Jag funderar på att byta från Vedpanna till antingen Pellets eller att borra hål för bergvärmepump.

Nu undrar jag lite om Pellets.

Mina förutsättningar är att jag Ska ha:

Baxi Eco basic panna och elda mot 2 st. 750 liters Acctankar med VV i ena tanken. Någon som har en Baxi Pelletspanna Eco basic?

Har ett enrörsystem med 12 element i huset och ska bygga nytt två rörsystem till en tillbyggnad med 4 radiatorer.

Funderar på att styra enrörslingan med Shuntautomatik och tvårörslingan med Wifi styrda termostater.

Bifogar en skiss på hur jag tänkt mig och ge mig nu ALLT om:

  • Jag tänker rätt enligt skissen?
  • Fördelar?
  • Nackdelar?
 
Är du medveten om de senaste prisökningarna på pellets?
 
dof dof skrev:
Är du medveten om de senaste prisökningarna på pellets?
Ja, men det har blivit billigare igen
 
  • Gilla
sjogen
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ja, men det har blivit billigare igen
Priset har gått från drygt dubbla till knappt dubbla fjolårspriset. Jag skulle inte installera pellets i dagsläget, innan vi vet hur priset utvecklar sig
 
P PatrikJo skrev:
Priset har gått från drygt dubbla till knappt dubbla fjolårspriset. Jag skulle inte installera pellets i dagsläget, innan vi vet hur priset utvecklar sig
4 498,00 kr för en pall idag. Så med 6 pallar om det nu skulle gå åt det på ett år blir årskostnaden 26 988,00. Köpte färdigkluven halvtorr ved i somras för 16 000 kr som beräknas räcka ett år. Det blir 11 000,00 kr dyrare med Pellets / år men å andra sidan slipper jag elda pannan varje dag utan bara fylla på pellets en gång i veckan och systemet sköter sig självt.
 

Bästa svaret

M
Tycker du ska räkna på detta lite mer noga. Du betalar alltså 111öre/kWh för pelletsen vid 100% verkningsgrad på din brännare. (4498kr/832kg/4,85kWh=111öre)
Om du räknar med en årsfaktor på Cop4 på en bergvärmepump så kan du teoretiskt betala (4x111) 444öre för elen innan det blir gynnsammare med pellets. Mig veterligen har ingen i detta landet behövt betala så mycket i snitt hittills i landet för elen. Vid senaste elprisstödsutbetalningen bestämde man att högkostnadstaket skulle ligga på 75öre, för SE3 blir detta (75x1,25+75) 169öre inkl. allt. Med Cop4 på en värmepump så skulle det kosta 43öre/kWh. Du skulle således förlorat 68öre för varje kWh pellets du eldat, eller 16,500kr på 6 pallar pellets.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Tycker du ska räkna på detta lite mer noga. Du betalar alltså 111öre/kWh för pelletsen vid 100% verkningsgrad på din brännare. (4498kr/832kg/4,85kWh=111öre)
Om du räknar med en årsfaktor på Cop4 på en bergvärmepump så kan du teoretiskt betala (4x111) 444öre för elen innan det blir gynnsammare med pellets. Mig veterligen har ingen i detta landet behövt betala så mycket i snitt hittills i landet för elen. Vid senaste elprisstödsutbetalningen bestämde man att högkostnadstaket skulle ligga på 75öre, för SE3 blir detta (75x1,25+75) 169öre inkl. allt. Med Cop4 på en värmepump så skulle det kosta 43öre/kWh. Du skulle således förlorat 68öre för varje kWh pellets du eldat, eller 16,500kr på 6 pallar pellets.
Sant.
Men om du läser hela mitt inlägg från första början så är det egentligen frågan om bergvärmepumpen klarar av att generera värme i 20 år utan att det blir problem med mina förutsättningar. Pellets gör det och måste jag betala mer så gör jag det. Pengar är inga problem.
 
M
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Pengar är inga problem.
Okej, fick inte det intrycket av inlägg nr.5;)
 
M Markarbetaren skrev:
Okej, fick inte det intrycket av inlägg nr.5;)
Inlägg 5 var ett svar på inlägg 2 & 4
 
B
Har bytt från pellets till luft-vatten. Kört två månader nu. Så skönt. Inte behöva sota, inte behöva hålla på och fylla på med säckar, inget damm, inte ha 7 pallar pellets som står och tar upp plats, ingen rök lukt i källaren, inget pelletsstöd men däremot elprisstöd, ingen sotavgift. Billigare månadskostnad än pellets också.

Hade pelletspriserna varit kvar på ca 2500:- per pall så hade det kanske varit en idé. Brukade köpa 7 pallar hemkörd för runt 2200-2500:- per år per pall. (16kg x 52 påsar) Runt 45-50 per påse. Men tror pellets industrin tänkte väldigt kortsiktigt när dom ökade priset till 120:- per påse, nu har det gått ner till kanske 80-85 per påse. Men många småhusägare som mig lär ha bytt bort det och kommer aldrig tillbaka.
 
Redigerat:
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
En offert för att installera pellets har jag på G men nu har jag även begärt 3 offerter på 3 olika Bergvärmepumpar. NIBE, IVT & Thermia.

Som ni skrivit i kommentarerna är det ju egentligen bara fördelar med bergvärme. Man slipper damm, rök, sotning, bära pelletssäckar. Om man dessutom skulle spara 10-15 tusen om året inkl. att man slipper sotaren så är ju det guld värt som man kan lägga på pensionen istället.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
B
Om du bor i åsbro borde även luft-vatten vara en möjlighet som är klart beaktansvärd.

Jag kopplade in det och behöll vedpannan. Perfekt en vinter som denna att ha möjlighet att elda och spara en, men många tidigare vintrar har det inte blivit så mycket eldande, när priset på el varit lågt.

Jag hade nog inte satsat på pellets i alla fall.

Enrörssystem och vp kan vara problematiskt. Vad är det för designtemp på systemet? Är det designat för riktigt höga temperaturer kan en värmepumpslösning ge dålig prestanda eller kräva en dyr ombyggnad.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Om du bor i åsbro borde även luft-vatten vara en möjlighet som är klart beaktansvärd.

Jag kopplade in det och behöll vedpannan. Perfekt en vinter som denna att ha möjlighet att elda och spara en, men många tidigare vintrar har det inte blivit så mycket eldande, när priset på el varit lågt.

Jag hade nog inte satsat på pellets i alla fall.

Enrörssystem och vp kan vara problematiskt. Vad är det för designtemp på systemet? Är det designat för riktigt höga temperaturer kan en värmepumpslösning ge dålig prestanda eller kräva en dyr ombyggnad.
Ingen aning vad du menar med designtemp men vid -5 grader i fredags pumpa pannan ut 52 grader och fick tillbaka 48 grader i returen. Då låg tempen inomhus på lite mer än +21 grader
 
B ByggareNic skrev:
Har bytt från pellets till luft-vatten. Kört två månader nu. Så skönt. Inte behöva sota, inte behöva hålla på och fylla på med säckar, inget damm, inte ha 7 pallar pellets som står och tar upp plats, ingen rök lukt i källaren, inget pelletsstöd men däremot elprisstöd, ingen sotavgift. Billigare månadskostnad än pellets också.

Hade pelletspriserna varit kvar på ca 2500:- per pall så hade det kanske varit en idé. Brukade köpa 7 pallar hemkörd för runt 2200-2500:- per år per pall. (16kg x 52 påsar) Runt 45-50 per påse. Men tror pellets industrin tänkte väldigt kortsiktigt när dom ökade priset till 120:- per påse, nu har det gått ner till kanske 80-85 per påse. Men många småhusägare som mig lär ha bytt bort det och kommer aldrig tillbaka.
Elprisstöd är det ingenting som säger att det betalas ut fler gånger
 
B
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ingen aning vad du menar med designtemp men vid -5 grader i fredags pumpa pannan ut 52 grader och fick tillbaka 48 grader i returen. Då låg tempen inomhus på lite mer än +21 grader
52c vid -5 funkar med värmepump. Det är säkert designat för 60c på årets kallaste dag.

Ibland så är enrörssystem dimensionerade för riktigt höga temperaturer, och blir därmed inte så lämpligt för värmepump med tanke på cop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.