Googla efter reservdelar px21 så hittar du olika butiker. Länge sedan jag handlade några delar.

Jag kontrollerar genom nedre luckan och mäter på flamvakten för att veta

Lutte skrev:
Googla efter reservdelar px21 så hittar du olika butiker. Länge sedan jag handlade några delar.

Jag kontrollerar genom nedre luckan och mäter på flamvakten för att veta
Sedär, fanns en massa reservdelar (till bättre priser än de jag tänkt köpa!), ska sätta mig och plöja igenom det sen!

Det får helt enkelt bli så att jag tar en spegel i lämplig storlek och sticka in genom nedre luckan, det är enda sättet. Vad/hur menar du med att du mäter på flamvakten?

Finns en flamvakt som kollar att du har låga. Och jag brukar mäta på den för att ungefär veta hur brännaren går.

Men det är först när man går på riktigt låga effekter med px21an som man i princip är tvungen att göra detta.

Men när skicket på okänt skulle jag byta ut tändelement och flamvakt direkt. Båda slits nämligen.

Sen smörj fläkten, symaskinsolja funkar till detta.

Lutte skrev:
Finns en flamvakt som kollar att du har låga. Och jag brukar mäta på den för att ungefär veta hur brännaren går.

Men det är först när man går på riktigt låga effekter med px21an som man i princip är tvungen att göra detta.

Men när skicket på okänt skulle jag byta ut tändelement och flamvakt direkt. Båda slits nämligen.

Sen smörj fläkten, symaskinsolja funkar till detta.
Vilka värden skall det vara på flamvakten? Tändelement och flamvakt var precis det jag tänkte beställa, fläkten fick sig lite smörjning med ATF alldeles nyligen, tror jag byter ut den först när den går sönder

Den ska ligga o pendla lite mellan 1,5-3volt, starkare låga = låg spänning.
Vid varje inmatningstillfälle stiger volten för att sedan sjunka tillbaka igen o bli stabil. Ligger man över 3,5 kommer brännaren att stanna.

såg att du skrev att du eldar mot acc-tank! har du termostatgivaren på tanken som styr tempen på brännaren??? har för mig att den enligt manualen går att ställa mellan 68-78 grader på brännaren. du kanske har en lägre termostat i pannan typ,så att acc-tanken går in på sitt andra varv för att värma upp till 80grader innan brännaren slår av??? och då tar det tid för att komma upp i temp. kolla vart temp.kännaren till brännaren sitter på tanken.

Jajjemen jag eldar mot tank. Jag har så att säga originalgivaren till brännaren, har tänky montera den på tanken där den passar bra lite senare, det ska jag laborera med bara jag får brännaren att gå så bra så att cirkulationspumpen till tanken börjar gå :-D jag har ställt den på att börja snurra vid 80 grader.

Jag ser på pelletsbrännaren att det är typ en svart plug ovanpå höljet där det ser ut att kunna gå att ställa en reostat eller liknande om man sprätter bort plugen, är det där man stället frånslaget?

Där justerar du vart den ska stanna, men om du har fyra graders hysteres så kommer den alltid gå mellan dessa fyra grader i temp så det enda du kan ställa är hur varm eller kall du vill ja det.

Exempelvis längst moturs 74-78 medans längst medurs är 80-84

Lutte skrev:
Där justerar du vart den ska stanna, men om du har fyra graders hysteres så kommer den alltid gå mellan dessa fyra grader i temp så det enda du kan ställa är hur varm eller kall du vill ja det.

Exempelvis längst moturs 74-78 medans längst medurs är 80-84
Med andra ord så går värmaren direkt temperaturen sjunkit 4 grader? Eller missuppfattade jag det hela?

ja -under den svarta pluggen kan du med en fin mejsel ställa tempen på brännaren (känner av vattentemperaturen genom den svarta kabeln med en grövre ände på ca 4cm lång) och denna kabel/termostat måste vara inkopplad för att brännaren ska slå av/på. själv har jag rökgastermostat som slår på pumpen och den har jag fått ställa väldigt lågt typ 40-50 grader för att den ska kunna slå på....

Aha, där ser man! Men att den skall gå med endast 4 graders spalt känns ju i mitt tycke vara lite lite, därav kanske man skall kosta på sig ett 20 graders chip? Eftersom att tanken sjunker 4 grader tämligen fort

Var har du fått 4 grader ifrån? Riktiga uppgifter är en bra början. PX21 har väl en hysteres på 12 grader har jag hört.
Använder du över huvud taget brännarens termostatingång eller använder du pannans oljebrännartermostat som har 4-5 graders hysteres.
Generellt sett kosta inte på så gamla brännare någonting nu när moderna brännare säljs begagnade till så bra pris ibland på Blocket. Bara ett nytt brännarrör till PX21 kan kosta nästan lika mycket som en "ny" begagnad brännare med både PLC styrning och automaturaskning.

Du kan inte ställa in brännaren genom att titta på lågans färg utan inställning görs genom att titta på röken. En del gamla vedgubbar öppnar på luckan och tittar på lågan men då har man helt ändrat driftförhållandena eftesom draget försvinner när man öppnar luckan,
Ned till 12 kW kommer du inte med en PX21 den klarar inte att brinna med så låg effekt.

Hejsan! Jag går bara på det jag hittar på nätet, vilket tyvärr inte är någon tillförlitlig källa. Jag ska prova att göra de inställningarna jag läst om så utförligt jag kan.

Jag har inte tänkt elda med pellets mer än mellan 3-5 år, sedan hoppas jag kunna plöja slang på gården. Tyvärr tillåter inte ekonomin just nu, och vi har en liten på gång om c:a 1 månad så jag hinner tyvärr inte göra annat, och frysa vill jag inte att familjen ska göra ;-)

Men jag hör dig, kosta inte på för mycket och jag är helt med dig. Anledningen att det vart just denna brännare var att jag kom över en billigt samt att jag hört på rykten att det ska vara ganska enkla brännare - plus att jag sett en annan montera en sådan här brännare på en likadan panna :-)

Tack för tipsen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.