Hej!
Hade en firma som la marksten utanför mitt hus för ett antal år sedan. De var högst inkompetenta och vi avslutade kontraktet.
Jag tänkte nu ta tag i att åtgärda några av felen de gjort. Bland annat lutar hela ytan mot huset.

Hur som,nu till min fråga. De fyllde upp ytan ovanför den platonmatta som satt på grunden. Bör jag gräva bort och addera ytterligare platonmatta eller hur ska jag göra närmast huset?
 
  • Marksten och smågrus invid husgrund med dålig lutning bort från byggnaden, samt synlig platonmatta och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Markarbete vid husgrund med synlig platonmatta, grus och jord. Ytan lutar mot huset, vilket kräver åtgärd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tallberga69 skrev:
Hej!
Hade en firma som la marksten utanför mitt hus för ett antal år sedan. De var högst inkompetenta och vi avslutade kontraktet.
Jag tänkte nu ta tag i att åtgärda några av felen de gjort. Bland annat lutar hela ytan mot huset.

Hur som,nu till min fråga. De fyllde upp ytan ovanför den platonmatta som satt på grunden. Bör jag gräva bort och addera ytterligare platonmatta eller hur ska jag göra närmast huset?
Jag skulle lagt platonmattan uppåt med ett rejält överlapp. Sen bör den väl i ovankant sticka upp ovanför marken och ha ngn slags anslutning så fukt/vatten inte rinner ned bakom ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag skulle lagt platonmattan uppåt med ett rejält överlapp. Sen bör den väl i ovankant sticka upp ovanför marken och ha ngn slags anslutning så fukt/vatten inte rinner ned bakom ?
Platonmattan skall inte sticka upp ovan mark
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Gräv upp ,dit med en platon som har överlapp, minst 1 decimeter, låt den gå upp under panelen, kommer inget vatten bakom då. Fyll på så det blir nedförsbacke från huset. Det kommer att synas bara några centimeter av platonen och det kan man leva med och glömmer.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
L larsson r skrev:
Platonmattan skall inte sticka upp ovan mark
Så kanske det är - dock har jag sett många dräneringar där det är så och man har en "gult plastsköld" som ansluter mot grunden för att leda bort vatten från platon+isodrän
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Så kanske det är - dock har jag sett många dräneringar där det är så och man har en "gult plastsköld" som ansluter mot grunden för att leda bort vatten från platon+isodrän
Visst ser jag åxå sånt men , då ä det felgjort
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nu ser det inte ut som att det finns pordrän, utan bara att platon ligger direkt mot grunden.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu ser det inte ut som att det finns pordrän, utan bara att platon ligger direkt mot grunden.
Det stämmer. Huset är byggt 2017 och Platon lades dit av husentreprenören. Markstenen var en annan entreprenör.
 
Mattan ska avslutas ca 5 cm under mark. Nu ser det ut att vara närmare 20? Visst kan du åtgärda det men själv hade jag nog bara nöjt mig med att se till att du har bra lutning bort från husets alla sidor så ytvatten inte rinner mot huset.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Mattan ska avslutas ca 5 cm under mark. Nu ser det ut att vara närmare 20? Visst kan du åtgärda det men själv hade jag nog bara nöjt mig med att se till att du har bra lutning bort från husets alla sidor så ytvatten inte rinner mot huset.
Ja det är nog snarare 30 cm till och med.

De missade ju även att lägga markduk så behöver ju lyfta all sten, fixa lutningen etc. Och när vi ändå gör det ville jag kolla hur det bör anslutas mot grunden.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Mattan ska avslutas ca 5 cm under mark
Vad men ar du med SKA, det är förutsättningana som gäller och det är att den inte går ända upp. Utan väta kan komma in bakom och det är inte meningen med ett skydd för väta mot en grund.
 
Jag ska rätta mig själv lite, med ”ska” menade jag att den inte får vara länge ner men jag ser nu att det faktiskt är ok att mattan slutar 10cm under mark. Helt enligt tillverkarens monteringsinstruktion.

Illustration som visar installation av en Platonmatta under marknivå, med textinstruktioner om avslutning och skydd mot soljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
magost77 och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag ska rätta mig själv lite, med ”ska” menade jag att den inte får vara länge ner men jag ser nu att det faktiskt är ok att mattan slutar 10cm under mark. Helt enligt tillverkarens monteringsinstruktion.

[bild]
Iof har vi rätt båda, det med en överkant är mer för om en isolering ligger mellan platon och grund. Sen framhålls det, att den tydligen inte tål solljus och då kan det vara lämpligt att få ett skydd, på den del som utsättas för det. Väl bekom.
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Hej igen!

Har grävt bort en del och fann detta vita. Är det mögel?
 
  • Vita beläggningar på betong vid grus, möjligtvis mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt pulver på grå betongvägg vid marknivå, omgivet av grus. Frågeställaren undrar om det är mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tallberga69 skrev:
Hej igen!

Har grävt bort en del och fann detta vita. Är det mögel?
Nej det är salter som kommer från betongen. Inget fel eller farligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.