Hej!
Jag upptäckte ett läckage ifrån packningen som sitter mellan shuntventilen och röret som går ner till pelletspannan. När packningen skulle bytas så uppmärksammades ett upprostat hål i röret några centimeter längre ner ifrån packningen. Har försökt att svetsa igen hålet men röret är alldeles för tunt runt hålet pga korrosion.

Då kommer vi till min fråga :)
I röret så sitter det en skilljevägg som delar upp röret till två hål. Genom dom hålen går kopparrören till och från shuntventelin. Måste skiljeväggen vara där?

För om inte skiljeväggen måste vara där så tänkte jag kapa av röret lite längre ner där det inte är korrisionsskadat, för att sedan svetsa på en ny rörbit.

Tacksam för svar!

• Korroderat rör med upprostat hål och en skiljevägg synlig i en pelletspannas rörledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Det är hetvatten intaget ser det ut som . det högra är ett rör som går till botten pannan , returen , kolla hur det ser ut i hålen , inte otroligt att det är en öppning strax nedanför i det fyrkantiga hålet och stannar precis i topp på pannan , svårt att se om rosthålet är utanför eller i pannan . är det utanför så ligger du nog illa till
Har inte plockat isär någon , men den adappter som är där , är den bultad eller svetsad i pannkroppen

Hålet är mestadels nedanför topplåten.
Det är precis så man kommer åt. :)

Kollar man på shunten så ser man att skiljeväggen har suttit mellan hålen. Ska man pressa in kopparrören i shunthålen? Annars så rinner väl vatten även vid sidan av kopparrören? Om man tittar på min första bild så ser man att kopparröret slutar i höjd med det fyrkantiga röret, alltså inte i pressat.

Vill tillägga att det var inte jag som plockade isär shunten, därför vet jag inte det.

• Interiör av en värmepumps anslutningar med oisolerade kopparrör, elledningar och en borr.
    Skapa konto
  • Person som håller en shunt med synliga hål för kopparrör, underdelen av skiljeväggen och en skadad topplatta.
    Skapa konto
R
Tror du är illa ute , var skadan så stor från början eller har den blivit större nu , det är nog enligt det man kan se hål rakt ut i himlen , kan det vara så att den trasiga delen går att ta bort , då kan det finnas en chans att lappa , för någon reservdel finns nog inte uppbringa på kartan , bara om någon kastat ut en lika

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.