1 115 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Pellx ctc 1100 problem
Hejsan.
Vi hyr ett hus och har ganska nyligen flyttat in. Vi använder oss av en pellx ctc 1100 för varmvattnet och värme på Ovanvåningen.
Problemet är att något med pelletsbrännaren krånglar.. För ett par veckor sen så var brännaren helt död, det enda som funkade var elpatronen.
Pelletsbrännaren verkar slå ut en säkring i proppskåpet ibland och även säkringen som sitter på röret på brännaren.
Jag har diskuterat fram och tillbaka med vår hyresvärd men kan inte komma på vad det är som felar. Det känns som något fel i själva brännaren?
Vi pratade med en "specialist" som sa att säkringen på brännaren slår av vid 95 grader för att den inte ska överhettas. Men värmen går bara upp till 82 grader vid eldning..
Vi hade sotaren hemma idag för kontroll men allting var som det skulle. Så sot var inte felet..
Specialisten sa att man kan testa ta bort ena spiralen i toppen av brännaren, men sotaren sa att det gör ingen skillnad då spiralerna är till oljan som var där förr.
Någon som vet vad vi kan göra?
Blir dyrt på elpatronen..
Vi hyr ett hus och har ganska nyligen flyttat in. Vi använder oss av en pellx ctc 1100 för varmvattnet och värme på Ovanvåningen.
Problemet är att något med pelletsbrännaren krånglar.. För ett par veckor sen så var brännaren helt död, det enda som funkade var elpatronen.
Pelletsbrännaren verkar slå ut en säkring i proppskåpet ibland och även säkringen som sitter på röret på brännaren.
Jag har diskuterat fram och tillbaka med vår hyresvärd men kan inte komma på vad det är som felar. Det känns som något fel i själva brännaren?
Vi pratade med en "specialist" som sa att säkringen på brännaren slår av vid 95 grader för att den inte ska överhettas. Men värmen går bara upp till 82 grader vid eldning..
Vi hade sotaren hemma idag för kontroll men allting var som det skulle. Så sot var inte felet..
Specialisten sa att man kan testa ta bort ena spiralen i toppen av brännaren, men sotaren sa att det gör ingen skillnad då spiralerna är till oljan som var där förr.
Någon som vet vad vi kan göra?
Blir dyrt på elpatronen..
Spiralerna sitter i pannan som heter CTC1100. Brännaren heter PellX.
Brännaren PellX är för kraftig för pannan så pannan erbjuder för stort motsånd för röken. Ta bort en av de 6 spiralerna gör nytta men höjer i stället rökgastemperaturen. Installatörer brukade såga av en del spiraler men ta ur spiraler löser det också.
Allt låter idiotiskt men bra provisioner fick installatörer att sätta in för kraftiga brännare och såga sönder det som gjorde pannan ekonomisk. Pelletseldning ger dubbelt så mycket rök som oljeeldning vid samma effekt. 12-13 kW effekt är en lagom effekt för CTC1100 men PellX ger 20 kW.
Brännaren PellX är för kraftig för pannan så pannan erbjuder för stort motsånd för röken. Ta bort en av de 6 spiralerna gör nytta men höjer i stället rökgastemperaturen. Installatörer brukade såga av en del spiraler men ta ur spiraler löser det också.
Allt låter idiotiskt men bra provisioner fick installatörer att sätta in för kraftiga brännare och såga sönder det som gjorde pannan ekonomisk. Pelletseldning ger dubbelt så mycket rök som oljeeldning vid samma effekt. 12-13 kW effekt är en lagom effekt för CTC1100 men PellX ger 20 kW.
Redigerat:
Oerhört intressant läsning.G Granström2 skrev:Spiralerna sitter i pannan som heter CTC1100. Brännaren heter PellX.
Brännaren PellX är för kraftig för pannan så pannan erbjuder för stort motsånd för röken. Ta bort en av de 6 spiralerna gör nytta men höjer i stället rökgastemperaturen. Installatörer brukade såga v en del spiraler men ta ur spiraler löser det också.
Allt låter idiotiskt men bra provisioner fick installatörer att sätta in för kraftiga brännare och såga sönder det som gjorde pannan ekonomisk. Pelletseldning ger dubbelt så mycket rök som oljeeldning vid samma effekt. 12-13 kW effekt är en lagom effekt för CTC1100 men PellX ger 20 kW.
Tack för informationen.
Klicka här för att svara