8 166 läst ·
49 svar
8k läst
49 svar
Påverkar fasadbelysning risken att få inbrott i huset?
Fast experten säger även vad frånvaron av inbrott under sommarmånaderna beror på:P Paxman skrev:
När det är ljust och varmt ute är folk ute på sina tomter och njuter, är inte just du ute så är dina grannar det vilket gör att upptäcktsrisken för en tjuv ökar markant. När mörkret och kylan kommer försvinner folk in, är borta på besök hos vänner inomhus och ingen märker av det som händer ute. I detta gör det ingen skillnad på om man har det upplyst eller inte. Det är frånvaron av folk utomhus som är faktorn.
Man kan cherry picka hur mycket man vill...men det går inte att komma ifrån att mörker ökar risken för inbrott. Återigen, ge mig ett exempel där någon med lite insyn i inbrottsstatistiken hävdar att belysning inte minskar tjuvarnas vilja att välja en fastighet.T tompaah7503 skrev:Fast experten säger även vad frånvaron av inbrott under sommarmånaderna beror på:
När det är ljust och varmt ute är folk ute på sina tomter och njuter, är inte just du ute så är dina grannar det vilket gör att upptäcktsrisken för en tjuv ökar markant. När mörkret och kylan kommer försvinner folk in, är borta på besök hos vänner inomhus och ingen märker av det som händer ute. I detta gör det ingen skillnad på om man har det upplyst eller inte. Det är frånvaron av folk utomhus som är faktorn.
Självklart minskar brott i upplysta områden mot mörka, bara idiotiskt att påstå något annat.T tompaah7503 skrev:Fast experten säger även vad frånvaron av inbrott under sommarmånaderna beror på:
Knäckfrågan är om det är mörkret som bidrar eller om det är frånvaron av glada grillande villaägare som är ute och håller uppsikt som är faktorn som driver fram tjuvarna. Det är nämligen det som avgör ifall det är brottspreventivt eller inte att använda sig av utomhus-/fasadbelysning.T twoody skrev:
Låt mig göra frågan lite enklare:
Tror du att det fortfarande hade begåtts en massa inbrott i "skydd av mörkret" om villasvennarna hade fortsatt med grillar, studsmattor och vinpimplande i novemberregnet?
Polisen själv nämner inte belysning med ett enda ord här.
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2018/oktober/antalet-inbrott-okar-de-morka-arstiderna/
Visst är en stor anledning att folk håller sig inne under den mörka årstiden, det har jag aldrig motsatt mig, men att påstå att upplyst fastighet är helt verkningslöst faller ju på sin egen orimlighet. Även när man är inomhus har man ofta lite överblick tack vare fönster och alla vet ju hur kolsvart det är utomhus när man tittar ut. Har grannen belysning på tomten och på huset ser man om någon rör sig på dess tomt även om man själv är inomhus. Finns ingen belysning är grannens fastighet ett svart hål där vem som helst kan göra vad de vill utan att upptäckas.T tompaah7503 skrev:Knäckfrågan är om det är mörkret som bidrar eller om det är frånvaron av glada grillande villaägare som är ute och håller uppsikt som är faktorn som driver fram tjuvarna. Det är nämligen det som avgör ifall det är brottspreventivt eller inte att använda sig av utomhus-/fasadbelysning.
Polisen själv nämner inte belysning med ett enda ord här.
[länk]
Att belysning inte nämns av polisen i länkad text är inte ett bevis på att det är verkningslöst. Jag efterfrågade en källa som hävdar att det är det, så gör gärna ett nytt försök.
Har grannen närvarostyrd belysning är nog chansen betydligt större att upptäcka en ovälkommen gäst än vid ständigt belyst tomt. Såvida man inte har ett ohälsosamt stort intresse av att stirra på grannens fasad så väcker det mer uppmärksamhet om belysningen tänds sällan, istället för att alltid vara på.P Paxman skrev:
Om du kollar länken längst ned på sidan: Bostadsinbrott - skydda dig så hittar du texten:T tompaah7503 skrev:
"Inbrottsrisken är större på insynsskyddade tomter så tänk på att inte ha skymmande växter nära altandörr och fönster. Förstärk belysningen runt huset. Ha gärna utomhusbelysning som tänds med rörelsevakt, särskilt vid ytter- och altandörrar."
Jag valde att ta med sista meningen, så ni slipper påpeka rörelsevakten igen och OK, de skriver inte uttryckligen fasadbelysning...men vi kan väl lämna diskussionen ifall ljus avskräcker tjuvar eller inte nu?
Det är därför de föredrar att göra inbrott mitt på dagen, eftersom det är frånvaron av människor, inte frånvaron av ljus, som ger dem förutsättningar för arbetet.T twoody skrev:
För alla tre typer av inbrott kan man konstatera att andelen som rapporteras på dagen är mycket hög, mellan cirka 80–90 procent. Går man vidare och delar upp anmälningarna efter vilken timme under dygnet de gjorts framträder dock vissa skillnader mellan de olika typerna av inbrott. De som sker i villa/radhus och lägenhet anmäls oftast kvällstid, omkring klockan 17. En rimlig tolkning är att inbrott sker när de boende inte är hemma på dagen, och upptäcks när de kommer hem.
https://www.bra.se/publikationer/arkiv/publikationer/2014-09-01-tid-for-brott.html
tompaah,
Att det sker fler inbrott på dagen har ju inget med belysnings avskräckande effekt under dygnets mörka timmar att göra. På dagen hjälper vissa åtgärder för att avskräcka tjuvar, på nätterna hjälper helt andra.
Det är ju ett väldigt märkligt resonemang att inte vidta några åtgärder under de mörka timmarna eftersom de flesta inbrotten ändå sker när det är ljust.
Att det sker fler inbrott på dagen har ju inget med belysnings avskräckande effekt under dygnets mörka timmar att göra. På dagen hjälper vissa åtgärder för att avskräcka tjuvar, på nätterna hjälper helt andra.
Det är ju ett väldigt märkligt resonemang att inte vidta några åtgärder under de mörka timmarna eftersom de flesta inbrotten ändå sker när det är ljust.
Har ni sådär mycket tjuvar där nere i söder?
Då man läser inläggen här så låter det ju som om det vore dumdristigt att inte utrusta sitt hus med minfält och taggtrådshinder och vakttorn med maskingevär........ och sitta där och vakta på heltid.....
Då man läser inläggen här så låter det ju som om det vore dumdristigt att inte utrusta sitt hus med minfält och taggtrådshinder och vakttorn med maskingevär........ och sitta där och vakta på heltid.....
I mitt närområde, säg en radie på fem kilometer från huset är det minst ett inbrottsförsök/fullbordat inbrott i VECKAN! Det vet jag iom att dessa rapporteras, av både privatpersoner och polisen, i de grannsamverkansgrupper jag är med i på Facebook. Sen hur många brott som inte rapporteras vet jag givetvis inte.H heimlaga skrev:
Så ja, det är så mycket tjuvar här nere i söder.
Om det där stämmer...... jag misstänker nämligen att somliga vettskrämda storstadsbor skulle rapportera mig som "inbrottsförök" när jag går förbi och tittar nyfiket eller kanske vittjar en soptunna i förbifarten...... så om det stämmer...... då är det helt klart dags att börja driva det här politiskt.
Om kriminaliteten på någon ort ligger på den nivån att man måste vara rädd för att sova i eget hus utan att ha en massa lampor tända och tjuvalarm och så vidare då innebär det dels att socialpolitiken inte fungerar och dels att polisen och rättssystemet inte fungerar.
En stat som inte ens försöker garantera sina vanliga hederliga medborgares säkerhet genom socialpolitik och polis och domstolar är inte legitim i mina ögon......
Om kriminaliteten på någon ort ligger på den nivån att man måste vara rädd för att sova i eget hus utan att ha en massa lampor tända och tjuvalarm och så vidare då innebär det dels att socialpolitiken inte fungerar och dels att polisen och rättssystemet inte fungerar.
En stat som inte ens försöker garantera sina vanliga hederliga medborgares säkerhet genom socialpolitik och polis och domstolar är inte legitim i mina ögon......
Menar du att jag skulle ljuga? Det är klart det stämmer, och det är fullbordade inbrott och försök till inbrott...inte folk som bara går förbi eller vittjar soptunnor (?!
). Det rapporteras ofta om bilar med falska alt. utländska regskyltar som åker långsamt i kvarteren och spanar, även promenerande (oftast utländska) män som när de konfronteras inte kan förklara varför de är i området. Polisen har tagit bilar med adressböcker där allt är noterat; larm, antal bilar och vilka märken det är, hundar, insyn, flyktvägar etc
Det är ligor som de senaste åren valt ut vissa områden och plockar hus efter hus. De vet att polisen är långt borta och att tullen inte får kolla deras bilar när de lämnar landet. Från polisens sida nämns ordet "smörgåsbord" för tjuvarna.
Så, ja...samhället har misslyckats totalt i detta avseende och lämnat det till den enskilde medborgaren att se om sitt hus och starta grannsamverkansgrupper.
Det är ligor som de senaste åren valt ut vissa områden och plockar hus efter hus. De vet att polisen är långt borta och att tullen inte får kolla deras bilar när de lämnar landet. Från polisens sida nämns ordet "smörgåsbord" för tjuvarna.
Så, ja...samhället har misslyckats totalt i detta avseende och lämnat det till den enskilde medborgaren att se om sitt hus och starta grannsamverkansgrupper.
Då vet du kanske om det är obelysta villor de väljer. Stod det något om pastalampor i boken?