16 064 läst ·
33 svar
16k läst
33 svar
Pelletsbrännare PX21, har några frågor
Sida 1 av 3
Jag har precis monterat en PX21 på våran Euronom V30UB stenålders-vedpanna. Brännaren är begagnad, men i mycket gott skick (väldigt lite använd) och har några frågor om själva brännaren.
Jag har enligt instruktion från ett annat forum monterat denna brännare, vart bra och fint och allt sånt.
Slog i lite pellets för att kontrollera om brännaren fungerade, den startar och eldar på bra. Dock går den alltid på högfart, och vad jag har läst så är det många som kopplar bort lågfartsläget eftersom att det tydligen krånglar en del.
Så långt allt väl, låter brännaren stå och gå, men efter 3 timmars tid så har pannan inte gått över 70 grader, och brännaren står fortfarande och kämpar. Jag slog av brännaren, öppnade luckan och kikade in i den, och tycker att det är en hel del skräp i brännarröret, samt att det är en del oförbränd pellets som ligger längst ner i pannan.
Är det här något som är normalt när man inte har justerat in brännaren? Jag har bara monterat den och provkört den. I de instruktioner jag laddat ner för brännaren står det endast VAGT om hur man justerar in brännaren. Min tanke var att jag skulle grovjustera brännaren för att sedan ta hit en kille som kan finjustera den, med temperaturmätare och allt vad det innebär, men utan instruktioner är det svårt
En annan sak jag undrar, går det att justera mellan vilka temperaturer brännaren ska gå? Fick med en temperaturgivare, men det står ingenstans om när den bryter?
Hoppas någon kan ge mig lite råd och tips
Jag har enligt instruktion från ett annat forum monterat denna brännare, vart bra och fint och allt sånt.
Slog i lite pellets för att kontrollera om brännaren fungerade, den startar och eldar på bra. Dock går den alltid på högfart, och vad jag har läst så är det många som kopplar bort lågfartsläget eftersom att det tydligen krånglar en del.
Så långt allt väl, låter brännaren stå och gå, men efter 3 timmars tid så har pannan inte gått över 70 grader, och brännaren står fortfarande och kämpar. Jag slog av brännaren, öppnade luckan och kikade in i den, och tycker att det är en hel del skräp i brännarröret, samt att det är en del oförbränd pellets som ligger längst ner i pannan.
Är det här något som är normalt när man inte har justerat in brännaren? Jag har bara monterat den och provkört den. I de instruktioner jag laddat ner för brännaren står det endast VAGT om hur man justerar in brännaren. Min tanke var att jag skulle grovjustera brännaren för att sedan ta hit en kille som kan finjustera den, med temperaturmätare och allt vad det innebär, men utan instruktioner är det svårt
En annan sak jag undrar, går det att justera mellan vilka temperaturer brännaren ska gå? Fick med en temperaturgivare, men det står ingenstans om när den bryter?
Hoppas någon kan ge mig lite råd och tips
Om du inte får några vettiga svar här så rekommenderar jag att du ställer din fråga på pellets.info.
Där finns massor med kunniga forumister som kan svara på specifika frågor.
Där finns massor med kunniga forumister som kan svara på specifika frågor.
Detta med oförbränd pellets som ligger i pannan e något man får leva med med denna brännare.. (har en själv) Men det finns ett pelletsstopp som man kan sätta precis innanför brännarröret-blir lite bättre med detta. Tycker du att det tar lång tid för brännaren att komma upp i temp.så pröva öka effekten på den. Visst e brännaren gammal , men den e jävligt lättskruvad, så pilla på bara..
På min brännare, en BeQuem går det att justera temperaturen, men det ena värdet följer det andra, så det är alltid 5 grader mellan start och stopp, min går mellan 70 och 75, och det funkar fint.
När man startat upp pannan från kall, så tar det flera timmar innan den är uppe i temp, men nu sommartid när den bara värmer tappvatten, tar det typ 5 min från 70-75.
När man startat upp pannan från kall, så tar det flera timmar innan den är uppe i temp, men nu sommartid när den bara värmer tappvatten, tar det typ 5 min från 70-75.
Tack för era svar! Jag har nu monterat en rökgastemperaturmätare (var tydligen oumbärligt) och kunde se att temperaturen var ganska hög, justerade då ner fläkt och skruvmatning en aning, tills jag kom ner på runt 180 grader (tror det ska ligga där?)
Men, jag får fan inte pannan över 70 grader! Den går upp till 70 ganska snabbt, det tog längre tid att komma upp när jag eldade ved. Men den går inte över, antar att något är fel, men vad? Jag förstår inte riktigt hur man ska kunna kolla lågan i en panna som är sluten? Det står i beskrivningen att man ska kolla att lågan ser bra ut.. Och skruvar jag på pelletsdosen och ökar fläkten så stiger ju rökgasen därefter? Samtidigt som jag inte vet vad rökgastemperaturen skall vara.
Vilka mer instrument kan behövas för inställning av brännaren?
Men, jag får fan inte pannan över 70 grader! Den går upp till 70 ganska snabbt, det tog längre tid att komma upp när jag eldade ved. Men den går inte över, antar att något är fel, men vad? Jag förstår inte riktigt hur man ska kunna kolla lågan i en panna som är sluten? Det står i beskrivningen att man ska kolla att lågan ser bra ut.. Och skruvar jag på pelletsdosen och ökar fläkten så stiger ju rökgasen därefter? Samtidigt som jag inte vet vad rökgastemperaturen skall vara.
Vilka mer instrument kan behövas för inställning av brännaren?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Värmen måste ta vägen någonstans. Kan du strypa rökgaserna lite. Vet inte om det finns något spjäll på den pannan, eller några turbulatorer. Se bara till så du inte få så låga temperaturer så du får kondens i skorstenen.
Har du några ack-tankar inkopplade?
Har du några ack-tankar inkopplade?
Nån sa att man ska mäta en meter ner i skorstenen, men jag mins inte vad det skulle vara där.
Jag hade bara 130 grader i rökgas på min panna när jag flyttade hit, sotaren klagade på kondens, och jag hade en massa halvförbrända pellets i asklådan.
En kompis sa "Du får elda lite för kråkorna, om du vill ha det bra i en gammal panna, öppna upp mer drag"
Jag har 10 hack på pannas spjäll, som stod på 6, idag på 8, sen justerade jag den automatiska meddragsluckans vikt, så den öppnar mer, nu har jag 180 grader på lågfart och 210 på högfart, sotaren var nöjd senast han var här, och i asklådan är det bara aska.
Men som sagt, jag har inte alls samma prylar som dig.
Jag hade bara 130 grader i rökgas på min panna när jag flyttade hit, sotaren klagade på kondens, och jag hade en massa halvförbrända pellets i asklådan.
En kompis sa "Du får elda lite för kråkorna, om du vill ha det bra i en gammal panna, öppna upp mer drag"
Jag har 10 hack på pannas spjäll, som stod på 6, idag på 8, sen justerade jag den automatiska meddragsluckans vikt, så den öppnar mer, nu har jag 180 grader på lågfart och 210 på högfart, sotaren var nöjd senast han var här, och i asklådan är det bara aska.
Men som sagt, jag har inte alls samma prylar som dig.
Jag har skrivit några inlägg om justering av brännare så sök här på forumet. men jag återkommer imorgon med hur du kan hå tillväga flr att få fart i din brännare.
Sitter själv med en px21 också, en bra brännare så länge den är injusterad.
Sitter själv med en px21 också, en bra brännare så länge den är injusterad.
Håller man 80 grader 1 meter ner i skorstenen, så är man på rätt sida. Typ av skorsten, dimension och höjd spelar in, så det säkraste är att mäta temp uppifrån.
Men som sagt, om brännaren står och tuggar på 70 grader, och inget varmvatten eller värme förbrukas, så betyder det ju att brännaren inte klarar av att kompensera för förlusterna ut i skorstenen.
Men som sagt, om brännaren står och tuggar på 70 grader, och inget varmvatten eller värme förbrukas, så betyder det ju att brännaren inte klarar av att kompensera för förlusterna ut i skorstenen.
Hejsan! Tack för svaren, till att börja med - vad är turbolatorer?
Jag har ett rökgasspjäll och ett mellanspjäll, draglucka i nedersta luckan på pannan (brännaren sitter i mittenluckan)
Mellanspjället är alltid stängt, så värmen tar den långa vägen. Rökgasspjället är helt öppet, röker in annars.
Jag eldar mot ackumulatortank på 1 kubik, men jag har ställt in så att pumpen startar vid 80 grader c:a, så pumpen har inte hunnit starta eftersom att tempen inte går upp.
Ska tillägga att jag eldade på högeffektläget c:a 4 timmar utan att tempen gick över 60. När jag eldade med ved krävdes det c:a 1.5 timme eldning för att få pannan 80 grader. Funderar starkt på att ringa en installatör, problemet är bara att hitta någon som kan dom här gamla prylarna i närheten.. Samt att det hade varit skönt att gjort någon form av grovinställning innan man tar hit någon
Jag har ett rökgasspjäll och ett mellanspjäll, draglucka i nedersta luckan på pannan (brännaren sitter i mittenluckan)
Mellanspjället är alltid stängt, så värmen tar den långa vägen. Rökgasspjället är helt öppet, röker in annars.
Jag eldar mot ackumulatortank på 1 kubik, men jag har ställt in så att pumpen startar vid 80 grader c:a, så pumpen har inte hunnit starta eftersom att tempen inte går upp.
Ska tillägga att jag eldade på högeffektläget c:a 4 timmar utan att tempen gick över 60. När jag eldade med ved krävdes det c:a 1.5 timme eldning för att få pannan 80 grader. Funderar starkt på att ringa en installatör, problemet är bara att hitta någon som kan dom här gamla prylarna i närheten.. Samt att det hade varit skönt att gjort någon form av grovinställning innan man tar hit någon
Börja med att göra en grundinställning enligt Kurre_44 i den här tråden.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=13&t=6038
Startdosen skall vara ca 3,5dl.
Låt brännaren starta och komma in i drift.Då tar du bort slangen från brännaren och binder fast en plastpåse och tar sen tid i 6min.Ha en burk med pellets i handen och håll igång brännaren på så vis med att mata ner pellets i röret.Sätt tillbaka slangen och låt brännaren fortsätta att gå.Justera ev.brännaren om det behövs.Gör om vägningen.
180 grader är lagom rökgastemp.Kolla vad du har för Volt på fläkten.Jag har 190V på min.
Lite frågor.
Har du sotat hela pannan?
Tar du varmvatten från pannan eller acc.tanken?
Har du ställt upp temp.på brännaren?
Går brännaren hela tiden utan att stanna på inställd temperatur?
Hur lågt går tempen på pannan när brännaren startar?
En annan tråd.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=1356
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=13&t=6038
Startdosen skall vara ca 3,5dl.
Låt brännaren starta och komma in i drift.Då tar du bort slangen från brännaren och binder fast en plastpåse och tar sen tid i 6min.Ha en burk med pellets i handen och håll igång brännaren på så vis med att mata ner pellets i röret.Sätt tillbaka slangen och låt brännaren fortsätta att gå.Justera ev.brännaren om det behövs.Gör om vägningen.
180 grader är lagom rökgastemp.Kolla vad du har för Volt på fläkten.Jag har 190V på min.
Lite frågor.
Har du sotat hela pannan?
Tar du varmvatten från pannan eller acc.tanken?
Har du ställt upp temp.på brännaren?
Går brännaren hela tiden utan att stanna på inställd temperatur?
Hur lågt går tempen på pannan när brännaren startar?
En annan tråd.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=1356
Halloj! Tack för svaret.
Jag har sotat hela pannan, pannan är såpass trångt/dåligt byggd i mina ögon så det är komplett sotning som gäller varje gång.
Varmvatten tas från acc tanken. Brännaren går hela tiden, jag visste inte om att det gick att ställa temperatur på den? Hittar inget om det i literaturen! Så efter att jag startat brännaren så har den stått och gått bara, den har aldrig slagit ifrån.
Jag ska kolla startdosen, absolut! Samt kolla fläktvolten. Den tråden om en annan som monterat brännare i likadan panna har jag redan sett, men jag kan tyvärr inte skriva/få kontakt med den personen eftersom att jag ej kan bli medlem på det forumet (konstigt som fan, får aldrig något accepteringsmejl)
Jag har sotat hela pannan, pannan är såpass trångt/dåligt byggd i mina ögon så det är komplett sotning som gäller varje gång.
Varmvatten tas från acc tanken. Brännaren går hela tiden, jag visste inte om att det gick att ställa temperatur på den? Hittar inget om det i literaturen! Så efter att jag startat brännaren så har den stått och gått bara, den har aldrig slagit ifrån.
Jag ska kolla startdosen, absolut! Samt kolla fläktvolten. Den tråden om en annan som monterat brännare i likadan panna har jag redan sett, men jag kan tyvärr inte skriva/få kontakt med den personen eftersom att jag ej kan bli medlem på det forumet (konstigt som fan, får aldrig något accepteringsmejl)
Den stannar först då du når rätt temp enligt brännaren.
Men när du eldar mot tank skulle jag byta processor mot en som är gjord för tank. Med lite större hysteres dvs mellan vilka grader den ska gå.
Men till att börja med så mät enligt kurres metod så du vet vilken effekt du har, sen justerar du till en lagom effekt runt kanske 14kw.
Därefter börjar justera fläkten så du får en fin låga som är lite ljusgul.
När du nu har justerat effekten och fått en fin låga så kan du börja försöka få ner rökgaserna i temp så du int eldar för kråkorna
Men när du eldar mot tank skulle jag byta processor mot en som är gjord för tank. Med lite större hysteres dvs mellan vilka grader den ska gå.
Men till att börja med så mät enligt kurres metod så du vet vilken effekt du har, sen justerar du till en lagom effekt runt kanske 14kw.
Därefter börjar justera fläkten så du får en fin låga som är lite ljusgul.
När du nu har justerat effekten och fått en fin låga så kan du börja försöka få ner rökgaserna i temp så du int eldar för kråkorna
Hejsan, tack för svaret!
Finns det med andra ord andra processorer att köpa? Vart kan jag få tag i dessa? Jag har faktiskt tänkt köpa på mig lite reservdelar, då jag köpte denna begagnad och inte vet vilket skick den är i.
En sak jag undrar - hur är det meningen att man ska kunna kontrollera lågan? Jag har inget "titthål" att kolla genom, det skulle isåfall vara om jag öppnar nedre luckan och använder en spegel..
Finns det med andra ord andra processorer att köpa? Vart kan jag få tag i dessa? Jag har faktiskt tänkt köpa på mig lite reservdelar, då jag köpte denna begagnad och inte vet vilket skick den är i.
En sak jag undrar - hur är det meningen att man ska kunna kontrollera lågan? Jag har inget "titthål" att kolla genom, det skulle isåfall vara om jag öppnar nedre luckan och använder en spegel..