39 970 läst ·
32 svar
40k läst
32 svar
Patchpanel vs Switch
Citatet kommer från Wikipedia. Dom länkar dels till Standarden men denna är två år gammal och kostar pengar att se därför är det mer intressant vad tillverkarna av utrustningen säger.
Det finns länkar till tre andra tillverkare och dom säger ungefär samma sak.
f91jsw: dom vanliga kontakter för pressning man köper är gjorda för mångtrådig kabel och ger dålig kontakt mot solid installationskabel.
Om man köper kontakter för solid kabel blir det bättre, nackdelen som återstår då är att när kabeln kopplas ur och i och utrustningen flyttas så böjs den fram och tillbaka. Tillslut går den av. Det är ungefär lika bra som att använda EKK som anslutningskabel till spisen. Det funkar ett tag men när Agda städat tillräckligt många gånger blir det brott på kabeln.
Om vi ska tro Teranetics så säger alltså standarden att 100m ska funka med CAT6A och CAT7. Utöver det så intygar dom själva att deras utrustning fungerar 45m med CAT5e och 55m med CAT6.[url=http://www.teranetics.com/tn1010.html]Teranetics[/url] skrev:Full 802.3an standard compliance to allow use of powerful, new 10GBASE-T technology from the data center to the network’s edge.
Supports up to 100m on CAT6A and CAT7 cable types
Supports up to 55m on CAT6 cable, already deployed in many data centers
Demonstrated to work up to 45m on CAT5e, the most commonly installed UTP cable type
Det finns länkar till tre andra tillverkare och dom säger ungefär samma sak.
f91jsw: dom vanliga kontakter för pressning man köper är gjorda för mångtrådig kabel och ger dålig kontakt mot solid installationskabel.
Om man köper kontakter för solid kabel blir det bättre, nackdelen som återstår då är att när kabeln kopplas ur och i och utrustningen flyttas så böjs den fram och tillbaka. Tillslut går den av. Det är ungefär lika bra som att använda EKK som anslutningskabel till spisen. Det funkar ett tag men när Agda städat tillräckligt många gånger blir det brott på kabeln.
Redigerat:
Har nu beställt patchpanel och uttag, det blev CAT6 (direktronik).
Har även köpt en rulle (100 m) med CAT6 kabel (webbhallen). Nu slog det mig att denna kabel INTE är halgoenfri. Jag har inte riktigt klart för mig hur "viktigt" det är att använda halgoenfri kabel. Bör jag lämna tillbaks denna och köpa ny halogenfri cat6 kabel?
Hur har ni andra resonerat kring halogenfri resp kabel med halogen i?
Jag drar ju kablen i Uponors VP rör, och om inte dessa är halogenfria så finns det ju halogen "i väggarna" ändå!
Som jag förstått det så är det vid brand som halogenfri kabel är att föredra, det bildas inte lika stor mängd giftiga gaser.
För övrigt, dvs bortsett från vid brand, finns det då någon fördel med halogenfritt (jag tänker t.ex. på om det avges ohälsosamma ämnen när kabel/rör "bara ligger" i väggar osv)?
Har även köpt en rulle (100 m) med CAT6 kabel (webbhallen). Nu slog det mig att denna kabel INTE är halgoenfri. Jag har inte riktigt klart för mig hur "viktigt" det är att använda halgoenfri kabel. Bör jag lämna tillbaks denna och köpa ny halogenfri cat6 kabel?
Hur har ni andra resonerat kring halogenfri resp kabel med halogen i?
Jag drar ju kablen i Uponors VP rör, och om inte dessa är halogenfria så finns det ju halogen "i väggarna" ändå!
Som jag förstått det så är det vid brand som halogenfri kabel är att föredra, det bildas inte lika stor mängd giftiga gaser.
För övrigt, dvs bortsett från vid brand, finns det då någon fördel med halogenfritt (jag tänker t.ex. på om det avges ohälsosamma ämnen när kabel/rör "bara ligger" i väggar osv)?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Nä. Inga andra fördelar än att du slipper andas in lite förgasad saltsyra vid brand. Du har helt andra problem att tänka på om det brinner i dina väggförlagda datakablar. 
Det är mest tänkt för stora installationer på företag och instituntioner där det kanske ligger en packe med 200 kablar i taket. Skulle dessa börja brinna vid en brand kan det vara avgörande för om utrymmande personer klarar sig eller inte.
Det är mest tänkt för stora installationer på företag och instituntioner där det kanske ligger en packe med 200 kablar i taket. Skulle dessa börja brinna vid en brand kan det vara avgörande för om utrymmande personer klarar sig eller inte.
Slänger ur mig frågan eftersom det verkar sitta så mycket kompetens bakom tangenterna hos flera här på forumet.
Står i begrepp att försöka dra i lite mer kabel i mina teleledningsrör (mao trångt).
Frågan är nu hur mycket sämre Cat5e UTP är jämfört med Cat5e FTP och Cat6e?
Priset är ju stigande på dessa tre varianter och jag antar även tjockleken (lika med svårigheten att få in flera i samma vp-rör.
/Gojan
Står i begrepp att försöka dra i lite mer kabel i mina teleledningsrör (mao trångt).
Priset är ju stigande på dessa tre varianter och jag antar även tjockleken (lika med svårigheten att få in flera i samma vp-rör.
/Gojan
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Håll dig till UTP om du inte bor i ett ställverk. FTP eller STP kräver mycket insats för att det skall fungera bra. Det blir också betydligt dyrare vid ändutrustningen eftersom normala datorer och switchar inte har stöd för FTP/STP. Dessutom blir oftast prestandan SÄMRE om man struntar i FTP/STP-kraven vid installation.gojan skrev:Slänger ur mig frågan eftersom det verkar sitta så mycket kompetens bakom tangenterna hos flera här på forumet.
/Gojan
"UTP is da shit" för den absoluta majoriteten.
Cat5e räcker alldeles utmärkt i dagsläget. Försök hitta siameskabel, för den är lättare att dra om du behöver två kablar i ett VP16. Hittar du Cat6 till samma pris, kör på det. Den är lite tjockare. Cat6a har jag inte sett ens hos grossisterna än.
Det har gått lite inflation vad man "måste" ha i ett hemmanätverk. T.o.m. 100MBit/s räcker utmärkt för att strömma högklassig 1080p från en hemmaserver till en mediaspelare.
Precis. Håll dig undan från skrämat.
Har du inte designat det helt rätt in i minsta detalj så kommer det garanterat att orsaka evig huvudvärk!!
Ett väl designat STP-nät är väldigt driftsäkert, men gör man en enda miss så tappar man hela störningsskyddet och då går det troll i ditt nät! Ju mer trafik desto mer strul blir det.
Vi har väldigt mycket datanät i eletriskt svåra miljöer och vi drar alltid UTP, även i ställverk och vid ljusbågsugnen där vi smälter stål.
Det är mycket billigare att chansa och dra UTP och eventuellt göra om till STP när datamängden ökar såpass att det börjar bli störningar.. Men det har aldrig hänt än så länge och jag tvivlar på att vi kommer att få några problem heller såvida vi inte börjar köra gigabit där.
Så... STP = Meningslös produkt i 99,9% av fallen
Har du inte designat det helt rätt in i minsta detalj så kommer det garanterat att orsaka evig huvudvärk!!
Ett väl designat STP-nät är väldigt driftsäkert, men gör man en enda miss så tappar man hela störningsskyddet och då går det troll i ditt nät! Ju mer trafik desto mer strul blir det.
Vi har väldigt mycket datanät i eletriskt svåra miljöer och vi drar alltid UTP, även i ställverk och vid ljusbågsugnen där vi smälter stål.
Det är mycket billigare att chansa och dra UTP och eventuellt göra om till STP när datamängden ökar såpass att det börjar bli störningar.. Men det har aldrig hänt än så länge och jag tvivlar på att vi kommer att få några problem heller såvida vi inte börjar köra gigabit där.
Så... STP = Meningslös produkt i 99,9% av fallen
Om man inte ligger på bleeding edge, tror jag cat-5 kommer räcka långt. När produkterna är så billiga att de används av andra än early adopters, så tenderar prestandan att vara tillräcklig för "vanlig" UTP. Eller omvänt, funkar inte produkterna på vanlig UTP, så får de aldrig upp volymerna och ner priserna till konsumentnivå.
Skall du bygga ett datacenter kan du glömma det jag just sagt.
Skall du bygga ett datacenter kan du glömma det jag just sagt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg