Hej! Jag hade tänkt köpa följande vägguttag ("face plates") från Tyskland, då det jag letar efter verkar vara omöjligt att få tag på i Sverige.

http://cdn-reichelt.de/documents/datenblatt/E910/UNILAN_185869_ENG.pdf

Min fråga är: Det står att det är en tysk standard. Är det samma standard på mått som används för väggdosor i Sverige också? Kommer det gå att sätta på den på en existerande infälld dosa?

Går den att kombinera med utanpåliggande dosor som t.ex förjande?

http://www.bauhaus.se/exxact-dosa-1-fack-35mm-ip21.html?nosto=nosto-productpage-3

Tacksam för svar! :)
 
C
Troligen passar dom inte i Schneiders utanpåliggande dosor, apparaternas ramar brukar oftast fabrikatsspecifika. Så i Schneiders utanpåliggande dosor passar bara Schneiders ramar. Ramarna på bilden liknar Elkos ramar men jag har ingen aning om dom passar. Enklast är det ju att köpa både dom utanpåliggande dosorna och apparaterna av samma fabrikat för då vet man att det passar.
 
cpalm skrev:
Det där ser exakt ut som Eurolan:s uttag ([länk]).
Ironiskt nog en svensk firma. Borde gå att få tag på dessa här hemma tycker man.
Intressant! Tyvärr är det den med tre uttag på som jag vill ha, och det är just den som verkar vara ovanlig och svår att hitta i Sverige. Kan checka in Eurolans produkter ändå. 😊
 
elmont skrev:
Troligen passar dom inte i Schneiders utanpåliggande dosor, apparaternas ramar brukar oftast fabrikatsspecifika. Så i Schneiders utanpåliggande dosor passar bara Schneiders ramar. Ramarna på bilden liknar Elkos ramar men jag har ingen aning om dom passar. Enklast är det ju att köpa både dom utanpåliggande dosorna och apparaterna av samma fabrikat för då vet man att det passar.
Jag förstår. Problemet är bara att "locket" med tre portar är svårt att få tag på, och den tillverkaren har inga utanpåliggande vad jag har sett... :/
 
Problemet är att med tre uttag i en "vanlig" dosa så blir det mycket trångt och därmed svårjobbat. Vill man ha fler än två datauttag kan man med fördel sätta en tvåfacksdosa och två separata uttagsapparater dvs 2x2 uttag eller 2+1 och ett blindlock.
 
elmont skrev:
Problemet är att med tre uttag i en "vanlig" dosa så blir det mycket trångt och därmed svårjobbat. Vill man ha fler än två datauttag kan man med fördel sätta en tvåfacksdosa och två separata uttagsapparater dvs 2x2 uttag eller 2+1 och ett blindlock.
Jag förstår att det blir trångt, men iom att det är keystone - kontakter så kan man montera dem enskilt och sedan bara trycka fast dom i locket, så blir det inte så mycket arbete i det trånga området. Hur är det med en infälld dosa? Kommer den tyska Standarden att passa i en sådan? Det verkar ju som att måtten stämmer.
 
C
Tvivlar starkt på att du får in tre keystone-jack i en rund Svensk apparatdosa.
Nere i Europa används generellt fyrkantiga väggdosor och då funkar det nog.
 
cpalm skrev:
Tvivlar starkt på att du får in tre keystone-jack i en rund Svensk apparatdosa.
Nere i Europa används generellt fyrkantiga väggdosor och då funkar det nog.
Okej :/

Ja det kan ju förklara varför dom är så svåra att få tag på :)
 
Om så är fallet att det inte går att få plats med tre uttag så får jag väl helt enkelt kompromissa och köra på två uttag. :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.