johanpelle skrev:
Har en känsla av att du inte alls är klar på vilken teknisk utrustning olika eldningsslag kräver. Det går inte att blanda friskt så man måste bestämma från början vart man vill komma.
750 liter tank med tappvatten till solfångarna är bra. Ger varmvatten under en del av året.

Enklast och mest lättskött är att komplettera med en komplett pelletspanna typ Biomatic eller CTC Ecoflex. Med en omkopplare kan man växla varmvattentillförseln från tanken eller pannan. Värmen till huset tas då via shunt från pelletspannan.

Annat alternativ är att du tar också husvärmen från tanken. Då ska pannans enda uppgift vara att ladda tanken. EcoTec MiniQ laddpanna eller liknande behövs.
En vanlig pelletspanna ska inte eldas mot tank för då blir värmeförlusterna för stora.

Ska du också elda med ved så är en 750 liter tank som ett spott i Atlanten. Du vill ju ha det bekvämt och lättskött. 3500-4000 liter är minimum tankstorlek.
En vedpanna med möjlighet för pelletseldning behövs. Exempelvis Gaselle pannan.
Husvärme och varmvatten tas då från tanken.

Jag har fullständigt klart för mig vilken teknisk utrustning olika eldningsslag kräver.

Eftersom vi redan från början bestämt oss för att ha solfångare så är ju en ack tank det självklara hjärtat i värmesystemet.
Vi har köpt allt hos Svesol som jag upplever mycket duktiga.Vi har deras mest avancerade system med TVA och Solex mini.
4 st plana Premium solfångare.
Detta har funkat mycket bra än så länge då vi värmt huset med den 9kW elpatron som sitter i tanken.
Vi har Thermomatic shuntautomatik EC Home till golvvärmen i plattan.
FTX aggregat har vi Systemair VR 400 DC.

Alla inköp har gjorts med ett långsiktigt tänkande för att få ett så energisnålt hus som möjligt, vilket vi oxå har fått bevis på.

Pannan är det enda vi har tvekat på.Hade bestämt oss från början för en kombipanna som skulle vara inne i huset men efter tiden har gått har vi ändrat oss.
Känner att all hantering blir mycket bättre i garaget.

Ack tanken måste vi ha pga solfångarna så frågan är ju hur stora värmeförluster vi pratar om från en pelletspanna.?
Garaget kommer ju få ta del av den isåfall oxå.
Så mitt resonemang angående mer tankar i garaget beror ju på att vi oxå haft funderingar på ved.

Gasellpannan behöver minst 1500liter att jobba mot så 750 liter blir i minsta laget.Då blir man kanske tvungen att lägga in halv panna bara och inte utnyttja pannans fulla kapacitet.
Blir inge bra.

rca1959 skrev:
Vilken leverantör har du?
Skellefteå kraft.

Protte

Calle&Lisa skrev:
Jag har fullständigt klart för mig vilken teknisk utrustning olika eldningsslag kräver.

Gasellpannan behöver minst 1500liter att jobba mot så 750 liter blir i minsta laget.Då blir man kanske tvungen att lägga in halv panna bara och inte utnyttja pannans fulla kapacitet.
Blir inge bra.
Tycker Du är klok som inte tänker som många vedeldare här säger. Det finns inget tvång att som ovan nämnts ha 3-4 kbm tankar till vedeldning. Detta speciellt om man har en panna som både hanterar ved och pellets utan omställning.

Idag finns modernare pannor som hanterar lägre effektuttag också med fullgod verkningsgrad. Detta tillsammans med husets förbrukning under eldningen (när det är kallt eller hela familjen ska till och duscha) gör att inte samma tankbehov finns.

Två saker som jag tycker Du ska tänka på är:

Vad blir konsekvensen av att göra si eller så. Det kan som Du säger innebära att vid lågt effektbehov i huset så kan man inte smälla pannan full med logs och tro att det ska gå väl. Visserligen släcker moderna vedpannor ner elden när tanken är full men det är nog att se som en nödlösning och inget att använda dagligen dags. Men det finns ingen lag som säger att vedutrymmet ska proppas fullt innan tändning på sommaren när det är varmt ute.

För det andra, lämna öppet i konstruktionen för att komplettera längre fram. Ingen vet hur framtiden blir. Hur mycket kostar det ena eller andra. och hur ser Din familjesituation ut om x år: Kanske jobbas det borta hela veckor, vad vet man.

Störst och vackrast är inte alltid bäst. Alternativ två eller tre på skalan kanske fyller behoven tillräckligt bra. Livet är fyllt av kompromisser, så också pannrummet.

Men det är ju bara "my two cents".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.