Byggahus.se

Passbit tak

284 läst  8 svar

1. O
    Renoveringsnovis Nivå 1
    Ska renovera köket och vill bygga ändå upp till taket med överskåpen (för att slippa allt damm). Fick förslag av en snickare att sätta in en passbit mellan tak och de översta skåpen på 5 cm. Detta då tak inte alltid är så raka som man tror.

Någon som har erfarenhet av detta?
    Är det något man borde göra för att det ska se så snyggt ut som möjligt? Vill gärna inte mista hela 5 cm mellan skåp och bänk men samtidigt vill jag inte att det ska se snett ut om taket nu väl är lite snett..
    De påpekade inget sådant när jag la upp ritningen på ikea och därför lite osäker.

2. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 8
    Har du tillgång till köket idag? Enklast är väl i så fall att mäta taket och se om det är så snett som snickaren verkar befara.

3. O
    Renoveringsnovis Nivå 1
    True, ska kolla. Med mitt ögonmått tror jag inte att det är någon större skillnad, men kan ju vara upp till någon cm ändå..

4. J
    Husägare · Nivå 9
    Det beror ju på hur lång kökssektionen är. Men att ett tak inte lutar lite på några centimeter låter osannolikt. Vad har du för takhöjd?

5. L
    Medlem · Nivå 10
    Mätt i början och slutet där passbiten ska sitta, tex 4 och 5 cm. Markera en linje mellan 4 och 5 cm på passbiten. Kapa exakt över linjen. Det kommer att bli en sned kapning. Montera dit den och täck springan med latex fog. Det kommer att se fint ut.

6. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 15
    Han har helt rätt då det ser snedare ut ju närmre taket du sätter skåpen.
    Sen bygger man inte kök utan passbitar för både väggar och tak är ofta sneda och dessutom kan taket t.ex hänga ner lite framför väggskåpen vilket gör att man kan få problem att öppna luckorna.
    Det blir även svårt att ha belysning i taket då luckorna kommer att slå i dessa.

Tycker inte alls det är snyggt att trycka upp skåp ända upp i tak utan betydligt snyggare att släppa 10cm till takanslutning.

7. P
    Husägare Nivå 5
    Och är taket minsta snett Lr hänger som en buk ner från väggen sett så kommer luckan ta i taket efter några cm om du sätter skåpet dikt mot tak:p om de är sidohängda vill säga:D

8. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 15
    Ja det var det jag menade med att det blir svårt med belysning också och är det topphängda luckor så kommer handtagen slå i taket och skapa fula märken...

9. M
    Medlem Nivå 2
    5 cm takanslutning blir snyggt och bra om man inte för designens skull vill ha mera.

500 mm mellan skåp och bänk är väl standard men sen brukar man ha en ljusramplist under skåpen och då blir det 420-450 mm mellan list och bänkskiva så det är inget problem. Bänkbelysningen kan fällas in i en täckskiva under skåpen om man vill spara höjd.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka