Hej!
Hade en firma som la marksten utanför mitt hus för ett antal år sedan. De var högst inkompetenta och vi avslutade kontraktet.
Jag tänkte nu ta tag i att åtgärda några av felen de gjort. Bland annat lutar hela ytan mot huset.
Hur som,nu till min fråga. De fyllde upp ytan ovanför den platonmatta som satt på grunden. Bör jag gräva bort och addera ytterligare platonmatta eller hur ska jag göra närmast huset?
Hade en firma som la marksten utanför mitt hus för ett antal år sedan. De var högst inkompetenta och vi avslutade kontraktet.
Jag tänkte nu ta tag i att åtgärda några av felen de gjort. Bland annat lutar hela ytan mot huset.
Hur som,nu till min fråga. De fyllde upp ytan ovanför den platonmatta som satt på grunden. Bör jag gräva bort och addera ytterligare platonmatta eller hur ska jag göra närmast huset?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Jag skulle lagt platonmattan uppåt med ett rejält överlapp. Sen bör den väl i ovankant sticka upp ovanför marken och ha ngn slags anslutning så fukt/vatten inte rinner ned bakom ?T Tallberga69 skrev:Hej!
Hade en firma som la marksten utanför mitt hus för ett antal år sedan. De var högst inkompetenta och vi avslutade kontraktet.
Jag tänkte nu ta tag i att åtgärda några av felen de gjort. Bland annat lutar hela ytan mot huset.
Hur som,nu till min fråga. De fyllde upp ytan ovanför den platonmatta som satt på grunden. Bör jag gräva bort och addera ytterligare platonmatta eller hur ska jag göra närmast huset?
Gräv upp ,dit med en platon som har överlapp, minst 1 decimeter, låt den gå upp under panelen, kommer inget vatten bakom då. Fyll på så det blir nedförsbacke från huset. Det kommer att synas bara några centimeter av platonen och det kan man leva med och glömmer.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Mattan ska avslutas ca 5 cm under mark. Nu ser det ut att vara närmare 20? Visst kan du åtgärda det men själv hade jag nog bara nöjt mig med att se till att du har bra lutning bort från husets alla sidor så ytvatten inte rinner mot huset.
Ja det är nog snarare 30 cm till och med.mexitegel skrev:
De missade ju även att lägga markduk så behöver ju lyfta all sten, fixa lutningen etc. Och när vi ändå gör det ville jag kolla hur det bör anslutas mot grunden.
Iof har vi rätt båda, det med en överkant är mer för om en isolering ligger mellan platon och grund. Sen framhålls det, att den tydligen inte tål solljus och då kan det vara lämpligt att få ett skydd, på den del som utsättas för det. Väl bekom.mexitegel skrev:





