Håller på med ett gästrum och börjar närma mig golv alternativ som jag är väldigt beslutsångest utav valen.. vill inte bygga för mycket på höjden..
Ena tanken är Bergo elite plattor (släta plattor men du får en Liten fog mellan varje platta, tänkte isånafall sätta golvsockeln ca 1mm högre än golvet för att kunna ta upp plattor vid behov av större städning (förväntar mig att katthår trillar ner)
En annan tanke var nålfiltsmatta men då tänker jag på den fyrbente vännen i familjen om den kommer håra ner som ett as och bli skitjobbig att städa
Klinkers, visst säkert kort men oisolerad platta lär ju golvet bli rövkallt 🥶
Sista alternativet är att gå på någon form av nivell/granab/subfloor lösning som bygger lågt och köra ventilerade socklar utan fläkt då jag har ftx i huset och detta rum är längst bort från aggregatet
Ena tanken är Bergo elite plattor (släta plattor men du får en Liten fog mellan varje platta, tänkte isånafall sätta golvsockeln ca 1mm högre än golvet för att kunna ta upp plattor vid behov av större städning (förväntar mig att katthår trillar ner)
En annan tanke var nålfiltsmatta men då tänker jag på den fyrbente vännen i familjen om den kommer håra ner som ett as och bli skitjobbig att städa
Klinkers, visst säkert kort men oisolerad platta lär ju golvet bli rövkallt 🥶
Sista alternativet är att gå på någon form av nivell/granab/subfloor lösning som bygger lågt och köra ventilerade socklar utan fläkt då jag har ftx i huset och detta rum är längst bort från aggregatet
Bergo elite har jag ingen erfarenhet av och aldrig sett i verkligheten, kan säkert fungera bra. Klinker blir kallt som sagt men du kan ju lägga nån matta vid sängen.
När det gäller nivell och subfloor så kommer det inte bli någon nämnvärd ventilation utan fläkt. Hålen i ventilerade golvlister är alldeles för små för att göra något. Det bildas ingen naturlig konvention under ett golv mot en platta utan mekanisk ventilation. Iallafall inte i sån omfattning att det kan kallas ventilation.
När det gäller nivell och subfloor så kommer det inte bli någon nämnvärd ventilation utan fläkt. Hålen i ventilerade golvlister är alldeles för små för att göra något. Det bildas ingen naturlig konvention under ett golv mot en platta utan mekanisk ventilation. Iallafall inte i sån omfattning att det kan kallas ventilation.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Infogar en bild på bergo elite, så ser du hur det ser ut. Det är ju som de klassiska plattorna undertill så de finns mycket "luft att andas" samt genom fogarnaM Maalkl skrev:Bergo elite har jag ingen erfarenhet av och aldrig sett i verkligheten, kan säkert fungera bra. Klinker blir kallt som sagt men du kan ju lägga nån matta vid sängen.
Det ser ju fint ut på bild iallafall 👍. Jag tror nog att de "andas" bättre än ett oventilerat nivell om fogarna mellan är öppna. Ska du inte ha något ventilerat tycker jag du i första hand ska fokusera på att inte ha något organiskt material under golvet, framför att golvet andas.S Stabbsson skrev:
Kollar man på "foglisten" som bergo har så är den 3mm bred, så det blir ju det mellanrummet runt om varje platta. Tänkte dessa över klinker då de borde vara betydligt varmare. Och worst case lägger någon matta överM Maalkl skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden