Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Påverkan på fastighet efter visning? (fällde träd)

1. K
    Medlem · 15 inlägg

Kalle_84

Medlem
    Hej!
    Har nyss köpt tomt. Mellan visning och precis innan påskrift av avtal valde säljaren att fälla i princip alla träd på tomten för ekonomisk vinning. (Ca 10stora/fina tallar och björkar.)
    Det upptäcktes när jag hade vägarna förbi tomten innan avtalsskrivningen.
    Jag hade föredragit att ha träden kvar men valde ändå att skriva på då jag i övrigt tycker om tomtens läge.

För några dagar sedan hade jag vägarna förbi igen och ser att det nu ligger stora högar med mindre träd/större grenar på tomten. Jag uppskattar att det kommer ta mig minst en veckas heltidsjobb att forsla bort det. Dessa högar såg jag inte innan avtalsskrivningen. Misstänker att det kommer försvåra uppmätningen av nybyggnadskartan samt även geo-undersökningen.

Jag har bett säljaren att avlägsna högarna innan tillträdesdagen men får inget svar.
    Säljaren tycks ha haft en stor skogsmaskin på tomten eftersom den är ganska uppkörd med breda hjulspår. Kan tycka det är ganska sniket att då inte plocka med sig grenarna/de mindre träden.
    Min första fråga:
    Vad hade ni gjort i detta fallet som köpare?

Min andra fråga:
    Finns det något som reglerar vad en säljare kan avlägsna från en fastighet mellan visningsdagen och avtalsskrivning?

Jordabalken, tex kap4 paragraf 10 samt kap5 paragraf 2, gäller som jag tolkar det endast från avtalsskrivning till tillträde. Som köpare bör man därmed alltid titta till fastigheten precis innan avtalsskrivning?

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 12 171 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Pratat med Mäklaren ännu? Dom får avlägsna riset innan ni skriver köpeavtal eller dra av på köpeskillingen så du kan anlita en firma som löser saken. Kom absolut inte överens om att dom får ordna detta efter köpeavtalet skrivs på för då är du dubbeltorsk

3. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 886 inlägg

-MH-

Medlem
    Nej, men mellan kontraktek och tillträdet får de inte försämra något.

4. K
    Medlem · 15 inlägg

Kalle_84

Medlem
    Köpekontrakt har vi skrivit. Träden fälldes precis innan det. Jag nämnde det för säljaren vid kontraktsskrivningen att jag noterat trädfällningen och bad honom lämna de få träd som fortfarande stod kvar. Hade dock inte räknat med att tomten skulle bli en stor avlämpningsplats innan tillträdesdagen.

Redigerat 24 apr 21:24
    • Laddar…
  5. K
    Medlem · 15 inlägg

Kalle_84

Medlem
    Jag förstår. Jag inser numera vilka risker det finns med att endast gå på visning och köpa baserat på det.
    Tidigare har jag köpt lägenheter endast baserat på visning och inte tittat till lägenheten precis innan kontraktsskrivning.
    I dom fallen hade alltså säljaren kunnat plocka med sig alla vitvaror/skåpsluckor och annan fast egendom efter visning men innan köpeavtal. Om tex parkettgolvet skadats i samband med det hade jag bara fått gilla läget när jag väl fått tillgång?

6. Sir James
    Medlem · Stockholm · 255 inlägg

Sir James

Medlem
    Man kör inte ut en skördare för 10 träd och någon ekonomisk vinning får man inte på att fälla dessa träd heller!

7. K
    Medlem · 15 inlägg

Kalle_84

Medlem
    Så må vara. Alldeles oavsett så är träden fällda, vilket jag accepterat. Det jag undrar är om en säljare kan lämna tomten i vilket skick som helst.

Redigerat 24 apr 22:06
  8. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 11 512 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    De kan sälja fastigheten i vilket skick de vill, så frågan här gäller väl framförallt att förväntningarna kommit på skam.

En sak man eventuellt kan ge sig på är prospekt och marknadsföring. Finns det ett prospekt som beskriver fastigheten på något vis så gäller även den som ett slags utfästelse om vad som ingår. Finns det beskrivning om en lummig skogstomt som sen är skövlad har ni ett case. Finns det bara kartbilder på fastighetens läge är det värre.

9. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 15 096 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    Jag hade i alla fall förväntat mig att fastighetens skick vid tillträdet skulle motsvara skicket vid visning. Är det inte snudd på bedrägligt att göra icke försumbara förändringar av skicket efter visningen?

10. K
    Medlem · 15 inlägg

Kalle_84

Medlem
    Ok tack för input. Ska snacka med mäklaren. Är det en skrivelse i jordabalken eller liknande att fastigheten ska motsvara det som kommuniceras ut i prospektet?

Är lite förvånad att det annars inte finns reglerat på något vis. Förstår samtidigt att det är svårt då det gäller innan avtal är skrivet..

Utan en lag måste det finnas rejält stora summor att tjäna för ohederliga säljare som drar det till det extrema?
    I lägenhet kan man plocka ut all fast egendom efter visning så fort budgivningen är igång?
    På en tomt skulle man under budgivningen tex sälja plats för fyllnadsmassor?

11. J
    Medlem · 4 inlägg

Jesper Karlsson3

Medlem
    Nej, vid lägenhetsförsäljning ingår alla fasta saker tex vitvaror, garderober osv. om det inte utryckligen skrivs att det inte ska göra det.

12. K
    Medlem · 15 inlägg

Kalle_84

Medlem
    Gäller det alltså även mellan visning och påskrivet köpetavtal? Dvs att säljaren plockade bort fast egendom innan avtalet signerades?

• Laddar…
  13. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 15 096 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    Men ingår inte de fastighetstillbehör som fanns på visningen vid en fastighetsförsäljning? Verkar helt barockt om man kan plocka bort godtyckliga fastighetstillbehör hur som helst efter visningen.

14. D
    Besserwisser · E · 19 831 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Det man visar ska ju vara det man säljer om inte annat kommuniceras. Så avverkning av verkning av träd är inte okej. Nu har ju TS sett att det hänt innan kontraktsskrivningen. Då får man nog anse att förändringen är accepterad.
    Fult gjort hur som helst.

15. B
    Medlem · 57 inlägg

Blåsalvia

Medlem
    Vitvaror och dörrar mm som är fasta kan man ju inte plocka med sig när man sålt en lgh. Inte i Sverige. Vet att i Nederländerna så ingår inte alltid vitvarorna. Oavsett här pratar vi en tomt. Är ju väldigt konstigt att man visar en tomt, säljer den och sen åker man dit och tar ned alla träd. Lämnar kvar en massa kvistar mm. Tillåtet ingen aning men då ska man väl säga det till den som köpt tomten. Tänk om man handlade den bara för att man gillade träden. Jag skulle blivit skogstokig :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.