Har nyligen köpt en Partner 12-95E åkgräsklippare som ej startar då den behöver en ny startmotor.
Ingen manual eller dyligt medföljde.
Inga som helst problem tänkte jag. Köpa ny startmotor och få den på plats kan väl inte kräva något större snille.

Jag är tydligen inget större snille då jag inte ens kan få fram vilken startmotor som skall köpas hem.

När jag slår på det modellnummer som nuvarande startmotor har så får jag inte några direkta svar. Nu är ju numret väldigt nerslitet och knappt läsbart, så jag går över till plan B.

När jag kollar under sätet där hela klipparens serienummer hittas så finner jag en udda tagg där det står "American Yard Products" med tillhörande modellnummer.
Detta nummer leder mig till en Sears Craftman Riding Mower Palt120ae.

Detta är min första rediga trädgårdsmaskin, så min okunskap glänser starkt här, men vad är detta för frankenstein klippare?
Numret på klipparen ger ingenting när jag söker efter delar till Partnermaskiner och American Yard products finns inte med i någon lista för reservdelar.

Vilken startmotor är det som passar denna modell?

(Bild 1 nr på nuvarande startmotor, bild 2 på klipparens modelnr)

• Nummerskylt på sliten startmotor i en åkgräsklippare, numret på skylten är delvis oläsligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på åkgräsklippare med texten "American Yard Products" och modellnummer "PALT120AE", samt serienummer "0230S01162".
    Skapa konto
  • Gul Partner 12-95E åkgräsklippare i ett garage, omgiven av kablar och verktyg, med en cykel och en julgran i bakgrunden.
    Skapa konto
Finns det något som identifierar motorn? Hittar du en modellbeteckning på motorn så behöver du inte bry dig om vad själva klipparen heter.

A Avemo skrev:
Finns det något som identifierar motorn? Hittar du en modellbeteckning på motorn så behöver du inte bry dig om vad själva klipparen heter.
Absolut!
Briggs o straton 12 hästars
Modelnr 281707 0412 01

fått tag i en lista med orginaldelar. Jag tror jag kan ha hittat rätt men rätta mig om jag har fel.

Bild 1:Startmotorn har ref 309 i listan (309 verkar vara den kompletta delen)

Bild 2:Ref 309 avsel orginaldel med nr 394805

Bild 3: Den nya startmotorn från reservdelar ersätter orginal med samma nr.

Bild 4: i listan så finns inte min motors nummer med

Är det möjligt att vi är hemma där?

• Sprängskiss av elektrisk startmotor för Briggs & Stratton motor, med olika komponenter och deras referensnummer. Texter och illustrationer visas.
    Skapa konto
  • Tabell från Briggs & Stratton över startmotordelar, visar artikelnummer och beskrivningar inkluderat startmotor med ref 309 och artikelnummer 394805.
    Skapa konto
  • Startmotor för Briggs & Stratton 8HK-13HK, artikelnummer 394805, 693054, i ett onlinebutiksfönster med kampanjannonsering.
    Skapa konto
  • Lista över Briggs & Stratton modellnummer som börjar med 176 och 190, på reservdelsidan Reservdelaronline.se.
    Skapa konto
Som jag tolkar ref no 309 finns det tre olika som man kan särskilja genom att mäta längden. Men reservdelaronline anger ju samma del som ersättare till alla tre. Har man modellnumret till en Briggs & Stratton tycker jag att det brukar gå ganska bra att hitta reservdelar. I värsta fall går det väl att returnera.

A Avemo skrev:
Som jag tolkar ref no 309 finns det tre olika som man kan särskilja genom att mäta längden. Men reservdelaronline anger ju samma del som ersättare till alla tre. Har man modellnumret till en Briggs & Stratton tycker jag att det brukar gå ganska bra att hitta reservdelar. I värsta fall går det väl att returnera.
Det har du helt rätt i! Jag testar att beställa hem delen. Det värsta som kan hända är väl att den inte passar.

Jag har stirrat mig blind på helt fel och ointressanta modelnummer/fabrikat i flera dagar nu. Tusen tack för knuffen i rätt riktning!

Nya startmotorn fungerar hur bra som helst och klipparn gick igång utan några problem! 🥳

• Gilla
Alfred L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.