73 918 läst ·
291 svar
74k läst
291 svar
Påtvingad elbil av jobbet - vad göra?
Det är exakt det där jag menade och det jag läst innan. De jobbar brett med många olika kombinationer. Personligen tycker jag det är smart medan andra tycker de är ”fossiler” som inte enbart kör med batteribilar.R RogerHql skrev:
Jag äger en Prius! Tyvärr inte laddhybridvarianten. Det näst bästa efter min Kangoo ZE!HusPoolGarage skrev:
Sant. Ingen kan tvinga på dig förmånsbil. Oservera att tjänstebil är en förutsättning för att du skall kunna utföra ditt jobb. Då skall arbetsgivaren stå för samtliga kostnader för bilen. Använder du en tjänstebil i privata ärenden så utgår förmånsskatt. . Observera att generellt gäller att det inte är arbetsgivaren som skall stå för dina kostnader att ta dig till jobbet, det är en privat kostnad som kan ge skattereduktion i form av reseavdrag. Om du använder tjänstebilen för att ta dig till jobbet är det då en kostnad som du skall stå för. För att undvika detta ställer du bilen hos din arbetsgivare, men då får du själv ta dig med egen bil till jobbet.S Styrman_jansson skrev:
En förmånsbil är något annat, där är det arbetsgivaren som erbjuder dig en bil för eget bruk mot ett löneavdrag t.ex Där har du all rätt att säga nej tack
Har du länk till den gruppen? Har arbetat hela mitt liv med logistik. Har även studerat var och när vi behöver tillföra växthusgaser för att rädda naturen. Fransk elbil tillverkades i slutet på 1800 talet. Lades ned!GoC skrev:
Yes. Fransk elbil ledes ner på 1800-talet men nu har den uppstått igen!L Lennart9310 skrev:
Så du baserar elbilens vara eller inte vara på en elbil tillverkad för 125 år sedan? Det är mycket som inte fanns då, internet till exempel men det verkar du vara positiv till iallafallL Lennart9310 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 273 inlägg
Jag vet att TS skrivit att han lämnat tråden, men kan vi inte lite hålla oss till ämnet ändå? Hur företag riggar sina tjänste- och förmånsbilsflottor och hur det påverkar andra ersättningar och beskattning är ju intressant i sig utan att man ska behöva fastna i ”min drivlina är bättre än din drivlina”-trams. Tycker iaf. jag.
Nej, det är du som har missuppfattat eftersom texten är lite "klöddigt" skriven. TS har alltså 6 mil till kontoret, och 6 mil till stället där han för tillfället arbetar. Stället där han för tillfället arbetar ligger 3,5 km från kontoret. (hen har förtydligat detta i senare inlägg (jag är alltså inte helelr TS))M mojjen skrev:
Huruvida det faktumet förändrar dina uträkningar är jag osäker på, då inte de heller är helt tydliga.
Ja jag fick det klargjort för mig till slutAnna_H skrev:
Nej, det är du som har missuppfattat eftersom texten är lite "klöddigt" skriven. TS har alltså 6 mil till kontoret, och 6 mil till stället där han för tillfället arbetar. Stället där han för tillfället arbetar ligger 3,5 km från kontoret. (hen har förtydligat detta i senare inlägg (jag är alltså inte helelr TS))
Huruvida det faktumet förändrar dina uträkningar är jag osäker på, då inte de heller är helt tydliga.
Det som nog måste klargöras för att värdera om det är ett rimligt upplägg rån arbetsgivaren eller ej (Oavsett vad TS tycker i sin lite unika sits). nedan anser jag måste besvaras, när TS väl vet mer:
1. Har de tänkt erbjuda den som renodlad förmånsbil utan ytterligare löneavdrag
2. Är ett upplägg att man klassar hemmet som arbetsställe, och därmed automatiskt kommer betala milersättningen till arbetsplatsen möjligt. Arbetsgivaren äger frågan. Om
3. Om svaret ovan är ja. Kan den även klassas som tjänstebil utan förmån. Då TS inte vill ah någon privat nytta.. Även denna fråga äger arbetsgivaren, men med vägledning v SKV. Hade han haft en inredd servicebil, så hade det nog varit helt oproblematiskt.
Först när ovan är besvarade finns det något mer med substans att ta ställning till. och risken är överhängande att TS kan ställas inför valet, att dra på sig nya privata kostnader, som inte är helt obetydliga, oavsett om han ställer bilen eller byta jobb. Men förhoppningsvis är arbetsgivaren intresserad av att TS stannar, och då bör väl någon kompromiss vara möjlig.
Jag fick ställa ner bilen för att säkra 100% laddning under natten när det var som kallast. Har ändå en 20a i mitt skåp. Visst gammal jävel. Men lastbalanseraren stoppade bilen.A Alexn72 skrev:
Hur som, inte rätt att tvinga någon att installera något på något man ej äger
Nej, det är inget jag känner till. Dock måste du ju föra dagbok och ha alla uppdrag/möten etc inskrivna för att kunna bevisa att alla kilometer är för arbetet.T Tamford skrev:
Hittade detta på skatteverket, det var det jag läst ngn gång.anders07 skrev:
"Tjänstebil används endast för tjänsteresor
Om arbetsgivarens bil enligt avtal endast får användas för tjänstekörning, ska någon förmånsbeskattning normalt inte ske. I sådana fall krävs normalt att bilen inte används för den anställdes arbetsresor utan parkeras på arbetsplatsen efter arbetstidens slut och att nycklarna förvaras hos arbetsgivaren. Om en anställd kan anses ha dispositionsrätt till en sådan bil bör det finns en körjournal eller annat som visar att bilen endast använts för resor i tjänsten".Jo, men om du har arbetsplats i hemmet och för körjournal är det inte en förmån... Även om du har nycklarna hemma, för det är ju då hos "arbetsplatsen" .T Tamford skrev:Hittade detta på skatteverket, det var det jag läst ngn gång.
"Tjänstebil används endast för tjänsteresor
Om arbetsgivarens bil enligt avtal endast får användas för tjänstekörning, ska någon förmånsbeskattning normalt inte ske. I sådana fall krävs normalt att bilen inte används för den anställdes arbetsresor utan parkeras på arbetsplatsen efter arbetstidens slut och att nycklarna förvaras hos arbetsgivaren. Om en anställd kan anses ha dispositionsrätt till en sådan bil bör det finns en körjournal eller annat som visar att bilen endast använts för resor i tjänsten".