6 935 läst ·
31 svar
7k läst
31 svar
Pelletspanna till golvvärme
Med öppet exp kärl behövs inte vatten annat än vid påfyllning. Vet en del som kör fadtbränsle eldning och har slutet kärl det lär inte vara ok enligt nån regel men tycker det känns rätt ofarligt vid pellets eldning. vill man följa regelverket så är det nog kylslinga som gäller.
Vid pellets kan du bygga säkerheten som skulle ges av en kylslinga med vatten via brytning på elsidan istället så du behöver ingen inkoppling av vatten. Det är jämställt med samma princip som vid oljebrännare dvs dubbla termostater en drift ocn en maximal med manuell återställning. Skydd mot högt tryck vid slutet system tar du via säkerhetsventilen och en sån är bra även om man har öppet kärl.
Det är på alla sätt ok om det nu rör sig om en pelletsbrännare med sedvanlig fläkt och bränslematning. Vad får dig att tro annat och vad har du för utgångspunkt för vad som ses som ok?
Det rör sig bara om skydd mot övertemperatur och övertryck där det första kan ge det andra vid fel och slutet system. Temp begränsas enkelt elektriskt i de här fallen och tryck via säkerhetsventil. Vill man sen bättra över det gängse är det bara att serielägga för temp och parallellt för tryck med de extra skydd man önskar men det räcker med drift, maxtermostat och en ventil.
Det rör sig bara om skydd mot övertemperatur och övertryck där det första kan ge det andra vid fel och slutet system. Temp begränsas enkelt elektriskt i de här fallen och tryck via säkerhetsventil. Vill man sen bättra över det gängse är det bara att serielägga för temp och parallellt för tryck med de extra skydd man önskar men det räcker med drift, maxtermostat och en ventil.
Har för mig att det funnits nån regel vid just fastbränsle eldning och dit borde pellets räknas och slutet exp kärl att det ska vara trefaldig säkerhet dels att den bryter matning fläkt eller tex stänger spjäll och sen nödkylning via slinga lite beroende på vart man tar vattnet från kommunalt eller egen brunn och sen en säk ventil som sista säkerhet. Som jag fått förklarat för mig finns eller fanns regeln just för att vid övertemp och om säkventilen öppnar så blåser den ut ånga i pannrummet där troligtvis nån befinner sig eftersom det hörs i hela huset när systemet kokar. Vid öppen exp så blir det inte samma sak där blåser man hett vatten över taket där det troligtvis inte är nån som skållas.
Skillnaden vid pellets ligger i att precis som vid olja/gas upphör energitillförseln närmast direkt när de elektriska skydden bryter. I en vedeldning kan avsevärda värmemängder komma till via glödbrand, pyreld osv i vedmagasinet oavsett om man elektriskt bryter fläkt mm.
Man ska däremot vara noga med att man verkligen har korrekt skydd via termostater. Sen är det inga hinder oavsett princip för tryckhållningen.
Man ska däremot vara noga med att man verkligen har korrekt skydd via termostater. Sen är det inga hinder oavsett princip för tryckhållningen.
Man får välja lösning efter de tekniska förutsättningarna och i fallet pelletsbrännare finns ingen möjlig ackumulering av energi som inte begränsas av en korrekt brytning på elsidan. Eller har du något exempel på motsatsen? Du kan fylla krav på N-st oberoende begränsare av temp genom fler korrekt inkopplade maxvakter.
Varför försöker du göra enkla ting svåra?
Varför försöker du göra enkla ting svåra?
Jag har inget exempel försöker bara reda ut vad som gäller. Eftersom jag har läst nånstans kanske i BBR att fastbränslepanna ska ha 3 st oberoende säkerhets system vid slutet exp kärl men det kan säkert varit fel eftersom du säger att man uppfyller kravet elektrisk brytning annars kan reglerna ha ändrats eller så räknas inte pelletspanna som fastbränslepanna ?. Finns rätt många som kör med vedpanna och sluten exp kärl utan nödkylning vilket inte är ok men det funkar ju bra det också och min vedpanna kokar inte om strömmen sticker även om den är full med ved men jag har öppen exp.
Vid vedpannor är det inte möjligt att lösa med fläktstopp, ja kanske i praktiken i vissa fall men inte ok formellt och svårt att försvara, Får du däremot säkert stopp på förbränning och bränsletillförsel dvs fläkt och skruv i en brännare finns inte risk kring temp kvar. Och där kan du enkelt göra det så säkert och oberoende som önskas. Övertryck är ett eget kapitel.
Kollade lite i BBR och det var nog den här texten jag läst.
BFS 2011:26
BBR 19
8:52 Värmeinstallationer m.m.
Pannanläggningar och andra installationer för värmning av vatten samt övriga
tryckbärande anordningar ska förses med säkerhetsanordningar som begränsar
risken för personskador vid för högt tryck eller för hög temperatur i anläggningen.
Allmänt råd
Arbetsmiljöverket ger ut regler om tryckbärande anordningar samt om
besiktning och användning av trycksatta anordningar.
En sluten pannanläggning bör förses med expansionskärl. Ett slutet
expansionskärl bör placeras så att uppvärmning av kärlet till följd av egencirkulation,
konvektion och strålning undviks.
Pannanläggningar och andra installationer för värmning av vatten bör
förses med säkerhetsventil som förhindrar att för högt tryck uppstår. En
pannanläggning för drift med fast bränsle bör dessutom förses med termisk
säkerhetsanordning som hindrar att högsta tillåtna vattentemperatur överskrids.
När en panna förses med en termisk säkerhetsanordning som kräver
kylning med vatten, bör installationen vara ansluten till en allmän vattenläggning.
Alternativt kan den vara ansluten till en enskild va-anläggning
som ger betryggande tillgång till vatten.
BFS 2011:26
BBR 19
8:52 Värmeinstallationer m.m.
Pannanläggningar och andra installationer för värmning av vatten samt övriga
tryckbärande anordningar ska förses med säkerhetsanordningar som begränsar
risken för personskador vid för högt tryck eller för hög temperatur i anläggningen.
Allmänt råd
Arbetsmiljöverket ger ut regler om tryckbärande anordningar samt om
besiktning och användning av trycksatta anordningar.
En sluten pannanläggning bör förses med expansionskärl. Ett slutet
expansionskärl bör placeras så att uppvärmning av kärlet till följd av egencirkulation,
konvektion och strålning undviks.
Pannanläggningar och andra installationer för värmning av vatten bör
förses med säkerhetsventil som förhindrar att för högt tryck uppstår. En
pannanläggning för drift med fast bränsle bör dessutom förses med termisk
säkerhetsanordning som hindrar att högsta tillåtna vattentemperatur överskrids.
När en panna förses med en termisk säkerhetsanordning som kräver
kylning med vatten, bör installationen vara ansluten till en allmän vattenläggning.
Alternativt kan den vara ansluten till en enskild va-anläggning
som ger betryggande tillgång till vatten.
