johanpelle skrev:
Att komma med rena lögner ger ju ett bra underlag för diskussion om pelletspannor.
Diskussionen gäller ju pannor som är byggda för pelletseldning.
Att brännaren är löstagbar är ju en stor fördel.
Lögn??? Vad menar du med det!?

En biomatic är ju en topic+ oljepanna med större konvektionsdel för att klara fukten som finns i pellets samt en pelletsbrännare istället för en oljebrännare.

Pellets sotar till skillnad från olja, därför har inte "oljepannorna" automatisk sotning.

En panna som är utvecklad i ett enda syfte, att elda pellets är en helt annan sak.
Och jag är ganska övertygad om att du inte sett en sådan i verkligheten.

Att sådana pannor är dyrare håller jag fullt med om, men dom är helt klart tekniskt överlägsna alla andra, och det skulle jag gärna se om du kan motbevisa...

L
Analog. Hänger inte riktigt med på om du tycker att biomatic är en bra panna eller inte? Vad jag kan se är den anpassad för pellets och är då så automatisk som den kan bli?

Sent from my X10i using Tapatalk

Analog verkar inte vara särskilt hemma på eldning. Återigen. Det finns inget pelletssystem som är helt automatiskt och bara tryck på knappen. Är du inte intresserad av tekniken och inte intresserad av att slippa elbolagen så kör på markvärme om det går. Undersök först vilken framledningstemperatur som krävs för att hålla varmt. En värmepump ger bäst utbyte om du kan klara dig med max 40 grader till elementen också när det är kallt. Extra mekanisk ventilation kan behövas när skälvdragsventilationen genom skorstenen försvinner. Vet inte om du eldar med panna nu, men källaren och vinden är också två ställen där värme försvinner vid övergång till värmepump.

johanpelle skrev:
Analog verkar inte vara särskilt hemma på eldning. Återigen. Det finns inget pelletssystem som är helt automatiskt och bara tryck på knappen. Är du inte intresserad av tekniken och inte intresserad av att slippa elbolagen så kör på markvärme om det går. Undersök först vilken framledningstemperatur som krävs för att hålla varmt. En värmepump ger bäst utbyte om du kan klara dig med max 40 grader till elementen också när det är kallt. Extra mekanisk ventilation kan behövas när skälvdragsventilationen genom skorstenen försvinner. Vet inte om du eldar med panna nu, men källaren och vinden är också två ställen där värme försvinner vid övergång till värmepump.
Vid köp av en helautomatisk pelletspanna så har man möjlighet att bygga/köpa ett pelletsförråd som klarar årsförbrukningen. är man riktigt klok fyller man det med bulkbil.. då blir enda jobbet att ringa och beställa pellets en gång/år
Sen får man självklart tömma askan ca 3-4ggr/år
Ganska automatisk, men inte helt.

Du får ta och läsa på lite om du menar att markvärme inte gör dig beroende av el

Ja så står det i reklambroschyrerna. Varifrån köper du spånfri bulkpellets så att du slipper jobbet med att rengöra bulkförrådet. Eller tillverkar du pellets själv. I reklambroschyrer kan vi också läsa om bilar som drar 0,4 liter per mil vid blandad körning.

Sen att kunna mickla lite med sin Pannanläggning och lära sig den är ju bara bra kunskap den dagen det uppstår ett fel..kan man då absolut ingenting så blir det till att påkalla rörisen för minsta tändelementbyte mm...så det är bara bra att man nån gång checkar/lär sig sin anläggning...
Sen har du luft vp´s arna så måste väl dom checkas till även dom lite då och då?..Sen så är det ju nästan alltid installatören som bara kan/får röra vissa delar när det gäller vp anläggningarna?...

johanpelle skrev:
Ja så står det i reklambroschyrerna. Varifrån köper du spånfri bulkpellets så att du slipper jobbet med att rengöra bulkförrådet. Eller tillverkar du pellets själv. I reklambroschyrer kan vi också läsa om bilar som drar 0,4 liter per mil vid blandad körning.
Har helautomatiska pannor problem att transportera spånet från förrådet till pannan?
Din erfarenhet eller chansar du bara?
Har du erfarenhet av pelletsbrännare med hemmabyggt förråd så kanske inte den ska jämföras med en riktig pelletspanna.

Dina anklagelser på vad som står i broschyrer är jag inte rätt man att kommentera.
Men varför skulle man behöva tömma asklådan oftare? (Jämför nu inte med en simpel pelletsbrännare)

Jag är ganska intresserad av teknik och mekanik och ville bara dela med mig om att de österikiska pannornas tekniska överlägsenhet...

Jag har läst om dom, och sett både pellx brännare, biomatic+ pannor och ETA PU i verklighten.

Ok johanpelle tydligen kan jag inte mycket om eldning... Men jag ser iallafall skillnad på en skruv och mutter...;)

dijonken, ja en biomatic är en bra panna i sin prisklass. Sen finns det ett premiumsegment.

När jag personligen köper saker så lägger jag lite extra pengar på bra kvalitét, alla är dock inte av den uppfattningen. Men då byter man inte tändelement de första 10åren heller...

Men om Jämtkraft fortfarande har några kvar i sin utförsäljning så är det ett fynd som aldrig återkommer.
http://www.blocket.se/stockholm/Pelletspanna_Biomatic_20__inkl__frakt__28909230.htm?ca=22&w=3

Det är förra modellen av Ariterm Biomatic 20+. I stort sett samma som nya modellen men med ändrat utseende.
Det här är en riktig panna som sålts i stort antal och inte några reklampapper.
Problemen har varit få genom åren.

För 7 år sedan försökte tyska (eller österikiska) Windhager och Viessmann saluföra sina pelletspannor på liknande sätt. Frågan är om dom sålde en enda?
www.[B]novator[/B].se/bioenergy/BE0403/s29.pdf

Den enda som överlevde var Biomatic 20+

Lika misslyckad blir den nya reklamattacken. Sälja en apparat med massor av känslig mekanik, keramik och elektronik där köparen knappast kan reparera någonting själv
utan att ha ett rikstäckande servicenät med utbildad personal är dömt att misslyckas.
Garantin blir säkert också förverkad om man börjar skruva själv.

Slå till här om du bestämmer dig för pelletseldning. Bättre tillfälle dyker aldrig upp. :)

Marknaden för pannor brukar ju faktiskt regleras ganska hårt at rörmockarna, dom säger vad kunden ska köpa eftersom kunden ofta är ovetande om vad som marknaden har att erbjuda..

När jag planerade min vedanläggning så var det ingen av mina 5 förfrågade rörkrökare som ens hört talas om namnen på tex Fröling, Eta, Kunzel, varför?

Finns ju fortfarande dom som kör Volvo 240 för att dom vill kunna skruva själv ;)

johanpelle skrev:
Men om Jämtkraft fortfarande har några kvar i sin utförsäljning så är det ett fynd som aldrig återkommer.
[länk]

Det är förra modellen av Ariterm Biomatic 20+. I stort sett samma som nya modellen men med ändrat utseende.
Det här är en riktig panna som sålts i stort antal och inte några reklampapper.
Problemen har varit få genom åren.

För 7 år sedan försökte tyska (eller österikiska) Windhager och Viessmann saluföra sina pelletspannor på liknande sätt. Frågan är om dom sålde en enda?
www.novator.se/bioenergy/BE0403/s29.pdf

Den enda som överlevde var Biomatic 20+

Lika misslyckad blir den nya reklamattacken. Sälja en apparat med massor av känslig mekanik, keramik och elektronik där köparen knappast kan reparera någonting själv
utan att ha ett rikstäckande servicenät med utbildad personal är dömt att misslyckas.
Garantin blir säkert också förverkad om man börjar skruva själv.

Slå till här om du bestämmer dig för pelletseldning. Bättre tillfälle dyker aldrig upp. :)
Påstår du att dom inte kommer sälja några pga. deras känsliga teknik? Hur kan du komma med sådana argument??

Att en biomatic för 40 000:- är ett bättre köp, ja ok det håller även jag med om.

Men den pannan kommer aldrig komma i närheten av driftsäkerheten, ljudnivån, verkningsgrad, underhållsinsats med tex. fröling p4 eller ETA PU

Och någon reklamattack har då inte jag lagt märke till... Bara tillverkarnas hemsidor, trots detta så säljer dom ju pannor...

Sen så har ju både fröling och eta service i Sverige, har du någonsin provat ringa till ariterm när du har problem? Då får du gärna dela med dig om vad dom säger!
Och har du inte en seriös och kunnig återförsäljare i din närhet så kommer du knappast få någon hjälp med problemet, och har du då köpt pannan hos någon annat tex. jämtkraft så tror jag inte heller dom är så sugna på att hjälpa till...

Till ts kan jag bara säga KÖP om Biomaticen som jämtkraft har på blocket :)
Det är 23000:- som skiljer mot den nya o då är brännaren identisk men den nya har automatisk spaksotning o går utrusta med lamdasond så den justerar sej själv men de kan du fixa med hjälp av hushållsvåg;)
När brännaren fick kedjedrift så försvann svagheten på hela pannan, Gamla drivsystemet av brännaren med stift va ingen höjdare även om det inte varit några problem för vissa (jag t.ex) o det han ofta inträffa nått växellåds/motor haveri innan källan till problemet upptäcktes tyvär...

Har en kompis som kört igenom ca 90 ton i sin biomatic 20+ som installerades april -06 så man har hunnit se vad som kan hända med tiden, Efter var 15-17 ton bytte han slussvingar innan ny slussen installerades vid ombyggnad till kedjedrift sen har det körts drygt 25 ton utan problem.. Jag har vände på mina slussvingar efter 17 ton o de har funkat bra än o har nu kört igenom 28 ton i min brännare :)
Kretskortet pajade efter 85 ton vilket kostade 2000:- o nu håller fläkten på att paja som det låter o den kostar 1100:-
Brännaren/pannan har gått 23-24000 tim på max effekt (20 kW) för honom nu men det är extremt mycket mot en vanlig villa, Han förbrukar 18-20 ton pellets/år..
Min brännare installerade jag feb -05 o har nu gått 9400 tim med 15 kW så det är en viss skillnad :)

Vad det gäller skötsel så tömmer han asklådan efter 1,5-2 ton pellet men han har ingen askkomprimering utan lat som han är så skakar han lådan nån gång innan den är max fylld, Brännaren rengör han varannan gång han tömmer asklådan medans tuberna sotas nästan varje gång han tömmer asklådan då han saknar spaksotning..

Det enda som jag kan peka på som är viktigt o inte varit allt för ovanligt är att installatörerna inte kontrollerat alla röranslutningar, Med fördel bör allt efterdras efter varmkörning av pannan.. Det gäller även elpatronerna som det började droppa från hos kompisen o vissa har det läkt i kopplingarna till värmeväxlaren, Nu ska detta igentligen kontrolleras av installatören men görs som sagt inte alltid o får det stå o små droppa så kan det göra att pannan hinner få ordentliga rostskador innan man hinner upptäcka det eftersom det inte syns utanpå utan bara håller isoleringen fuktig/blöt..

Ang kWh pris, Ser att söderut ligger priset nu på ca 2375:-/ton för småsäck (byggmax) vilket gör 58 öre/kWh i en Biomatic som ska klara årsverkningsgraden på ca 85% vilket är lika bra årsverkningsgrad som Österikiska värstingpannorna med pris på 100000:- då dessa oftast kräver acktank/vv beredare som oxå har förluster..
Med en årsförbrukning på 25000 kWh gör sotningsavgifterna ca 6 öre/kWh, Runt 65 öre/kWh med pellets ligger kostnaden på nu..

Det största problemen som sker med pellets o bulkförråd är matningssystemet från bulkförrådet, Flexskruvarna duger bara till veckoförråd igentligen o bör inte ha några böjar o vara längre än 3 meter..
Nu har iof jag klarat mej i drygt 6 år med 5 meters flexskruv o en 90° böj samt 2 intag utan haveri men för att vara på den säkra sidan bör kärnskruv användas..

L
Ok 2an, tack för ett bra svar!

Blir det en Biomatic 20+ är det bara du hör av dej vid ev hjälp med justering så ska jag hjälpa dej ;)
En brännare är inte mer kompliserad än att den ska kunna fixa rätt bränsle/luft mängd o vet man bara hur mycket bränsle den drar så kan jag kolla vad du behöver för fläktvärden om du vill ha andra effekter än 10/15 + ev 20 kW
Brännaren går köra med 3 effektsteg som den växlar mellan efter behov..
Har man väl justerat in det en gång behöver du inte ändra fläkten utan bara justera matningen så den förbrukar lika som tidigare vid byte av pellets så ska allt vara rätt:)
Det är detta du behöver hushållsvågen till..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.