1 782 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Pelletspanna OCH vedpanna
Hej.
Mitt första inlägg här så hoppas det funkar.
Jag eldar idag med pellets och det funkar bra, men tycker det börjar bli dyrt... (270m2)
Nu har jag kommit över en vedpanna och acktankar. Skulle gärna vilja köra den ihop med pelletspannan, dvs när jag eldat ved och tankarna börjar svalna så ska pelletsen gå in automatiskt.
Jag är medveten om att det inte är optimalt att ladda tankarna med pelletseldning men om man bortser från det? Ska tillägga att jag har kanaler så det räcker då jag har 2 pannrum vägg-i-vägg.
Är jag helt ute och cyklar eller är det genomförbart? Jag förstår att det skulle vara mycket bättre att investera i en riktig vedanläggning men det är inte ekonomiskt möjligt för tillfället.
Tacksam för svar!
/Vedeldar-wannabe
Mitt första inlägg här så hoppas det funkar.
Jag eldar idag med pellets och det funkar bra, men tycker det börjar bli dyrt... (270m2)
Nu har jag kommit över en vedpanna och acktankar. Skulle gärna vilja köra den ihop med pelletspannan, dvs när jag eldat ved och tankarna börjar svalna så ska pelletsen gå in automatiskt.
Jag är medveten om att det inte är optimalt att ladda tankarna med pelletseldning men om man bortser från det? Ska tillägga att jag har kanaler så det räcker då jag har 2 pannrum vägg-i-vägg.
Är jag helt ute och cyklar eller är det genomförbart? Jag förstår att det skulle vara mycket bättre att investera i en riktig vedanläggning men det är inte ekonomiskt möjligt för tillfället.
Tacksam för svar!
/Vedeldar-wannabe
Ser att d va längesedan detta skrevs. Men tänkte ändå fråga om ts fick tag i någon mer info i ämnet? Eller byggt något?
Går i samma tankar o tänkte kombinera en ved panna med ack tankar med en pellets panna o lite automatik som får styra d hela.
Går i samma tankar o tänkte kombinera en ved panna med ack tankar med en pellets panna o lite automatik som får styra d hela.
Inga konstigheter bara pelletsgivaren sitter på rätt ställe i tanken och pelletpannan har en laddventil så behövs ingen särskild automatik. När tanken efter vedeldningen svalnat ner till tex 60 grader i mitten på tanken, startar pelletspannan och laddar övre delen av tanken.
Ok. Så du har en laddomat till varje panna?
O både ved och pellets pannan laddar tankarna?
Ja hade fundering på att låta motordrivna shuntar slå om tex radiator returen till pelletspannan o starta brännaren när acktankar har nått x grader.
Hur många liter volym har din pelletspanna? Efekt på brännaren?
O både ved och pellets pannan laddar tankarna?
Ja hade fundering på att låta motordrivna shuntar slå om tex radiator returen till pelletspannan o starta brännaren när acktankar har nått x grader.
Hur många liter volym har din pelletspanna? Efekt på brännaren?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Det här är bara en fundering. Om man känner av när shunten slår i botten, dvs framledning = temp i tanken så startar pelletspannan men den ger bara värme till radiatorerna, inte till tanken. Då kan man dra ur tanken maximalt.
Pelletspannan klarar att starta och stoppa själv.
Protte
Pelletspannan klarar att starta och stoppa själv.
Protte
D e nånting sånt ja har funderingar på.prototypen skrev:
Har googlat runt men inte lyckats hitta någon som byggt någe liknande med två separata pannor.
Känner man av när shunten bottnar o då kliver pelletsen in så följer start av pellets husets behov.
Dvs kall vinter som kräver nästan 40c i radiatorer då startar brännaren vid den tempen.
Mildare väder som kräver 28c ja då startar brännaren vid 28c.
Dvs kall vinter som kräver nästan 40c i radiatorer då startar brännaren vid den tempen.
Mildare väder som kräver 28c ja då startar brännaren vid 28c.
Klicka här för att svara