Har problem med min pelletskamin. Den startar o brinner ca 20 min sen stänger den av sig. Ibland går den efter 3:e försöket. Provat med både 6 & 8 mm pellets. Någon som har nån ide vad det kan vara för fel? Tips på vad startdosen skall vara inställd på? Kaminen är från 2010.

Kan vara smutsig eller trasig flamsensor, felinställd matning, dålig kondensator till matarmotorn, förbränningsfläkten kan vara full med damm bl.a.

Tack så mycket för svar. Jag får kolla upp dessa saker. 😊👍

J Journey skrev:
Tack så mycket för svar. Jag får kolla upp dessa saker. 😊👍
Har samma problem som du. Vad blev lösningen?

F freddiehill skrev:
Har samma problem som du. Vad blev lösningen?
Har Du drag lådan?

H he-peter skrev:
Har Du drag lådan?
Hur vet jag det?

F freddiehill skrev:
Hur vet jag det?
Har du en helt vanlig skortsten, eller en horizontal skortsten genom väggen med rökgasfläkt?

Vanlig skorsten

• Gilla
he-peter
  • Laddar…
Liknande fel på min Ekerum, dock med drag-lådan. Kaminen kan ibland gå i flera timmar, och ibland bara en stund. Tog bort plåten på höger sida och kikade på matarhjulet. Det går mestadels åt rätt håll, men backar ibland vilket tyder på att kondensatorn till matarmotorn är trasig. En kostnad på ca 130kr.
Har beställt ny och hoppas att kaminen sköter sig sen 😀

80magnus 80magnus skrev:
Liknande fel på min Ekerum, dock med drag-lådan. Kaminen kan ibland gå i flera timmar, och ibland bara en stund. Tog bort plåten på höger sida och kikade på matarhjulet. Det går mestadels åt rätt håll, men backar ibland vilket tyder på att kondensatorn till matarmotorn är trasig. En kostnad på ca 130kr.
Har beställt ny och hoppas att kaminen sköter sig sen 😀
Hej 80Magnus! Jag undrar om problemet löstes när du bytte kondensatorn, eftersom jag har ett samma problem. Om jag vill byta kondensatorn som är 0,15 µF, 630 V, men på nätet finns det endast 0,15 µF, 300 V, kommer den att passa?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.