D Den Elake Fotografen skrev:
Det hade verkligen varit fint med en sådan maskin i verkstan. Men räcker det inte med märken som Jet eller Nova om jag bara skall jobba med den på hobbynivå . Jag menar, en ny maskin är alltid finare än en begagnad . Jag talade med MSCAB som ZipLock rekommenderade ang en Arboga B2512 som saknade ett kugg. Det kugget gick inte att få tag på längre från dem då maskinen var runt 30 år gammal. Han rekommenderade lite nyare maskiner. Sen kanske det går att få ett kugg tillskuret av någon maskinverkstad om man bara har måtten på det
Många av reservdelarna är slut. Kugghjul etc finns ganska ofta på tradera etc och går också att få tillverkat (dyrt). På MSCAB kommer de inte att kunna hjälpa dig, allt de vill är att sälja en ny maskin.

• Gilla
RiKr
  • Laddar…
Jag fick tag på ny spindelhylsa till min Arboga G2508 från Machineryscandinavia.
Mer än så vet jag inte,
Förövrigt kan en maskinverkstad tillverka de flesta delarna vid behov men de blir ju litet kostsamma. Lagren är standardlager och en brunnen motor går att linda om. Chuckar finns att köpa lösa.
Hittar man ett exemplar i gott skick utan täcken på misshandel och utan saknade delar skulle jag säga att en gammal Arboga eller Solberga eller Strands är ett tryggt köp.
Jag har hellre en gammal industrimaskin som är byggd för att köras varje dag i årtionden än en hobbymaskin som är byggd för att vara billig. Billiga pelarborrmaskiner med växellåda har till exempel kugghjul av nylon som lätt går sönder och tappar kuggar. Kvalitetsmaskiner har kugghjul av stål och eventuellt tufnol som ju håller på ett halt annat vis.

Fast om du enbart tänker borra i trä så duger det nog med en remdriven maskin. Jag har en remdriven Valmet i snickarverkstaden och den duger för sitt ändamål. Den är litet kraftigare byggd (ca 150 kilo) och har förmodligen starkare motor än remmaskinerna du länkar till men konstruktionen är i princip ungefär likadan.
Skall man borra hål som är över 10eller 12 mm i diameter i metall då duger inte en sån här remmaskin. Då skall det vara växellåda.

Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det är väl som med dom flesta verktygsköpen på det här forumet: Man behöver kanske inte ha det värsta men det är ju bra mycket roligare att hålla på med riktiga verktyg kontra kinaskräp.
Kan man köpa något välbyggt och gammalt europeiskt för samma peng som något kinaslarvat dito så väljer iaf jag det förstnämnda. Även om jag tycker vissa av maskinerna som nån länka till såg väldigt fina ut.

• Gilla
Den Elake Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Det blev en Kinamaskin till slut!
Mitt resonemang för detta köp var att en Arboga eller liknande svenk som har ca 30 år på nacken i industriverksamhet kanske är i sämre skick än en ny kines. Jag utökade dessutom mina ”önskemål” för vad maskinen skall klara av, från att bara borra till att även kunna utföra enklare fräsarbeten och med den lilla önskan blev en svennemaskin för dyr. Maskinen köptes från Verktygsstallet och modellen är ZX40H. Jag har inte gjort några mätningar på pinolen, kordinatbord eller något annat intressant, ännu.. Om det är någon som har några frågor kring maskinen så svarar jag gärna på det jag kan. Själv hittade jag väldigt lite info om modellen på nätet, men jag såg några klipp på Youtube om ZX45H som är fräsmodellen och den verkade vara ok enligt klippen. Tacka för alla kommentarer i ämnet.

• Gilla
pleqtiz och 1 till
  • Laddar…
Grattis till din nya maskin!

Håller dock inte riktigt med om resonemanget ovan. Min erfarenhet är att en gammal svensk industrimaskin, orenoverad, ofta har bättre prestanda och precision jämfört med en ny kinamaskin. Ett av problemen med dessa maskiner är att de inte är inskavda utan ofta har gjutskägg kvar, vilket sabbar prismorna om maskinen inte plockas isär och fixas till.
Att fräsa i mjuka metaller funkar bra, stål däremot är knepigare.

• Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Grattis till din nya maskin!

Håller dock inte riktigt med om resonemanget ovan. Min erfarenhet är att en gammal svensk industrimaskin, orenoverad, ofta har bättre prestanda och precision jämfört med en ny kinamaskin. Ett av problemen med dessa maskiner är att de inte är inskavda utan ofta har gjutskägg kvar, vilket sabbar prismorna om maskinen inte plockas isär och fixas till.
Att fräsa i mjuka metaller funkar bra, stål däremot är knepigare.
Skulle du rekommendera att jag öppnar upp maskinen? Vad ska jag i så fall titta efter som kan åtgärdas om montering och gjutning varit slarvig? Vad är prismor och var sitter de på maskinen?

Först och främst, den maskin du köpt är en rejälare konstruktion jämfört med de för runt 10 k, så det är bra för styvhet och så.

Jo, det jag tycker du ska göra är att montera isär koordinatbordet innan du börjar använda maskinen och skava (slipa) till anläggningsytorna (prismorna). Då har du möjlighet att tajta till och få bättre precision. Backlashen (dödläge på matarskruvarna) är rätt så stor på dessa bord men om du skaffar enkla digitaler blir det mycket enklare att jobba med.

Jag köpte en liknande maskin, fast mindre modell, för att fräsa aluminium med. Det första
jag gjorde var att riva hela maskinen för att fixa just såna grejer.

Det här är ju en av anledningen till att dessa maskiner är billiga, då man sparar in på allt sånt här för att hålla ned kostnaden.

Jag tror det räcker om du fixar koordinatbordet, sen är det bara att börja använda den. Jag vill passa på att ge cred till Verktygsstallet (eller var det boden?) som i sin marknadsföring faktiskt skriver ”lämpar sig för lättare fräsarbeten”. Det stämmer. Jag har sett andra firmor som marknadsför dessa maskiner som avancerade fräsmaskiner med stor kapacitet, det stämmer mindre bra.

• Gilla
Alko och 1 till
  • Laddar…
L
Grattis till ett bra köp !!
Oroa dig inte för några prismor, de funkar bra och kan ljustras vid behov.
Du får mycket för pengarna och det är en lagom stor maskin. En större svensk industrimaskin, är inget man vill ha till hobby ändå. Då de väger som ett mindre hus och tar plats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.