2 095 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Passage med kurvor eller vinklar
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Fick min Stihl iMOW RMI 632 PC levererad i veckan, så det är dags att lägga begränsningskabeln till helgen.
Kommer behöva göra en passage mellan två ytor där jag måste manövrera förbi trädstammar och stenblock/ytligt berg. Enligt manualen behöver passagen vara minst 108 cm bred, det är inga problem. Däremot går det inte göra en rak passage, den måste antingen göras i en svag S-form eller möjligen med tre rätvinkliga böjar beroende på vilken väg jag låter passagen ta.
Manualen säger inget om en sådan lösning, bara att det ska vara 27 cm mellan begränsningskablarna i passagen och som sagt minst 108 cm brett mellan höga hinder. Inget om hur det funkar med kurviga passager. Har ställt frågan till Stihl's support, men de verkar inte vara snabba på att svara om frågan faller lite utanför boxen...så jag ställer frågan här,
Är det någon som gjort något liknande? Hur fungerade det?
Kommer behöva göra en passage mellan två ytor där jag måste manövrera förbi trädstammar och stenblock/ytligt berg. Enligt manualen behöver passagen vara minst 108 cm bred, det är inga problem. Däremot går det inte göra en rak passage, den måste antingen göras i en svag S-form eller möjligen med tre rätvinkliga böjar beroende på vilken väg jag låter passagen ta.
Manualen säger inget om en sådan lösning, bara att det ska vara 27 cm mellan begränsningskablarna i passagen och som sagt minst 108 cm brett mellan höga hinder. Inget om hur det funkar med kurviga passager. Har ställt frågan till Stihl's support, men de verkar inte vara snabba på att svara om frågan faller lite utanför boxen...så jag ställer frågan här,
Är det någon som gjort något liknande? Hur fungerade det?
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Fick till sist svar från supporten. De rekommenderar inte officiellt att göra kurviga passager då de inte kan garantera funktionen då. Däremot säger de (inofficiellt då) att man kan installera en passage i en kurvig form så länge som man uppfyller kraven på passagens mått vid in- och utfart...
Jahapp. Återstår att testa och se om det funkar helt enkelt. Återkommer här när det är gjort, kanske det finns nån som kan vara intressad av att veta.
Jahapp. Återstår att testa och se om det funkar helt enkelt. Återkommer här när det är gjort, kanske det finns nån som kan vara intressad av att veta.
En variant är att dra rakt och köra grästrimmer.
Man vill väldigt gärna få roboten att ta så mycket som möjligt, speciellt om man inte haft robot tidigare. Men det slutar ändå att man får trimma... Bättre att dra tråden driftsäkert i längden än att göra massa specialare.
Man vill väldigt gärna få roboten att ta så mycket som möjligt, speciellt om man inte haft robot tidigare. Men det slutar ändå att man får trimma... Bättre att dra tråden driftsäkert i längden än att göra massa specialare.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Går inte enkelt att dra en rak passage. Men funkar det inte att köra automatiskt så kommer det bli en biyta av den sekundära ytan, då får jag bära 15 kg robot varje gång den ska dit. Enklare och bättre än att dra igång trimmern och göra jobbet manuellt.sunnis skrev:
Klicka här för att svara