Byggahus.se

Pelda21 pelletsproblem

1. Masajäkel
    Medlem · Dalarna · 145 inlägg

Masajäkel

Medlem
    Nyligen köpt en kåk med pelletsbrännare av märke pelda21. Provat elda i den några ggr och har funkat bra. Men häromdan när jag skulle köra igång den så går den inte upp i värme. Kör alla startsekvenser och jag känner höljet mellan motor och tändrör blir skållhett men sen händer inte mycket mer.
    Uppmätt panntemp 30gr (inställt börvärde:69gr) stannar den vid och står så liksom.
    Har inte ändrat parametrar och får inga fellarm. Nån som känner igen problemet ellet tror sig veta vad det kan bero på?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Kolla om fläkten går

3. Masajäkel

Masajäkel

Medlem
    Fläkten går och brännarröret blir skållhett för att sedan kallna av. Grön lampa indikerar brännare i drift. Inga larm.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Har förgående ägare eldat , slutade dom att elda i våras
    Det verkar tätt någonstans , går rökgaserna ut , finns det något stopp i skorsten
    Kanske du har haft hyresgäster i skorstenen som täppt , en kajfamilj

5. Masajäkel

Masajäkel

Medlem
    Jag proveldade själv några ggr i okt och det fungerade jättebra. Misstänker också det blivit tätt nånstans. Senaste gången fyllde jag på med gammal pellets som låg kvar i tidigare ägares gamla pelletsförråd som jag monterat ned. Såg det var mycket pelletsspån i.
    Tömde ur hela dygnsförrådet nu och lagt i lite åt gången och verkar som skruven matar fram iaf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.