Jag ska sätta upp passbitar uppe på överskåpen till vägskåpen övanför diskhon, ska man sätta dom så dom går helt upp och tar i taket eller ska det vara en glipa på 3 mm ( enligt ikeas skiss) tänker att det kan komma im damm men med en sådan liten glipa så kanske det inte gör nåt / kommer inte in så mycket damm?
/Challe
/Challe
Vad ska du fästa med i taket , en list bakom som sitter i taket och list ovanpå skåpet
Är det då 3 mm kan inget komma i ovanför .
Det med 3 mm kanske inte är fel , kapar du in en passbit exakt så kommer du säkert
inte att få dit den , inget hus är exakt utan en liten diff finns alltid
Är det då 3 mm kan inget komma i ovanför .
Det med 3 mm kanske inte är fel , kapar du in en passbit exakt så kommer du säkert
inte att få dit den , inget hus är exakt utan en liten diff finns alltid
Hur är övriga anslutningar mot taket gjorda?
En bild är alltid lättare för att förstå vad du vill göra.
Presspassning är alltid snyggast men kan vara knöligt att få till.
Mät noga och lägg dig på max 1 mm spalt och sedan en liten latexfog, använd tejp för att maskera fogen, mot taket.
En bild är alltid lättare för att förstå vad du vill göra.
Presspassning är alltid snyggast men kan vara knöligt att få till.
Mät noga och lägg dig på max 1 mm spalt och sedan en liten latexfog, använd tejp för att maskera fogen, mot taket.
Ska sätta passbiten på skåpet, och glipan blir mellan tak och bit, 3 mm låter lite mycket, 1mm med silikonfog kanske blir bättre.
Skåpet sitter nu 9 cm från tak och 5 cm från höger vägg, täggbitarna är ju i högglans vit så det gäller ju att inte såga så dom spricker, vet inte om en vanlig såg fixar det.
Skåpet sitter nu 9 cm från tak och 5 cm från höger vägg, täggbitarna är ju i högglans vit så det gäller ju att inte såga så dom spricker, vet inte om en vanlig såg fixar det.
Ska du ha en täcksida på vänster sida eller en takanslutning?
Utan täcksida hade jag anpassat passbiten mellan vägg och höger skåpstomme efter höjden på stommen och monterat en takanslutning med samma längd som skåpstommarnas totala bredd över passbiten och mot vägg.
Om spalt, fog mot tak och vägg.
Takanslutningen skall sitta ca 1-2 mm från stomkanten. Alltså inte flush med framkanten på stommen. Man döljer då en eventuell spalt mellan takanslutning och skåpstomme. Lika så på höger kant så att anslutning och passbitar är flush.
Hoppas det är till hjälp.
Utan täcksida hade jag anpassat passbiten mellan vägg och höger skåpstomme efter höjden på stommen och monterat en takanslutning med samma längd som skåpstommarnas totala bredd över passbiten och mot vägg.
Om spalt, fog mot tak och vägg.
Takanslutningen skall sitta ca 1-2 mm från stomkanten. Alltså inte flush med framkanten på stommen. Man döljer då en eventuell spalt mellan takanslutning och skåpstomme. Lika så på höger kant så att anslutning och passbitar är flush.
Hoppas det är till hjälp.
Man kan göra på olika sätt så det beror på vad man tycker är snyggast.
Jag föredra att täcksida är i samma nivå som luckorna, alltså djupare än skåpstommen.
Då skall den gå från tak till nederkant skåpstomme eller underkant ljusramplist om man skall ha detta under skåpstommarna.
Den skall också ligga an mot vägg som du nämner.
Eftersom jag föredrar symmetri blir det samma design på högersida med en utdragen passbit i nivå med luckorna och samma höjd som vänster sida. Alltså, man ser kanten på passbiten och inte sidan som är vanligt att göra.
Sedan en takanslutning mellan dessa.
För att ge tips på hur du löser din design behövs mera information. Har du en köksritning?
Hur kommer väggarna att se ut när de är färdiga?
Oavsett hur du vill ha det så se till att alla spel blir minimala och använd fog där det blir springor.
Tänk på att få så få skarvar som möjligt och att alla delar linjerar.
Jag föredra att täcksida är i samma nivå som luckorna, alltså djupare än skåpstommen.
Då skall den gå från tak till nederkant skåpstomme eller underkant ljusramplist om man skall ha detta under skåpstommarna.
Den skall också ligga an mot vägg som du nämner.
Eftersom jag föredrar symmetri blir det samma design på högersida med en utdragen passbit i nivå med luckorna och samma höjd som vänster sida. Alltså, man ser kanten på passbiten och inte sidan som är vanligt att göra.
Sedan en takanslutning mellan dessa.
För att ge tips på hur du löser din design behövs mera information. Har du en köksritning?
Hur kommer väggarna att se ut när de är färdiga?
Oavsett hur du vill ha det så se till att alla spel blir minimala och använd fog där det blir springor.
Tänk på att få så få skarvar som möjligt och att alla delar linjerar.
Hade det var8t jag så hade jag satt en passbit med 3 MM till godo. Sen blir det ju en taklist överallt som täcker mellanskillnaden mellan tak och passbitC Challe777 skrev:Ska sätta passbiten på skåpet, och glipan blir mellan tak och bit, 3 mm låter lite mycket, 1mm med silikonfog kanske blir bättre.
Skåpet sitter nu 9 cm från tak och 5 cm från höger vägg, täggbitarna är ju i högglans vit så det gäller ju att inte såga så dom spricker, vet inte om en vanlig såg fixar det.
tack för tipsen, det blev ca 2-3 mm till tak, resten får jag ta täcka upp med silikon.
Men nu undrar jag hur jag ska göra med alla el sladdar som ligger ovanpå skåpet, (från mikron och led lamporna)
Om mikron skulle gå sönder så måste jag bryta upp takanslutningen, likaså om fjärren skulle tappa kontakten med den trådlösa led styrningen, hur skulle ni gjort?
Men nu undrar jag hur jag ska göra med alla el sladdar som ligger ovanpå skåpet, (från mikron och led lamporna)
Om mikron skulle gå sönder så måste jag bryta upp takanslutningen, likaså om fjärren skulle tappa kontakten med den trådlösa led styrningen, hur skulle ni gjort?
Borra ett hål i taket på skåpet.C Challe777 skrev:tack för tipsen, det blev ca 2-3 mm till tak, resten får jag ta täcka upp med silikon.
Men nu undrar jag hur jag ska göra med alla el sladdar som ligger ovanpå skåpet, (från mikron och led lamporna)
Om mikron skulle gå sönder så måste jag bryta upp takanslutningen, likaså om fjärren skulle tappa kontakten med den trådlösa led styrningen, hur skulle ni gjort?
Ligger det alltså en skarvsladd till mikron ovanpå skåpet? Eller sitter det ett eluttag där uppe?C Challe777 skrev:tack för tipsen, det blev ca 2-3 mm till tak, resten får jag ta täcka upp med silikon.
Men nu undrar jag hur jag ska göra med alla el sladdar som ligger ovanpå skåpet, (från mikron och led lamporna)
Om mikron skulle gå sönder så måste jag bryta upp takanslutningen, likaså om fjärren skulle tappa kontakten med den trådlösa led styrningen, hur skulle ni gjort?
"rätt" sätt är ju att dra ner en fast anslutning och sätta ett fast monterat eluttag inne i skåpet ovanför mikron. Sedan jacka ur lite i bakkant av det hyllplan som ligger på mikron så att mikrons anslutnigskabel kan smita upp där. Urjackningen behöver bara vara så pass att kabeln passar där bakom. Då kopplar du in mikron först och lägger dit hyllplanet sen.
Då har du anslutningen åtkomlig och kan byta mikro utan att börja riva något
Klicka här för att svara
