S stugan_i_skogen skrev:
Tycker TS låter lite gnälig och negativ i sitt inlägg och ser problem.

Mina spontana tankar är att om du inte vill installera en laddbox pga hyrd bostad, skaffa en sån här:
[länk]

Saknar bostaden 3-fas uttag så är det billigt att installera, särskilt jämfört med laddbox. Ovanstående laddkabel kan du ju ta med dig "i fält" också.

Att få tillgång till en elbil privat är ju gött.
Gnällig absolut. Hade utan problem betalat för förmånsbilen om det fanns valmöjligheter och en modell som passade mig. Men den här modellen, och den som körs nu, är alldeles för stor för mina behov samtidigt som bagaget är pyttelitet och jag måste ta annat körkort för att kunna dra något bakom. Den nya modellen har dessutom en maxvikt på 1200kg(?) på draget.
Som sagt så kostade min privata bil mindre än en tredjedel ny jämfört med denna, och min bil är mer än vad jag faktiskt behöver.

Separat elmätare och mätning av faktisk kWh som går in i batteriet som de får betala hade varit ett alternativ jag kunnat godkänna vad gäller förbrukning.

Men det lutar mer mot att börja dagen 07.00 på kontoret och hämta bilen där för att sedan lämna den 16.00. Får bara åka tidigare från kunden för att vara säker på att lämna den i tid och skriva ev kötider efter 16.00 som övertid. Så istället för 8h arbete så blir det kanske ner mot 6-7 som de kan fakturera kunden beroende på vart jag ska vara i framtiden.

• Gilla
TickyNucker och 9 till
  • Laddar…
Du får väl göra en kalkyl. Om jag förstår rätt så har du idag en "olaglig" förmånsbil. Du borde blivit förmånsbeskattad för den firmabil som du kör hem idag. Så förmånsvärdesbiten är ungefär densamma, eller möjligen att elbilen har lägre förmånsvärde än din nuvarande bil.

Ersättningen på 9,50 för bensin/el som du använder i tjänsten är samma för el som för bensin. Då får jag hellre 9,5 för att förbruka el, än 9,50 för att förbruka bensin. Att du idag inte betalar något för privatförbrukat bränsle är ett skattebrott som knappast kan fortsätta.

Det som kan spräcka kalkylen är om du dessutom får ett löneavdrag, som du inte har idag. Det är ju i så fall en ren lönesänkning, som man inte borde gå med på.

• Gilla
Dowser4711 och 17 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om jag förstår rätt så har du idag en "olaglig" förmånsbil.
Nej, det verkar vara helt rimligt för TS att ha tjänstestället i hemmet.

• Gilla
TCG och 5 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Där har du fel.
En tjänstebil är en bil som används endast i tjänsten och parkeras på arbetsplatsen. Alla kostnader för den tas av arbetsgivaren och ingen förmånsbeskattning.

Förmånsbil är andra modellen där du har ”förmånen” att få använda bilen privat.
För den förmånen betalar du skatt baserat på förmånsvärdet. Eventuella löneavdrag är upp till företaget att eventuellt besluta.

Bilkonto/Personalbil är avarter som företag tillämpar för att kunna tillhandahålla ett ”enkelt” bilägande för anställda. Förenat med löneavdrag som motsvarar den reella kostnaden för företaget
Inget annat än skatteplanering som gör att anställda kan dra nytta av det reducerade förmånsvärdet på elbilar samt halva momsen på leasingkostnaden.
Nja, en tjänstebil får användas privat, om än inte i samma omfattning som en förmånsbil.

G
Varför får du inte ha elbilen som tjänstbil? Har dom tröttnat på att granska körjournaler eller?

S Styrman_jansson skrev:
Nja, en tjänstebil får användas privat, om än inte i samma omfattning som en förmånsbil.
Är väl max 100mil/år och max 10 tillfällen som gäller enligt SKV?
Finns väl bra system för övervakning som SKV kan få tillgång till.
Hem-garagering kanske är en lösning? Men kanske lättare för företag som bara har skåpbilar ?

Man kan ju undra hur TS kollegor som bor i lägenhet skall lösa laddning?

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
D
Man kan räkna fram och tillbaks på detta och argumentera om bilmodeller, osv men för mig känns det som att det till sist handlar om hur arbetsgivaren ser på dig. Är du en värderad nyckelperson så antar jag att de inte trycker på dig en lösning du absolut inte vill ha, är det inte så så är det kanske en take it or leave it-situation och de bryr sig inte.

Handlar det bara om bilen...?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Om vi räknar på 12mil och 2kwh per mil så gör du av med ca 24kwh
På 10a enfas laddar du upp ca 2,2kwh per timme. Så runt 10h-11h laddning per dag.
Jag gissar att du har bilen ställd runt kl 20.00 och kör iväg runt 06-07 redan där har du laddat in dessa körningar.
En Audi q4 verkar ha runt 70kwh
Så även om du glömmer att ladda på natten så har du ca 20-25mil kvar i batteriet till dagen efter.
Får du dessutom betalt över 9kr så går du plus på allt du laddar.(iallafall om man tittar tillbaka på förra året)
Rimligen medföljer en enkel laddsladd och om du då ser till att dra fram ett nytt och fräscht uttag som den alltid sitter monterad i så klarar du dig undan laddare med...

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Om det finns ett trefas CEE uttag så går det köpa en laddare som passar det så går det fortare.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Om det finns ett trefas CEE uttag så går det köpa en laddare som passar det så går det fortare.
Det ironiska är... fortare.... Så den kan belasta säkringarna hårdare under kortare tid än att lugn o fint ladda under hela natten när alla sover...

• Gilla
INTP
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Det ironiska är... fortare.... Så den kan belasta säkringarna hårdare under kortare tid än att lugn o fint ladda under hela natten när alla sover...
De flesta går utmärkt att ställa ner laddströmmen på. 8A trefas ger 3ggr snabbare laddning än 8A enfas. Dessutom är CEE-don bättre lämpade för hög kontinuerlig ström.

På det går det i de flesta bilar att ställa vilka tider de ska ladda.

• Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
Du kan inte prata med arbetsgivaren att istället få 25kr/milen för att köra privat till arbetsplats/kontoret? Alt köpa en billigare bil privat och räkna på ovan vad det kommer kosta dig. Dock vet jag att 25kr milen inte täcker slitage såsom däck, service etc. Men om du ändå måste köra privat kan det ju vara ett alternativ?

B
anders07 anders07 skrev:
Du blandar ihop det lite...

Om du har "tjänsteställe" hemma enligt ditt avtal så räknas resan till kontoret som arbetsresa. Endast om du sen utför mer än 50% av ditt arbete från kontoret kan Skatteverket ta dig i örat och säga att kontoret är ditt tjänsteställe och det blir då förmånsbeskattning som "privatresa".

Att åka till andra platser än kontoret är inte några problem, det är alltid arbetsresa, men utgår då från hemmet,
Du måste alltså få ditt hem klassat som din arbetsplats, då löser sig saken. Sen inte använda bilen mer än max 10 ggr/100 mil om året privat.

Idag måste du väl bli förmånsbeskattad för den bensinbil du har?

• Gilla
smgustaf
  • Laddar…
Visst det är en förmån att kunna ta bilen hem. Men fortfarande måste du ha bilen för att kunna ta dig till din arbetsplats. Arbetsplatsen varierar. Ofta behöver du bilen under arbetsdagen. Du får inte börja dagen på kontoret. Sen är det raka vägen hem. Du får göra en liten omväg för att hämta barnen eller handla.
Men jag får inte använda bilen efter arbetstid. Oavsett. Dock vet jag inte om jag kan "låna/hyra" bilen t.ex en helg. Vad skatteverket tycker. Sen har vissa arbetsgivare en lite rymligare syn på vad som är arbetstid. Men det är en helt annan sak.
Med tjänstebil så underlättar det även för arbetsgivaren. Som slipper betala för massa parkeringsplatser.
Värdet för det beror på var kontoret ligger. Men ligger det i Stockholm Innerstad så kan ligga fran knappt 2000:- /plats månad.

S Styrman_jansson skrev:
Du får använda den i ”ringa omfattning” och Max 100mil/år. Dvs kanske nån gång i månanden. Inget regelmässigt åkande till/från jobb. Det där är Skatteverket obs på, speciellt om du har eget företag.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.