5 867 läst ·
31 svar
6k läst
31 svar
Patentera med minimjölk?
Inte en aning om det fungerar men man kan göra färg med filmjölk så det är väl bara att testa.EmmaSmåland skrev:
Filmjök kan användas med linoljefärger.
Medlem
· Blekinge
· 12 273 inlägg
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Jo men det är inte samma sak att patentera tapeter på en bredspacklad vägg som att patentera limfärg. Återigen. Vattenlöslig målarfärg löser limfärgen och allt släpper. Oljebaserat luktar så starkt att man inte bör vara hemma på flera dagar. Vilket inte funkar.T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Det känns som om jag upprepar samma sak hela tiden
Jag ska patentera LIMFÄRG. Vattenlöslig färg löser limfärg = färgen flagnar och det blir ett h***e att åtgärda.
Oljebaserat och alkydbaserat STINKER men patenterar bra. Man spär då ut med lacknafta. Kan ju tänka sig hur det blir i en trerumslägenhet med barn och djur... Funkar INTE.
Jag vet inte om man "vågar testa lite bara" eftersom resultatet kan visa sig flera månader efteråt.
Har någon ERFARENHET av att använda MINIMJÖLK som patentering på LIMFÄRG? Gissningar gills inte
Jag ska patentera LIMFÄRG. Vattenlöslig färg löser limfärg = färgen flagnar och det blir ett h***e att åtgärda.
Oljebaserat och alkydbaserat STINKER men patenterar bra. Man spär då ut med lacknafta. Kan ju tänka sig hur det blir i en trerumslägenhet med barn och djur... Funkar INTE.
Jag vet inte om man "vågar testa lite bara" eftersom resultatet kan visa sig flera månader efteråt.
Har någon ERFARENHET av att använda MINIMJÖLK som patentering på LIMFÄRG? Gissningar gills inte
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Oj. Har inte märkt att emojis inte funkar här. Läs ovanstående och låtsas se massa vänliga emojis. Låter väldigt otrevligt annars. Ville bara förtydliga vad jag redan vet och vad jag undrarEmmaSmåland skrev:
Det känns som om jag upprepar samma sak hela tiden
Det tar längre tid än några dagar, sist jag målade med alkydfärg så doftade det tills allt var övermålat med annan färg.EmmaSmåland skrev:
I ett rum så luktade det fortfarande efter jag ventilerat i 10 dagar.
Jag röksanerade jag en lägenhet åt en astmatiker med alkyd spärrfärg.
Alkydfärger ger det bästa skyddet men det du måste måla över med annan färg så fort färgen är genomtorr för att stoppa doften snabbt.
Det finns spärrfärger som är vattenbaserade men de är dyra och jag har inte använt dem själv.
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 273 inlägg
Du verkar ha bestämt dig och här verkar ingen finnas som har erfarenheter. Så kör på och berätta, även två månader efteråt.
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Jag skulle tro att du är på bland de bästa forumen för dessa frågor, men möjligen skulle frågan legat under delforumet byggnadsvårdEmmaSmåland skrev:
Bara en tanke.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Och ja, detta verkar vara ett väldigt bra och seriöst forum! Är tacksam för all feedback. Menade inget otrevligt eller så... Emojisarna föll bort så jag vet att det såg "bitchigt" ut. Ville bara förtydliga vad jag redan läst och tror mig veta och vilka frågor jag sökte svar på. Fridens!Mikael_L skrev:
Hur gick det för dig? Testade du mjölk och hur blev det? Står inför samma utmaning med limfärgade väggar på en gästtoalett.EmmaSmåland skrev: