M
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Idag gör jag av med ca 24 m2 ved / år och det är mestadels 50 cm gran/tall. Du som är bra på matte, hur omvandlar jag det till energibehov per kWh som du räknar?
Är det staplat eller stjälpt du menar med 24m2? Gran och tall ligger på ca. 1100kWh/m3 stjälpt mått och 1300kWh/m3 staplat. 24m3 med 100% verkningsgrad ger 26400kWh vid 24m3 stjälpt mått och 31200kWh vid 24 travade m3.

Har din panna 90% verkningsgrad delar du t. ex. 26400/0.9 och får då 29300kWh i effektbehov.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Är det staplat eller stjälpt du menar med 24m2? Gran och tall ligger på ca. 1100kWh/m3 stjälpt mått och 1300kWh/m3 staplat. 24m3 med 100% verkningsgrad ger 26400kWh vid 24m3 stjälpt mått och 31200kWh vid 24 travade m3.

Har din panna 90% verkningsgrad delar du t. ex. 26400/0.9 och får då 29300kWh i effektbehov.
Verkningsgraden ligger väll på 85 ungefär och det är staplad ved.

Nu har jag 0 gradigt ute och 22,5 grader inne.

Pannans temperaturklockor visar 38 grader på framledning och 36 grader på returen. Det kan man väll inte säga att det är ett högtemperatursystem?
 
M
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Verkningsgraden ligger väll på 85 ungefär och det är staplad ved.

Nu har jag 0 gradigt ute och 22,5 grader inne.

Pannans temperaturklockor visar 38 grader på framledning och 36 grader på returen. Det kan man väll inte säga att det är ett högtemperatursystem?
Då ligger ditt energibehov på gissningsvis runt 35,000kWh per år.

Jag är ingen expert på dimensionering av radiatorsystem men mitt hus byggdes med oljepanna och högtempsystem och jag måste nog hålla 45gr framledning vid 0gr för att hålla 22,5gr inne.
Jag har 1000 liter acc-tank och jag kunde knappt hålla 20gr i huset när jag eldade med ved. Nu har jag luft/vatten och det funkar helt okej. Elpatronen får gå in ibland när det blir minusgrader men det handlar om max 500kWh på en vinter, plus ca. 6000kWh för värmepumpen. Innan eldade jag 20m3 ved i panna för samma behov, numera blir det ca. 3m3 i kaminen under en vinter.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.