HusPoolGarage HusPoolGarage skrev:
...Vätgasdrivna bilar med förbränningsmotor där vätgasen är genererad av kärnkraft eller vindkraft är t ex oerhört mycket mer miljövänliga än batteribilar...
Jag tvivlar. Skulle det vara mer miljövänligt att "elda för kråkorna"? Att först generera el, sedan göra vätgas av el, och sedan konvertera vätgas till el igen ger en särdeles usel verkningsgrad. Typ 10%. Detta gäller förstås vätgasbilar med bränslecell och eldrift.

Sedan vet jag inte vad en vätgasdriven bil med förbränningsmotor är. Finns det sådana?

Har du någon data/rapport där du kan påvisa att vätgas skulle vara det bättre alternativet ur miljösynpunkt ?

• Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Dagens timpriser på el I zon3
Tur att man läste första stycket…..

Kan man diskutera. Inklusive nomenklaturen. Bilar med förbränningsmotor är inte fossiler. Därmed kan de inte kallad fossilbilar. Det är inte korrekt svenska. De kan drivas av oljebaserade produkter men precis lika gärna av icke oljebaserade bränslen. Vätgasdrivna bilar med förbränningsmotor där vätgasen är genererad av kärnkraft eller vindkraft är t ex oerhört mycket mer miljövänliga än batteribilar. Särskilt i de länder som får sin el från kol, gas och oljeeldade kraftverk
Hmm...
Jag vet inte var du får dina uppgifter ifrån men man bränner helst inte vätgas i bilar.
Man gör el av den.
Det är det mest miljövänliga.
Du slipper en massa kväveoxider och annan skit som en explosionsmotor med nödvändighet producerar.
Du kan kolla på Toyotas Mirai, den första kommersiella bränslecellsbilen.
Mercedes har köpt Toyotas bänslecellssystem så det sitter nog i några av deras bilar också.
i Sverige kan man bara leasa Mirai men du kan provköra den på utvalda försäljningsställen.
Dessutom behöver ju vätgasnätet byggas ut som på kontinenten.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag tvivlar. Skulle det vara mer miljövänligt att "elda för kråkorna"? Att först generera el, sedan göra vätgas av el, och sedan konvertera vätgas till el igen ger en särdeles usel verkningsgrad. Typ 10%.

Har du någon data/rapport där du kan påvisa att vätgas skulle vara det bättre alternativet ur miljösynpunkt ?
Det är usel verkningsgrad att göra som du skriver. Förstår inte ditt sista steg. Behövs ingen el i en förbränningsmotor (det ni MPare kallar fossil)
Den är betydligt bättre att göra som jag skriver även om det heller inte är optimalt.

Men bli inte förvånad om det vid större vägar i framtiden står vindkraftverk vars enda syfte är att producera vätgas till fordon. Fördelen är att vätgasen lagras när det blåser och priset på el i princip är noll. Då spelar verkningsgraden i princip ingen roll alls. Noll ggr 10% är fortfarande noll. Slarvigt beskrivet.

I praktiken är detta enda riktigt miljövänliga alternativet för tung fjärrtrafik. Batterier i en 60 tonnare tar för mycket av lastvikten. Dessutom kan man använda i stort sett samma förbränningsmotorer.

S Styrman_jansson skrev:
Jag tvivlar. Skulle det vara mer miljövänligt att "elda för kråkorna"? Att först generera el, sedan göra vätgas av el, och sedan konvertera vätgas till el igen ger en särdeles usel verkningsgrad. Typ 10%. Detta gäller förstås vätgasbilar med bränslecell och eldrift.

Sedan vet jag inte vad en vätgasdriven bil med förbränningsmotor är. Finns det sådana?

Jo, det finns åtminstone idéer och troligen också prototyper på dieselmaskiner som går på vätgas. Det kanske kan vara vettigt under en övergångsperiod.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det är usel verkningsgrad att göra som du skriver. Förstår inte ditt sista steg. Behövs ingen el i en förbränningsmotor (det ni MPare kallar fossil)
Den är betydligt bättre att göra som jag skriver även om det heller inte är optimalt.

Men bli inte förvånad om det vid större vägar i framtiden står vindkraftverk vars enda syfte är att producera vätgas till fordon. Fördelen är att vätgasen lagras när det blåser och priset på el i princip är noll. Då spelar verkningsgraden i princip ingen roll alls. Noll ggr 10% är fortfarande noll. Slarvigt beskrivet.

I praktiken är detta enda riktigt miljövänliga alternativet för tung fjärrtrafik. Batterier i en 60 tonnare tar för mycket av lastvikten. Dessutom kan man använda i stort sett samma förbränningsmotorer.
Toyota som verkar ligga längst fram gör i alla fall el av vätgasen mha bränsleceller för att driva bilen med elmotorer.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Den mest förvirrade tråden jag läst på länge…

Vilken bensinbil har du ”gratis” nu? Om det inte är en specialinredd bil så är det ett skattebrott att inte betala förmånsvärde. Det räcker att man har möjlighet att använda bilen privat.

TS skriver att de inte betalar laddningstid om TS har glömt att ladda dagen innan. Självklart är laddning arbetstid om den inte kan ske hemma, oavsett när den utförs. Facket lär ha lite att säga om den formuleringen…

Att ladda hemma är underbart, fulltankad varje morgon, 3 kronor milen. Motsvarar 1,5dl diesel per mil (bundet 1.50kWh i mitt fall).
Dessutom, om du är en högt värderad anställd så borde du kunna förhandla till dig en laddbox. Ja, jag vet att du hyr, men en laddbox är inget större ingrepp vid en villa och är lätt att återställa.
Min box är ansluten i elskåpet och 2 skruvar på väggen.

Men, hur har de tänkt gällande valet av bil?
Audi Q4 är inte en praktisk bil så antar att det ska ”se snyggt ut”.

Jag kör Tesla Model Y, och även om den är ful som stryk så får den dra 1600, lastar lika mycket som min tidigare E-klass. Kört 700 mil på 3 månader med en total elkostnad på 2200 kronor, 85% hemmaladdat. Motsvarande sträcka hade kostat 11.000sek i diesel med Mercan. Bara den skillnaden gör att bilen är gratis att ha jämfört med Mercan.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…

Nåja. Göra el av vätgas är inte så illa som du tror HPG.
men att vindkraft kan kombineras med lokal vätgasproduktion tror jag också på.

• Gilla
HusPoolGarage
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det går utmärkt att köra en bensinmotor på vätgas.

useless useless skrev:
Det går utmärkt att köra en bensinmotor på vätgas.
Jag tvivlar på att bensintanken fixar trycket ;)

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag tvivlar på att bensintanken fixar trycket ;)
Nej, men du undrade om det fanns vätgasdrivna bilar med förbränningsmotorer. Varenda bensinbil kan med relativt enkla medel konverteras till en vätgasdriven bil med förbränningsmotor,

• Gilla
HusPoolGarage
  • Laddar…
Kan man diskutera. Inklusive nomenklaturen. Bilar med förbränningsmotor är inte fossiler. Därmed kan de inte kallad fossilbilar. Det är inte korrekt svenska. De kan drivas av oljebaserade produkter men precis lika gärna av icke oljebaserade bränslen. Vätgasdrivna bilar med förbränningsmotor där vätgasen är genererad av kärnkraft eller vindkraft är t ex oerhört mycket mer miljövänliga än batteribilar. Särskilt jämfört med de länder som får sin el från kol, gas och oljeeldade kraftverk
Så du jämför vätgas skapad med vind och kärnkraft med en elbil som laddas på kolkraft? Snacka om att plocka russinen i kakan.
Vänd på kalkylen, elbil laddad med vindkraft och vätgas producerad med kolkraft.
Så urbota dumt…

Dessutom, varför är man MPare för att man kallar bensin/diesel för fossilare? Särskilt när SD gör allt för att ta bort det ickefossila.
Två oerhört tramsiga inlägg!

• Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Jo, det finns åtminstone idéer och troligen också prototyper på dieselmaskiner som går på vätgas. Det kanske kan vara vettigt under en övergångsperiod.
Det är det enda praktiska alternativet för tung fjärrtrafik. Hur enkelt som helst också att konvertera. Problemet är just infrastrukturen. Det kräver nya tankställen längst större vägar. Men eftersom man nyttjar vindkraftens nackdelar till en fördel och lagrar när det blåser = är billigt så är det en mycket smart lösning. Man kan t o m tänka sig att köra off grid på varje tankstation och kanske slippa skatter mm

• Gilla
RogerHql
  • Laddar…
Turbo-Danne Turbo-Danne skrev:
Du har glömt att det är 30% du får tillbaka efter schblonavdraget är draget om det inte är ändrat.
I exempel 2 är det 4800kr man får tillbaka och i exempel 3: 12600kr. Så då diffar det ännu mer.
Du har rätt, gick för fort. Talar ju än mer för att TS behöver kämpa för att få betalt för resan in till jobbet oavsett vart arbetsstället blir. Ställa bilen blir så dyrt pga egen disel att det rimligt går bort .

T Television_Set skrev:
Så du jämför vätgas skapad med vind och kärnkraft med en elbil som laddas på kolkraft? Snacka om att plocka russinen i kakan.
Vänd på kalkylen, elbil laddad med vindkraft och vätgas producerad med kolkraft.
Så urbota dumt…

Dessutom, varför är man MPare för att man kallar bensin/diesel för fossilare? Särskilt när SD gör allt för att ta bort det ickefossila.
Två oerhört tramsiga inlägg!
Kan man tycka.
Likväl är de flesta länders el genererad av just fossila bränslen.

Det var MP som uppfann ordet fossilbil om förbränningsmotorbilar som kan gå på allt annat än fossila bränslen. En normal människa kallar saker för vad de är. I detta fall förbränningsmotorbilar.

Vad SD har med saken att göra är oklart annat än att majoriteten av Sveriges riksdag (kallad visst demokrati har jag hört) har valt att minska reduktionsplikten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.