Själv skulle jag aldrig i livet köpa en "riktig" pelletspanna för dyra pengar när det finns utmärkta oljepannor på begagnatmarknaden som fungerar precis lika bra. Enda skillnaden är något mer underhåll, men att behöva sota varannan vecka som jag gör när det är som kallast, tidsåtgång ca 5-10min, är inte tillräckligt skäl anser jag.
Baxi Multiheat...
Precis Injonil! MEN för dom som gillar pellets (som uppvärmning med murstockar/självdrag och källare/vindar mm) som skall hållas i skick! ...MEN som nu inte gillar att sota och fylla kånka pellets mm...Så finns det NYA BRA GREJJER!!!...
Själv så gillar jag min gammelpanna och bära säck...bra för kropp och själ!!
Själv så gillar jag min gammelpanna och bära säck...bra för kropp och själ!!
Men även det du tror är värstingar är ju igentligen uppdaterade oljepannor med lösa brännare i...PX-21 skrev:
Hade ETA PU eller Frölings pelletspannor funnit för 10år sedan så hade aldrig värmepumpen blivit så stor som den är i dagsläget!
Ok, men vad jag förstår så måste man sota manuellt om man kör pelletsbrännaren i en oljepanna?
Jag vill givetvis komma ifrån allt manuella arbete så mycket som möjligt, eller åtminstone förenkla jobbet så mycket som går. Vad jag kan förstå så får man en pelletspanna för 40-50 KKR? då tycker jag det är värt att få det mesta förenklat. Jag kommer inte installera något själv då jag har för dålig kunkap, har dock inte för den delen tummen mitt i handen eller viljan att göra något själv. Förråd tänkte jag ev. köpa nåt halvfärdigt och montera själv efter ett tag, men köra säck i början.
Jag vill givetvis komma ifrån allt manuella arbete så mycket som möjligt, eller åtminstone förenkla jobbet så mycket som går. Vad jag kan förstå så får man en pelletspanna för 40-50 KKR? då tycker jag det är värt att få det mesta förenklat. Jag kommer inte installera något själv då jag har för dålig kunkap, har dock inte för den delen tummen mitt i handen eller viljan att göra något själv. Förråd tänkte jag ev. köpa nåt halvfärdigt och montera själv efter ett tag, men köra säck i början.
Är du forumsäljare av "ETA PU eller Frölings pelletspannor" så jobbar du i hårt motlut i Sverige.analog skrev:
För 40000-50000 får du nog i stort sett bara pannan sedan tillkommer installation.
Vill du inte göra något själv så kör på värmepump om värmesystemet klarar av det.
Finns inga automatiska pelletssystem.
Ja inte ser jag det särskilt jobbigt när man går förbi pannrummet när man skall ta ur tvätten i tvättstugan och dra i en spak några gånger ...vips sotat...sånär som automatiskt/modernt tycker jag...Biomatic+20....
Nej automatiskt är det inte, måste ju manuellt ringa pelletsbilen och tömma asklådan.johanpelle skrev:Är du forumsäljare av "ETA PU eller Frölings pelletspannor" så jobbar du i hårt motlut i Sverige.
För 40000-50000 får du nog i stort sett bara pannan sedan tillkommer installation.
Vill du inte göra något själv så kör på värmepump om värmesystemet klarar av det.
Finns inga automatiska pelletssystem.
Och ja, vad jag förstår så är dom dyra, samma pengar som berg/jordvärme.
Men det är väl inte så att allt som kostar lika mycket som värmepump går bort?
Alla hus har olika förutsättningar, vissa gynnar eldning andra inte...
Och sen så gällde inte diskutionen vp vs pellets utan pelletspannor!
Det jag vill komma fram till är att det går inte att jämföra de lambdastyrda självsotande självpåfyllande pelletspannorna med förfinade oljepannor...
Att komma med rena lögner ger ju ett bra underlag för diskussion om pelletspannor.analog skrev:
Diskussionen gäller ju pannor som är byggda för pelletseldning.
Att brännaren är löstagbar är ju en stor fördel.
Läsa utländska reklamblad och recitera är enkelt men när problemen kommer så blir dom antagligen väldigt dyra. Ingenting går att reparera själv.
Finns nog ingen människa i Sverige vid sunda vätskor som skulle lägga ut pengar för någon av dessa Fröling eller ETA-PU pannor.
I de länder där dessa pannor tillverkas och säljs är värmepumpar i stort sett ett okänt begrepp. Därigenom är marknadssituationen helt annorlunda gentemot Sverige.
Att pelletseldning blivit så allmänt förekommande i Sverige beror ju på att det har funnits utrustning anpassad efter förhållandena.
Djonken:Har man en biomatic+20 tex,så går den sin gilla gång...kratsa ur brännaren efter otaliga ton pelle....dra i spak töm asklåda klart!!!
TRÅNG gammeloljepanna (kanske) t,o,m begagnad brännare med glappetiglapp prylar ...Långa trådar att dra i !!...Därav obefintliga diskutioner om värsting pannor som biomatic+20 tex för dom går sin gilla gång
....
TRÅNG gammeloljepanna (kanske) t,o,m begagnad brännare med glappetiglapp prylar ...Långa trådar att dra i !!...Därav obefintliga diskutioner om värsting pannor som biomatic+20 tex för dom går sin gilla gång
Jo att ringa pelletsbilen och dra i en spak då och då ska jag nog orka göra, kan tom tänka mig att fylla på säck själv en gång i veckan till en början iaf. Men jag vill ha nya grejer.
VP vs Pellets är inte helt ointressant dock, så ni får gärna diskutera detta.
Är ganska säker på att VP är billigare i drift. Dock längre avskrivningstid. Och blir VP dubbelt så billigt som pellets? Eller är VP bara lite billigare än pellets. Om det senare så kan jag tänka mig pellets iallafall. Säg att jag får betala 60 öre / kwh för pellets och 50 för VP så föredrar jag helt klart pellets. Åsikter?
VP vs Pellets är inte helt ointressant dock, så ni får gärna diskutera detta.
Är ganska säker på att VP är billigare i drift. Dock längre avskrivningstid. Och blir VP dubbelt så billigt som pellets? Eller är VP bara lite billigare än pellets. Om det senare så kan jag tänka mig pellets iallafall. Säg att jag får betala 60 öre / kwh för pellets och 50 för VP så föredrar jag helt klart pellets. Åsikter?
En annan sak så får man ju även en elpatron i biomaticen. Något jag inte har i befintlig panna, vilket skulle ställa till problem om man ska åka bort en längre tid, ifall man monterar en brännare enbart (plus då fördelen med spaksotning).
Vad skulle en biomatic kosta med veckoförråd och installation?
Vad skulle en biomatic kosta med veckoförråd och installation?