Hej, vi har en Nibe Vedex 3300, från 2016/2017 som ja värmer huset med (ved eldning), men nu funderar vi på å skaffa pellets, för bekvämlighetensskull..
Men tänkte fråga vad ni tror är bäst/mest ekonomiskt.

1 köpa en brännare å stoppa in i denna panna?
2. Sälja den här pannan å skaffa en pelletspanna?

Kommer jag att få mer effektivitet med en pelletspanna? Alltså kommer jag att använda färre pelletspallar per år med en panna motför en brännare?

Ska man elda mot ackumulatortank även med pellets? Tror pannan ja har är på 40 eller 80 liter, åså har ja ett expansionskärl på 200 liter.
MVH Tobias.

Ja är pannan en laddpanna på 40 eller 80 liter ska den köras mot acktank där väl också varmvattenberedning finns.
Många av loss avundas ditt guldläge att kunna elda både pellets och ved.
Bolundpriserna på el kommer bara att bli högre. Billig vattenkraft från Norge försvinner delvis då en ledning till England byggts och England betalar mycket bra, bättre än Sverige.
Tyskarna har lagt ned sin kärnkraft och Sverige är enligt EU-avtalet tvingade att exportera el dit. Frankrike har många kärnkraftverk men är tuffare än de svenska aktivistpolitikerna. Frankrike kommer att vägra hjälp tyskarna här.
Vad du än gör, behåll vedpannan. En pelletspanna är inte mer effektiv.
Svensk pellets kommer också att bli dyrare då tyskar och holländare betalar bra. Mer svensk pellets kommer att exporteras.
Vindkraftskandalen som drogs igång av Maud Olofsson bara växer och växer.

• Arg
Fadai
  • Laddar…
B
Skillnaden i verkningsgrad mot en pelletspanna är nästintill obefintlig. Däremot kan jag tänka mig att en ren pelletspanna är marginellt mer driftsäker och kanske något enklare att sota/aska ur. Kanske lite längre tid mellan tillfällena man måste ta bort aska osv. Små skillnader som inte motiverar ett utbyte av pannan.

https://www.google.com/url?sa=t&sou...gQFnoECAUQAQ&usg=AOvVaw1ERgpSInzD8J0eWcm_HDvB

Här står lite info om vad du behöver och hur du ska gå till väga för att få till pannan med pellets. Jag skulle behållt acktanken, det är väl där du värmer varmvatten?

Acktank ger även lång gångtid på brännaren.

M
Köp en brännare. För bara 2-3 veckor sedan kunde man hitta väldigt bra brännare på blocket för 2000kr där folk bytt ut till bergvärme och annat. Nu har paniken slagit till och det utbudet verkar dött.
Kolla även om du hittar pellets, ett stort bolags vd var på radion idag och sa att dom hänger inte med i produktionen och ger företräde till avtalskunder som värmeverk och industrier.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.