8 166 läst ·
49 svar
8k läst
49 svar
Påverkar fasadbelysning risken att få inbrott i huset?
Då har vi gått varvet runt. De som har bäst koll på ifall tjuvar väljer obelysta villor eller inte är nog polisen, och de tipsar ju om att öka belysningen runt huset. Sund slutledningsförmåga säger alltså att tjuvar gärna väljer ett mörkt hus framför ett upplyst.D Daniel 109 skrev:
Jag vet inte om det stod något om pastalampor i boken, men det skulle inte förvåna mig ifall det fanns noteringar om husens belysning, rörelsedeckare, timers etc. Det här är inga pundare som behöver lite snabba cash för nästa fix...det är organiserad brottslighet med mycket erfarna och smarta yrkestjuvar.
Det är väldigt lätt att göra sig lustig över folks oro för inbrott när man aldrig råkat ut för det själv, eller ens känner någon som drabbats. Bor man också i ett område som inte är attraktivt för tjuvar så är det antagligen lite svårt att sätta sig in i hur det är att höra/läsa om hur granne efter granne blir kränkta på detta sätt och blir av med värdesaker i bästa fall, oersättliga familjeklenoder i värsta. Om man bara tänker så långt näsan räcker är det lätt att raljera över folks "mörkerrädsla" eftersom man inte förstår.
De familjer jag känner till som råkat ut för inbrott i mitt område har alla fått larm installerat och skaffat/ökat belysningen på/runt huset. Det är fullt naturligt och det sprider sig även till de som inte drabbats ännu eftersom man hellre är proaktiv än reaktiv. Om en ytterligare lampa på fasaden minskar risken för inbrott med 1% är det värt det.
Så snälla, lägg ned von oben-attityden och försök tänka lite utanför den egna lilla sfären.
Att polisen i allmänna ordalag nämner belysning är inte ett bevis för att det hjälper. Inte heller det faktum att folk installerar lampor.
Du har helt enkelt inga belägg för att fasadbelysning har en signifikant påverkan på inbrottsrisken.
Du har helt enkelt inga belägg för att fasadbelysning har en signifikant påverkan på inbrottsrisken.
Och varken du eller någon annan har lyckats lägga fram något som helst belägg som stödjer det motsatta. Att de flesta inbrott sker dagtid bevisar inte att tjuvar gillar att jobba vid upplysta hus, det indikerar bara att de föredrar att jobba när folk normalt sett inte är hemma.D Daniel 109 skrev:
Jag har presenterat ett antal insatta källor som rekommenderar utebelysning som brottsförebyggande åtgärd, det du och andra har presenterat i tråden är enbart era tyckanden och antaganden. Sen är det upp till läsaren av denna tråd att själv välja vad h*n vill tro på: polisen och försäkringsbolagen, eller några privatpersoners högst egna uppfattning på ett forum. Privatpersoner som dessutom har en agenda eftersom de tycker att det är fult med belysning utomhus.
Jag har inte bevis för att Tomten inte finns heller.... Det är du som påstår att det finns ett samband. Det finns en hel del belägg för negativa effekter av belysning i tråden. Men belägg för att det är bra saknas.
Daniel,D Daniel 109 skrev:
Din debatteknik är helt meningslös att bemöta. Du kräver bevis av mig, men presenterar inga bevis själv. De belägg jag lägger fram avfärdar du kategoriskt och hävdar därmed att du vet bättre än polisen och försäkringsbolagen i detta ärende.
Lägger ned att bemöta dig mer nu. Min poäng framgår tydligt, och jag lämnar som sagt till andra att välja sida i debatten.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 166 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 166 inlägg
Man ska veta att det finns olika tjyvar, dels ligorna (professionella-bryr sig inte om ljus eller larm) och fristående (gillar nog mörker utan larm) samt gruppen småbus (är ofta lättskrämda)
Metastudier visar att belysning kan ha effekt på kriminalitet.
https://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800023686/2008_improved_street_lighting.pdf
The British studies included in this review show that improved
lighting can be effective in reducing crime in some circumstances.
Exactly what are the optimal circumstances is not clear at present, and
this needs to be established by future evaluation research. However,
improved street lighting should be considered as a potential strategy
in any crime reduction program in coordination with other intervention
strategies. Depending on the analysis of the crime problem, improved
street lighting could often be implemented as a feasible, inexpensive,
and effective method of reducing crime.
Street lighting has some advantages over other situational measures
that have been associated with the creeping privatization of public space,
the exclusion of sections of the population, and the move
towards a “fortress” society (Bottoms, 1990). Street lighting benefits
the whole neighborhood rather than particular individuals or households.
It is not a physical barrier to crime, it has no adverse civil liberties implications,
and it can increase public safety and effective use of
neighborhood streets at night. In short, improved street lighting has
few negative effects and clear benefits for law-abiding citizens.
//
Ideally, future research should measure crime using police records,
victim surveys, and self-reports of offending. It is possible that one
effect of improved street lighting may be to facilitate or encourage
reporting of crimes to the police; for example, if victims get a better
view of offenders. Therefore, police records may be misleading.
Surveys of potential victims and potential offenders are necessary for
testing key hypotheses about the effects of improved lighting.
https://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800023686/2008_improved_street_lighting.pdf
The British studies included in this review show that improved
lighting can be effective in reducing crime in some circumstances.
Exactly what are the optimal circumstances is not clear at present, and
this needs to be established by future evaluation research. However,
improved street lighting should be considered as a potential strategy
in any crime reduction program in coordination with other intervention
strategies. Depending on the analysis of the crime problem, improved
street lighting could often be implemented as a feasible, inexpensive,
and effective method of reducing crime.
Street lighting has some advantages over other situational measures
that have been associated with the creeping privatization of public space,
the exclusion of sections of the population, and the move
towards a “fortress” society (Bottoms, 1990). Street lighting benefits
the whole neighborhood rather than particular individuals or households.
It is not a physical barrier to crime, it has no adverse civil liberties implications,
and it can increase public safety and effective use of
neighborhood streets at night. In short, improved street lighting has
few negative effects and clear benefits for law-abiding citizens.
//
Ideally, future research should measure crime using police records,
victim surveys, and self-reports of offending. It is possible that one
effect of improved street lighting may be to facilitate or encourage
reporting of crimes to the police; for example, if victims get a better
view of offenders. Therefore, police records may be misleading.
Surveys of potential victims and potential offenders are necessary for
testing key hypotheses about the effects of improved lighting.
Har du läst den?
Jag läste sammanfattningen och det verkar inte riktigt som att de som gjort studien tolkade resultatet på samma sätt som du. De tolkade det som att det inte var det faktum att det blev ljusare på natten som minskade brotsligheten. Den handlar dessutom inte om fastighetsbelysning.
Läs den gärna.
Jag läste sammanfattningen och det verkar inte riktigt som att de som gjort studien tolkade resultatet på samma sätt som du. De tolkade det som att det inte var det faktum att det blev ljusare på natten som minskade brotsligheten. Den handlar dessutom inte om fastighetsbelysning.
Läs den gärna.
Utomhusbelysning (street lighting), vilket är vad tråden handlar om, kan leda till minskad brottslighet.
In conclusion, these more recent British studies agree in showing that improved lighting reduces crime.
Metaanalys av alla 13 studierna sammanräknade visar att förbättrad belysning ledde till en signifikant 21-procentig minskning av brottsligheten i experimentområdena jämfört med i jämförbara kontrollområden.
Att brottslighet nattetid inte minskade MER ÄN brottslighet på dagen - KAN en teori som fokuserar på utomhusbelysningens roll för att öka de boendes stolthet över sitt område och dess funktion som en informell social kontroll vara mer rimlig än en teori som fokuserar på ökad bevakning med avskräckningseffekt som följd.
Hypotesen om att bättre belysning orsakar fler brott kunde helt förkastas.
Slutsatsen är att belysningen kan leda till minskad kriminalitet oavsett bakomliggande teori. Men forskningen visar att man måste intervjua bl.a. kriminella för att stödja teorin.
In conclusion, these more recent British studies agree in showing that improved lighting reduces crime.
Metaanalys av alla 13 studierna sammanräknade visar att förbättrad belysning ledde till en signifikant 21-procentig minskning av brottsligheten i experimentområdena jämfört med i jämförbara kontrollområden.
Att brottslighet nattetid inte minskade MER ÄN brottslighet på dagen - KAN en teori som fokuserar på utomhusbelysningens roll för att öka de boendes stolthet över sitt område och dess funktion som en informell social kontroll vara mer rimlig än en teori som fokuserar på ökad bevakning med avskräckningseffekt som följd.
Hypotesen om att bättre belysning orsakar fler brott kunde helt förkastas.
Slutsatsen är att belysningen kan leda till minskad kriminalitet oavsett bakomliggande teori. Men forskningen visar att man måste intervjua bl.a. kriminella för att stödja teorin.
Nej jag tror att du talar sanning utgående från de fakta du har.P Paxman skrev:Menar du att jag skulle ljuga? Det är klart det stämmer, och det är fullbordade inbrott och försök till inbrott...inte folk som bara går förbi eller vittjar soptunnor (?!). Det rapporteras ofta om bilar med falska alt. utländska regskyltar som åker långsamt i kvarteren och spanar, även promenerande (oftast utländska) män som när de konfronteras inte kan förklara varför de är i området. Polisen har tagit bilar med adressböcker där allt är noterat; larm, antal bilar och vilka märken det är, hundar, insyn, flyktvägar etc
Det är ligor som de senaste åren valt ut vissa områden och plockar hus efter hus. De vet att polisen är långt borta och att tullen inte får kolla deras bilar när de lämnar landet. Från polisens sida nämns ordet "smörgåsbord" för tjuvarna.
Så, ja...samhället har misslyckats totalt i detta avseende och lämnat det till den enskilde medborgaren att se om sitt hus och starta grannsamverkansgrupper.
Jag syftar på uppskrämda människor kanske rapporterar inbrottsförsök som egentligen är någonting annat.
Till exempel någon som har fått motorstopp och knackar på dörren till närmaste hus för att få låna en 13 mm blocknyckel och en bit ståltråd för att få igång bilen och kunna ta sig hem.
Jag har själv varit skum utlänning i Sverige några gånger...... nämligen.
Jag hävdar fortfarande att det är totalt fel att bygga fästningar och odla belägringsmentalitet och utnämna en betydande del av befolkningen till fiender när de grundläggande problemen är:
-För många utslagna som blir knarkare eftersom inget annat liv erbjuds
-För få poliser och för tandlöst rättsväsen
-För få tullare med för klena befogenheter.
Vad har det med uppbrutna fönster/dörrar och tillgripna föremål att göra? Hur skulle man formulera en polisanmälan om inbrottsförsök när det är någon som ringt på dörren och frågat efter en blocknyckel och ståltråd?H heimlaga skrev:Nej jag tror att du talar sanning utgående från de fakta du har.
Jag syftar på uppskrämda människor kanske rapporterar inbrottsförsök som egentligen är någonting annat.
Till exempel någon som har fått motorstopp och knackar på dörren till närmaste hus för att få låna en 13 mm blocknyckel och en bit ståltråd för att få igång bilen och kunna ta sig hem.
Jag förstår inte riktigt var du vill komma med ditt resonemang. Det jag pratar om är privatpersoner och företagare som rapporterar om verkliga inbrott, och om att polisen rapporterar om verkliga inbrott som skett i närområdet för att varna och informera invånarna med uppmaningen att vara uppmärksamma. Att vara uppmärksam är att gå fram till folk man inte känner igen och fråga om de behöver hjälp, för att störa tjuvarna och göra dem medvetna om att folk ser dem. I min kommun har det startats en grannsamverkansbil som cirkulerar (läs patrullerar) dagtid. Flera grannkommuner har haft det sedan tidigare. Detta är inte hittepå eller hysteri, detta är verkligheten för oss.
Det kan tänkas att det är svårt för någon som bor i Västerbotten, eller andra ställen där tjuvligorna inte opererar, att förstå vilken verklighet vi lever i. Vi som lever där ligorna härjar fritt och där till och med polisen är uppgivna för att de i princip inte kan göra ett skvatt för att stävja det. Maktlösheten är total och det enda man kan göra är att installera larm, öka belysningen och insynen runt huset och ha grannsamverkan så gott det går.