Håller på med värmesystemet och funderar vad några produker (3st) har för funktion.
frågade min VVS-kille (men han var nog för ung och kunde inte svara)

Vad tillför dessa?
Ska de bytas ut?
Kan dessa avlägsnas helt?

Översikten av två produkter syns på denna bild.

Bild av ett värmesystem med en stor grön behållare märkt "DUROMATIC" och en mätare, bredvid en röd reglerventil med rör kopplade på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Produkt 1
Är den stora burken
På den står det DUROMATIC.
Vad jag kan se/förstå, är det bara ett grovt rör in i burken (och inget mer)
Stor grön cylinder märkt "DUROMATIC", kopplad till ett rör på sidan, synlig rost längs kanterna. Ser ut att vara en del av ett värmesystem.

_________________________________________________________________________________

Produkt 2
Den andra produkten är någon form av reglerventil.
Röd reglerventil med ingraverad text, del av värmesystem, ansluten till rör och elkabel, potentiellt kopplad till ett säkerhetssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad jag förstår har den varit inkopplad till el-nätet (men kan ha fel)
Just nu är den inte inkopplad.
Närbild på en öppning i en röd metallyta där inskriften "480 VAC HP 250" syns delvis, möjligen del av en elektronik- eller ventilkomponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns något ingraverat i godset.
Röd metallyta med ingraverad text "B&G RSS-31" och symboler, del av värmesystem, diskuterad som en reglerventil i forumet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På vänstersida finns en text - får känslan att det ska vara något säkerhetssystem.
Kan det ha med oljebrännaren att göra?
Behövs denna produkt?
Oljebrännaren finns kvar, (jag tror att den fungerar)
Närbild av en etikett på en Bell & Gossett System Saver, med text om elektrisk klassning och säkerhetsanvisningar för en högtrycksventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På höger sida känns det som en övertrycksventil (av något slag)
Vad som gör att den öppnas - vet ej...
Styrs den av el också? - vet ej...
Om den fungerar - vet ej...
Närbild av en Bell & Gossett System Saver Relief Valve, modellnummer 190, med specifikationer för kapacitet och tryck, och en röd handtagsdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

_______________________________________________

Produkt 3
Sista produkten (är placerad i närheten)
ovanför en shuntventil.

Vad gör denna produkt?
Rostig reglerventil med rörkopplingar och graveringar synlig, belägen i ett värmesystemsnätverk, eventuell koppling till övertrycksventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja du, det är riktigt gamla grejer du har, så försök med att få tag i någon gamal UV till röris, så vet dom vad det är. Alla delar är nog att kasta ut och sätta moderna saker.
Vad är det för värmekälla, ved/pellets/VP
Foto 1 Någon form av säkerhetsutrustning för övertryck, sitter en säkerhetsventil där med spak
Foto 2 Ett äldre exspansionskärl, då det bara är rör till och sitter nog mot ett värmerör.
Foto sist Nog bara en ihoppkoppling av rör, under sitter det en shunt med handtag ( manuell justering ) för att reglera värmen i huset. Oekonomiskt.
 
Produkt 1 är en säkerhetsbrytare som elektriskt kopplar bort oljebrännaren om abörjar kokar. Bakom luckan sitter säkert anslutningsplintar för oljebrännaren.
Riv allting och ersätt med ett modernt säkerhetsventilkoppel.
 
  • Gilla
FMagnus och 1 till
  • Laddar…
J
Om man googlar duromatic så hittar man tryckkokare och direktverkande genomströmsvärmare. Jag gissar det är en genomströmsvärmare med tillhörande skydd. Det ser ju inte ut att vara svenska grejor, man kan gissa att någon från ett främmande land köpt med sig för honom bekant utrustning och installerat.

Om man får fortsätta spekulera så är det nån form av direktvärmare och en shunt för att blanda det skållheta vattnet med kallt för att uppnå mindre hett vatten. 130 gradit vatten i duschen (265F som verkar vara övre gräns när den ska bryta) verkar inte hälsosamt! :D

Kan månne nån industriapplikation funnits i huset? Taxi som haft hetvattentvätt i garaget? Tvätteri?
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
Nyckeln till information är tillverkaren Bell&Gossett.
Dom gör/har gjort expansionstankar och det är det som står hos dig.

Den manuella övertrycksventilen finns fortfarande att köpa:
https://www.ebay.com/itm/231588792820
Kapacitetsenheter är ganska äventyrliga. 190 lbs/hour, lbs är pund. 190 000 btu/hour: btu är British Thermal Unit.
Texten på produkt 2 visar tydligt att den är tänkt att koppla bort en brännare (olja eller kanske ved) vid 245oF. Innan man trycker resetknappen ska man kolla anläggningen.

Det finns kanske folk som gillar gamla skurrila VVS-saker. Så om du ska ersätta det med moderna skare, släng inte de gamla. Det finns alltid någon dåre därute som gärna betalar portot för att få hem såna prylar. Jag är en likadan fast inte på VVS.
 
  • Gilla
Bjober och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Produkt 1 är en säkerhetsbrytare som elektriskt kopplar bort oljebrännaren om abörjar kokar. Bakom luckan sitter säkert anslutningsplintar för oljebrännaren.
Riv allting och ersätt med ett modernt säkerhetsventilkoppel.
Har fått samma känsla, men känner en osäkerhet...
"modernt säkerhetsventilkoppel" - Vad är det? (inte bara en vanlig tryckventil?)
 
J jonaserik skrev:
Ja du, det är riktigt gamla grejer du har, så försök med att få tag i någon gamal UV till röris, så vet dom vad det är. Alla delar är nog att kasta ut och sätta moderna saker.
Vad är det för värmekälla, ved/pellets/VP
Foto 1 Någon form av säkerhetsutrustning för övertryck, sitter en säkerhetsventil där med spak
Foto 2 Ett äldre exspansionskärl, då det bara är rör till och sitter nog mot ett värmerör.
Foto sist Nog bara en ihoppkoppling av rör, under sitter det en shunt med handtag ( manuell justering ) för att reglera värmen i huset. Oekonomiskt.
Värmekällan / värmekällorna är många...
Kanske 3-4st elpatroner - kanske hittar någon till - om jag söker - men alla är inte inkopplade.
2st vedpannor, varav den ena på ca 30kW, har en oljebrännare (som kanske fungerar efter lite "kärlek" - den "hostar" och ryker i dagsläget. Har dock ca 4-500liter olja kvar - om mätaren fungerar)
Den andra vedpannan på ca 50kW har en flisanläggning med skruv och förråd (som jag tänker avyttra för någon hundring vid avhämtning.). Men huvudvärmesystemet av anläggningen är värmepumpen.

Håller på att försöka förstå / hantera och gärna förändra värmesystemet något.
Ska jag in med solpaneler / solceller / batterier eller en luft/vatten värmepump?
Och då funderar man hur anslutningarna ska utföras.
Rören runt väremsystemet ligger på drygt 40mm... (Inga små saker)

Lätt att "kasta ut" - om man inte vet varför dessa finns. (ända till något inte längre fungerar)
 
Vad är det du värmer upp?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Nyckeln till information är tillverkaren Bell&Gossett.
Dom gör/har gjort expansionstankar och det är det som står hos dig.

Den manuella övertrycksventilen finns fortfarande att köpa:
[länk]
Kapacitetsenheter är ganska äventyrliga. 190 lbs/hour, lbs är pund. 190 000 btu/hour: btu är British Thermal Unit.
Texten på produkt 2 visar tydligt att den är tänkt att koppla bort en brännare (olja eller kanske ved) vid 245oF. Innan man trycker resetknappen ska man kolla anläggningen.

Det finns kanske folk som gillar gamla skurrila VVS-saker. Så om du ska ersätta det med moderna skare, släng inte de gamla. Det finns alltid någon dåre därute som gärna betalar portot för att få hem såna prylar. Jag är en likadan fast inte på VVS.
Ok! du är något "på spåren" - tänkte inte att den röda produkten består av flera enheter.
Modernare pannor har nog kylslingor i pannan.
Dock har nog denna produkt varit urkopplad (sedan länge) Kan inte se om det ens gått någon kabel till denna enhet på t.ex. väggen bakom.

Tänkte först att den röda "grunkan" hade något med DUROMATIC tanken och göra - och det har den kanske?
Den tanken har bara, som sagt, en anslutning. Ingen luftventil / avtappning eller... (vad jag kan se)
Men kanske var det så att denna tank bara innehöll kallt vatten och när pannan ev. kokade skulle ventilen öppnas och kyla pannan med vatten från DUROMATIC?
Kanske hade gården egen brunn, innan vattenföreningen skapade ett vattennät. Brunnen kanske inte klarade någon större vattenmängd - vissa årstider?

Men sista produkten - den "gråa" ventilen / T-röret / vinkelröret? Är det bara för att kunna avlufta systemet?
(blir kanske knepigt att byta den mot en modern automat avluftare - typ R8/R10 - innan man fått ihop rören igen...)
 
Intet Intet skrev:
Vad är det du värmer upp?
O.T.
Ett (större) garage med lägenhet och ett (större) hus med två lägenheter och källare.
I garaget står värmepumpen 13kW och den större ved/flispannan.
Sedan en gammal kulvert till huset, där den mindre vedpannan med oljebrännare finns.
Utöver detta finns el-patronerna...
För länge sedan hade man minst 25A huvud säkring. ( nu är det 16A ) - men ingen bor direkt i huset.
Det var garagedelen jag var ute efter. VV-beredaren - bara den är på 4kW
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.