________________________________________________________________
Produkt 2
Den andra produkten är någon form av reglerventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad jag förstår har den varit inkopplad till el-nätet (men kan ha fel)
Just nu är den inte inkopplad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns något ingraverat i godset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På vänstersida finns en text - får känslan att det ska vara något säkerhetssystem.
Kan det ha med oljebrännaren att göra?
Behövs denna produkt?
Oljebrännaren finns kvar, (jag tror att den fungerar)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På höger sida känns det som en övertrycksventil (av något slag)
Vad som gör att den öppnas - vet ej...
Styrs den av el också? - vet ej...
Om den fungerar - vet ej...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
_______________________________________________
Produkt 3
Sista produkten (är placerad i närheten)
ovanför en shuntventil.
Vad gör denna produkt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du, det är riktigt gamla grejer du har, så försök med att få tag i någon gamal UV till röris, så vet dom vad det är. Alla delar är nog att kasta ut och sätta moderna saker.
Vad är det för värmekälla, ved/pellets/VP
Foto 1 Någon form av säkerhetsutrustning för övertryck, sitter en säkerhetsventil där med spak
Foto 2 Ett äldre exspansionskärl, då det bara är rör till och sitter nog mot ett värmerör.
Foto sist Nog bara en ihoppkoppling av rör, under sitter det en shunt med handtag ( manuell justering ) för att reglera värmen i huset. Oekonomiskt.
Vad är det för värmekälla, ved/pellets/VP
Foto 1 Någon form av säkerhetsutrustning för övertryck, sitter en säkerhetsventil där med spak
Foto 2 Ett äldre exspansionskärl, då det bara är rör till och sitter nog mot ett värmerör.
Foto sist Nog bara en ihoppkoppling av rör, under sitter det en shunt med handtag ( manuell justering ) för att reglera värmen i huset. Oekonomiskt.
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Produkt 1 är en säkerhetsbrytare som elektriskt kopplar bort oljebrännaren om abörjar kokar. Bakom luckan sitter säkert anslutningsplintar för oljebrännaren.
Riv allting och ersätt med ett modernt säkerhetsventilkoppel.
Riv allting och ersätt med ett modernt säkerhetsventilkoppel.
Om man googlar duromatic så hittar man tryckkokare och direktverkande genomströmsvärmare. Jag gissar det är en genomströmsvärmare med tillhörande skydd. Det ser ju inte ut att vara svenska grejor, man kan gissa att någon från ett främmande land köpt med sig för honom bekant utrustning och installerat.
Om man får fortsätta spekulera så är det nån form av direktvärmare och en shunt för att blanda det skållheta vattnet med kallt för att uppnå mindre hett vatten. 130 gradit vatten i duschen (265F som verkar vara övre gräns när den ska bryta) verkar inte hälsosamt!
Kan månne nån industriapplikation funnits i huset? Taxi som haft hetvattentvätt i garaget? Tvätteri?
Om man får fortsätta spekulera så är det nån form av direktvärmare och en shunt för att blanda det skållheta vattnet med kallt för att uppnå mindre hett vatten. 130 gradit vatten i duschen (265F som verkar vara övre gräns när den ska bryta) verkar inte hälsosamt!
Kan månne nån industriapplikation funnits i huset? Taxi som haft hetvattentvätt i garaget? Tvätteri?
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Nyckeln till information är tillverkaren Bell&Gossett.
Dom gör/har gjort expansionstankar och det är det som står hos dig.
Den manuella övertrycksventilen finns fortfarande att köpa:
https://www.ebay.com/itm/231588792820
Kapacitetsenheter är ganska äventyrliga. 190 lbs/hour, lbs är pund. 190 000 btu/hour: btu är British Thermal Unit.
Texten på produkt 2 visar tydligt att den är tänkt att koppla bort en brännare (olja eller kanske ved) vid 245oF. Innan man trycker resetknappen ska man kolla anläggningen.
Det finns kanske folk som gillar gamla skurrila VVS-saker. Så om du ska ersätta det med moderna skare, släng inte de gamla. Det finns alltid någon dåre därute som gärna betalar portot för att få hem såna prylar. Jag är en likadan fast inte på VVS.
Dom gör/har gjort expansionstankar och det är det som står hos dig.
Den manuella övertrycksventilen finns fortfarande att köpa:
https://www.ebay.com/itm/231588792820
Kapacitetsenheter är ganska äventyrliga. 190 lbs/hour, lbs är pund. 190 000 btu/hour: btu är British Thermal Unit.
Texten på produkt 2 visar tydligt att den är tänkt att koppla bort en brännare (olja eller kanske ved) vid 245oF. Innan man trycker resetknappen ska man kolla anläggningen.
Det finns kanske folk som gillar gamla skurrila VVS-saker. Så om du ska ersätta det med moderna skare, släng inte de gamla. Det finns alltid någon dåre därute som gärna betalar portot för att få hem såna prylar. Jag är en likadan fast inte på VVS.
Har fått samma känsla, men känner en osäkerhet...T Thomas_Blekinge skrev:
"modernt säkerhetsventilkoppel" - Vad är det? (inte bara en vanlig tryckventil?)
Värmekällan / värmekällorna är många...J jonaserik skrev:Ja du, det är riktigt gamla grejer du har, så försök med att få tag i någon gamal UV till röris, så vet dom vad det är. Alla delar är nog att kasta ut och sätta moderna saker.
Vad är det för värmekälla, ved/pellets/VP
Foto 1 Någon form av säkerhetsutrustning för övertryck, sitter en säkerhetsventil där med spak
Foto 2 Ett äldre exspansionskärl, då det bara är rör till och sitter nog mot ett värmerör.
Foto sist Nog bara en ihoppkoppling av rör, under sitter det en shunt med handtag ( manuell justering ) för att reglera värmen i huset. Oekonomiskt.
Kanske 3-4st elpatroner - kanske hittar någon till - om jag söker - men alla är inte inkopplade.
2st vedpannor, varav den ena på ca 30kW, har en oljebrännare (som kanske fungerar efter lite "kärlek" - den "hostar" och ryker i dagsläget. Har dock ca 4-500liter olja kvar - om mätaren fungerar)
Den andra vedpannan på ca 50kW har en flisanläggning med skruv och förråd (som jag tänker avyttra för någon hundring vid avhämtning.). Men huvudvärmesystemet av anläggningen är värmepumpen.
Håller på att försöka förstå / hantera och gärna förändra värmesystemet något.
Ska jag in med solpaneler / solceller / batterier eller en luft/vatten värmepump?
Och då funderar man hur anslutningarna ska utföras.
Rören runt väremsystemet ligger på drygt 40mm... (Inga små saker)
Lätt att "kasta ut" - om man inte vet varför dessa finns. (ända till något inte längre fungerar)
Ok! du är något "på spåren" - tänkte inte att den röda produkten består av flera enheter.T Thomas_Blekinge skrev:Nyckeln till information är tillverkaren Bell&Gossett.
Dom gör/har gjort expansionstankar och det är det som står hos dig.
Den manuella övertrycksventilen finns fortfarande att köpa:
[länk]
Kapacitetsenheter är ganska äventyrliga. 190 lbs/hour, lbs är pund. 190 000 btu/hour: btu är British Thermal Unit.
Texten på produkt 2 visar tydligt att den är tänkt att koppla bort en brännare (olja eller kanske ved) vid 245oF. Innan man trycker resetknappen ska man kolla anläggningen.
Det finns kanske folk som gillar gamla skurrila VVS-saker. Så om du ska ersätta det med moderna skare, släng inte de gamla. Det finns alltid någon dåre därute som gärna betalar portot för att få hem såna prylar. Jag är en likadan fast inte på VVS.
Modernare pannor har nog kylslingor i pannan.
Dock har nog denna produkt varit urkopplad (sedan länge) Kan inte se om det ens gått någon kabel till denna enhet på t.ex. väggen bakom.
Tänkte först att den röda "grunkan" hade något med DUROMATIC tanken och göra - och det har den kanske?
Den tanken har bara, som sagt, en anslutning. Ingen luftventil / avtappning eller... (vad jag kan se)
Men kanske var det så att denna tank bara innehöll kallt vatten och när pannan ev. kokade skulle ventilen öppnas och kyla pannan med vatten från DUROMATIC?
Kanske hade gården egen brunn, innan vattenföreningen skapade ett vattennät. Brunnen kanske inte klarade någon större vattenmängd - vissa årstider?
Men sista produkten - den "gråa" ventilen / T-röret / vinkelröret? Är det bara för att kunna avlufta systemet?
(blir kanske knepigt att byta den mot en modern automat avluftare - typ R8/R10 - innan man fått ihop rören igen...)
O.T.Intet skrev:
Ett (större) garage med lägenhet och ett (större) hus med två lägenheter och källare.
I garaget står värmepumpen 13kW och den större ved/flispannan.
Sedan en gammal kulvert till huset, där den mindre vedpannan med oljebrännare finns.
Utöver detta finns el-patronerna...
För länge sedan hade man minst 25A huvud säkring. ( nu är det 16A ) - men ingen bor direkt i huset.
Det var garagedelen jag var ute efter. VV-beredaren - bara den är på 4kW
Klicka här för att svara
