Pellets+lvvp inkoppling acktank

328 läst  12 svar

1. I
    Medlem Nivå 5
    Jag fick en 500l tekniktank med luftvattenvärmepump installerad i våras. Med tillhörande shuntstyrning, sånu är inneklimatet i huset mkt bra. Samt att varmvatten tillgången är helt ok på sommaren när den tidigare tillverkades i kombipannan. Nu kommer den från acktankens VV slinga.

Huset kräver ganska hög framledningstemperatur. Därför behöll jag kombipannan med pelletsbrännare. Den är för tillfället ej inkopplad mot acktanken, utan är parallellt inkopplad mot radiatorslingan (dvs ingenting ändrades).

Jag undrar nu hur den enklast bör kopplas mot Teknikdalen. Se film nedan:

2. I
    Medlem Nivå 5
  3. I
    Medlem Nivå 5
    Jag hade en rörmokare på besök och vi diskuterade lösningar. Vi kom inte fram till om en laddventil, laddomat eller ingenting ska behövas.

En tanke är att en laddventil behövs för att vattentempen i pannan ej ska bli för lågt, och orsaka koks på väggarna i brännkammaren. Men eftersom ackumulatortanken värms av luftvärmepumpen och elpatron, så kommer temperaturen ej att undersida 40 grader. Är det en för låg temperatur?

Det bör ju vara värre i de fall då pannan har hunnit svalna, om inte brännaren har använts på länge. Då är hela pannan ca 20 grader.

Panna är en Focus 320B Super. Med 195 liter vattenvolym.

Rörmokaren var även orolig för att rörledningar in mellan tankarna var för små, samt att pannans shunt skulle ha satt igen sig. Och därmed strypa flödet och ge en ryckig uppvärmning av tanken. Det är ingenting jag är orolig för, då den verkar bete sig ungefär som shunten i följande länk, dvs den ger mkt varmt vatten vid väldigt litet utslag: https://pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=15259 Det är samma modell på shuntventil. JAg tror att det bara är att ställa shunten på max.

Vi funderade om om man skulle ersätta shuntventilen med en platta med två röranslutningar, för att på så sätt elimimera problemet. Våran gissning var att ena anslutningen in i pannan har ett rör som går ganska långt ner i pannans tank (returen) På skissen i instruktionsboken verkar returen gå ner ungefär till strax under elpatronen och varmvattenslingan i pannan (som inte används mer). Dvs inte speciellt djupt. Men skissen stämmer ej överens med verkligheten helt.

Rörmokaren misstänkte att rören in i pannan skulle följa med shuntventilen upp när denna monterades bort. Det verkar vara en konstig lösning, någon som har sett detta med egna ögon? Var det på en termo-mix shunt som jag har?

4. L
    Medlem · Nivå 18
    Du har en 4 vägsshunt på pannan den är bara skruvad rakt på med packning och det går ett rör ner mot botten med returen från systemet
    Väldigt klena rör
    Är det så att VP laddar din tank och stannar och startar efter temperaturen som VP ger och ska ha , Ska ved ladda tanken eller gå själv utan tank

5. I
    Medlem Nivå 5
    Här är en bild på kombipannan 4-vägs shuntstyrning. En Termo-mix A-20.

Det är för övrigt inte en 320, utan en Focus super 220 panna från 1992.

6. I
    Medlem Nivå 5
    En bild på Teknikdalen. En 500lbtank från Polarheat. Kinatillverkad i rostfritt med tre slingor. Mellan de två övre ligger skiktplåtar.

7. I
    Medlem Nivå 5
    Jasså du tycker också att rören är för klena. Det är ju effekten från pelletsbrännaren som ska ledas bort. Den är ställt ganska lågt för att hålla rökgastemperaturen nere, jag har en siffra på 15kW nedskrivet när matarskruven snurrar 1/2 varv/matning, men tror det bör vara någonstans runt hälften av det, ca 7kW

Luftvatten VP:n laddar nedre halvan på tanken. Den mäter temperaturen under skiktplåtarna och startar vid ca 42 och stänger av vid 49 grader. Hela året.

Tanken är sedan att kombipannan ska ladda tanken med hjälp av pelletsbrännaren vid kallt klimat.

8. L
    Medlem · Nivå 18
    Min uppfattning
    VP är en s.k. ON/OFF då , bara låta den gå då med eget liv
    All värme till huset shuntas från tanken
    I tanken VV-slingor , gör VV
    Pannan ska bara ladda tanken till maxtemp och stoppa upp vid inställd temp
    Ska VV göras i pannan med ?
    Är det rätt så

9. I
    Medlem Nivå 5
    Se ovan text. Ja på alla förutom att VV slingan i pannan är urkopplad.

Tänkte även se till att stänga av rören den del av året som pannan ej behövs, så att man undviker självcirkulation och förluster från pannan.

10. L
    Medlem · Nivå 18
    Vilken VP har du , finns någon termostat i den som startar cirkpumpen vid risk för frysning i den ,
    en del har den funktionen

11. D
    Medlem · Nivå 11
    Ett av syftena med den typen an shuntar är att den ska blanda i en del hetvatten i returvattnet för att inte få för låg returtemperstur. Röret för returen brukar dessutom vara rellativt kort, för att inte skapa skiktning. På vissa pannor är det ett löst rör så att man kan väljs riktning på shunten. Men det sitter inte fast i shunten.

Man brukar säga att man ska undvika att hålla temperaturen under 60grader. Men det är kontinuerlig temperatur, att den är lägre vid start är ingen fara. 40 grader bör vara ofarligt, särskilt om det går in via shunten.

Så om du laddar tanken via shunten och inte startar laddpumpen om pannan är under 60grader så kommer det att funka. Lite okonventionellt visserligen.

Det finns inget i en shunt som kan sätta igen sig vad jag vet.

Risken med låg temperatur är kondens och rost. Koksningen påverkar det nog inte märkbart

12. I
    Medlem Nivå 5
    Ok då låter det ju som att det bara är att koppla ihop pannan med tekniktanken. Får lägga till någon form av temperaturstyrning för pumpen, så att den inte startar direkt.

Bifogar en bild på hur tanken är inkopplat till huset. Tagen från http://www.polarheat.se

Luft/vatten VP:n är deras 10Kw EVI variant. En så kallad "Kinavärmepump"... Hittills är den helt ok. Den ser automatiskt till att pytsa ut lite varmvatten så att den inte fryser.

13. L
    Medlem · Nivå 18
    Fungerar nog , tänk riktning på flödena bara så du får det rätt väg och inte någon form av kortslutning i hela systemet
    Har inte gått på djupet med kinapumpens funktioner , den ger då ut en pytts mad varmvatten till VP då via någon givare när frysrisk föreligger ,
    Startar och stoppar CP för VP av VP då
    Tänk då att du kan sätt in någon backventil , då kan det inte bli självcirk eller så någonstans
    självcirk går inte genom en backventil , tänker mest på pannan när tanken är välfylld med värme

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: