1 891 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Partiell skugga på taket
Hur fungerar det om man tex lägger 15 paneler på en takyta och 4 av dem hamnar i skugga av träd ett par timmar, tappar de övriga också i produktion då eller är det där ett problem som bara uppstod förr när styrningen inte var lika optimerad?
Annars har jag hört att man inte ska seriekoppla alla paneler för då kan det bli bekymmer om några ligger i skugga tidvis.
Någon som vet om det är något att tänka på nuförtiden eller är det standard så att säga att anläggningen blir optimerad för att leverera så mycket det går?
Annars har jag hört att man inte ska seriekoppla alla paneler för då kan det bli bekymmer om några ligger i skugga tidvis.
Någon som vet om det är något att tänka på nuförtiden eller är det standard så att säga att anläggningen blir optimerad för att leverera så mycket det går?
har liknande problem med min StorFeta Skorsten som kastar skugga.
inga optimerare bara en växelriktare från sma
Måste säga att sma växelriktaren gör ett super jobb med att hantera de skuggorna.
Så hur mycket skuggor inverkar tror jag beror på hur man bygger anläggningen med märke av växelriktare och om man tex har några Tigo optimerare
Dock enl alla studier jag läste på om just optimerare innan jag bestämde mig för att skippa dem är att de nästan aldrig är värt att sätta dit ur ekonomisk synvinkel.
och SolarEdge har fått säljförbud på sina optimerare då de inte uppfyller EMC kraven
Måste säga att sma växelriktaren gör ett super jobb med att hantera de skuggorna.
Så hur mycket skuggor inverkar tror jag beror på hur man bygger anläggningen med märke av växelriktare och om man tex har några Tigo optimerare
Dock enl alla studier jag läste på om just optimerare innan jag bestämde mig för att skippa dem är att de nästan aldrig är värt att sätta dit ur ekonomisk synvinkel.
och SolarEdge har fått säljförbud på sina optimerare då de inte uppfyller EMC kraven
Tack för svaret.M MrDizzy skrev:har liknande problem med min StorFeta Skorsten som kastar skugga.
När jag försöker läsa mig till hur det fungerar så verkar det vara som du säger att optimerare knappast är försvarbart för ett villatak åtminstone utan det verkar vara så att det finns bra styrning inbyggd i själva panelerna i form av bypassdiod som släpper fram den ström som alstras i sol trots att andra delar i samma sträng kan vara skuggade så man enbart förlorar den effekten som är skuggad för tillfället men att resten producerar sitt max.
Har jag fattat rätt tror du?
Är för övrigt en Huawei växelriktare Sun 2000 som blir aktuell i mitt fall. Ingen aning om hur bra den är.
Det finns dioder i panelerna som ska koppla förbi dem vid skuggning.
Och man kan även installera en anläggning med optimerare på varje panel som hjälper ytterligare. Lite dyrare och en felkälla till dock. Men bättre övervakning och elsäkerhet. Så en avvägning
Och man kan även installera en anläggning med optimerare på varje panel som hjälper ytterligare. Lite dyrare och en felkälla till dock. Men bättre övervakning och elsäkerhet. Så en avvägning
Håller med om att det kan finnas andra anledningar till optimerare än just att få ut max ekonomi ur panelerna. Så som du nämner övervakning och även bättre statistik över produktionen.K knightjocke skrev:
Och det till en extra kostnad som sällan bär sig och ytterligare felkälla som ev gör att panelerna inte producerar.
Fördelen med Tigos optimerare mot SolarEdge i mitt tycke är 4 (om man nu ska ha optimerare)
1) går en optimerare sönder haltar det inte hela produktionen på hela strängen som SolarEdges gör. Utan det som händer är att optmeringseffekten och övervakningen för den enskilda panelen försvinner
2) man kan ha Tigos optimerare till alla märken av inverterare/växelriktare. SolarEdge optimerare kräver växelriktare från SolarEdge
3) man måste inte ha en optimerare per panel utan man kan bara sätta dem på paneler som har skugga. SolarEdge kräver optimerare på alla paneler
4) Har inte säljförbud som SolarEdge har
Ang 4), vart kan man läsa om det säljförbudet ?M MrDizzy skrev:Håller med om att det kan finnas andra anledningar till optimerare än just att få ut max ekonomi ur panelerna. Så som du nämner övervakning och även bättre statistik över produktionen.
Och det till en extra kostnad som sällan bär sig och ytterligare felkälla som ev gör att panelerna inte producerar.
Fördelen med Tigos optimerare mot SolarEdge i mitt tycke är 4 (om man nu ska ha optimerare)
1) går en optimerare sönder haltar det inte hela produktionen på hela strängen som SolarEdges gör. Utan det som händer är att optmeringseffekten och övervakningen för den enskilda panelen försvinner
2) man kan ha Tigos optimerare till alla märken av inverterare/växelriktare. SolarEdge optimerare kräver växelriktare från SolarEdge
3) man måste inte ha en optimerare per panel utan man kan bara sätta dem på paneler som har skugga. SolarEdge kräver optimerare på alla paneler
Ser ut till främst gälla deras optimerare i P-serien. De flesta jag haft kontakt med erbjuder optimerare i S-serien. Exakt vad som skiljer dessa vet jag inte. Kan bara gissa att P-serien är tandemoptimerare och S är singeloptimerare, men som sagt... bara gissning.M MrDizzy skrev:
Kan vara .. har inte koll öht faktiskt. Vet bara att SolarEdge hävdade stenhårtM mortimer skrev:
"Vi har minsann inte alls nått problem med EMC"
fast det hade dem. Till den grad att en privatperson var tvungen ta ned hela sin anläggning för att den störde för flygvapnet.
Slutade med att de fick det där säljförbudet.
Hur de sen löste det för att få fortsätta sälja vet jag inte.
Nummer ett vet jag inte vad du fått ifrån, beror såklart på hur de går sönder, om de bryter slingan.M MrDizzy skrev:Håller med om att det kan finnas andra anledningar till optimerare än just att få ut max ekonomi ur panelerna. Så som du nämner övervakning och även bättre statistik över produktionen.
Det är ju bara solaredge som kräver 100% optimerare, där de är tajt integrerade med växelriktaren. Så vet inte varför man skulle vilja kombinera med andra fabrikat.
De som säljstoppades finns inte att få tag på, nu kör man på ersättaren som klarar kraven. Men de som har äldre anläggningar sitter ju på gamla modellen.
Kör man på tigo behöver man köpa till deras box för att övervaka dem. Annars vet man inte om de fungerar som de skall.
1) Så jag kollade på för just SolarEdge optimerare för 2år sen bröt se ALLTID slingan om de gick sönder. Om de ändrar på produkten efter det vet jag inte.K knightjocke skrev:Nummer ett vet jag inte vad du fått ifrån, beror såklart på hur de går sönder, om de bryter slingan.
Det är ju bara solaredge som kräver 100% optimerare, där de är tajt integrerade med växelriktaren. Så vet inte varför man skulle vilja kombinera med andra fabrikat.
De som säljstoppades finns inte att få tag på, nu kör man på ersättaren som klarar kraven. Men de som har äldre anläggningar sitter ju på gamla modellen.
Kör man på tigo behöver man köpa till deras box för att övervaka dem. Annars vet man inte om de fungerar som de skall.
2) med denna menar jag att om växelriktaren går sönder efter 15år (det sägs ju att man kan behöva byta ut dem efter ca 15år) så MÅSTE man välxa SolarEdge igen. Om det finns nån annan man hellre då skulle vilja ha .. för pris eller funktioner , så går det inte utan att man måste plocka bort optimerarna från varje panel först. Vilket jobb!
& angående tigo boxen man behöver för optimeraren så ja den hade jag glömt.
Dock var den kostnaden inte stor. och dessutom var varje Tigo optimerare billigare än motsvarande från SolarEdge. Fast på 2år kan det ju med ha förändrats.
Ja det är en stor nackdel att man blir låst till solaredge. Marknaden kan se helt annorlunda ut efter 15 år. Och tänk om de inte är kompatibla med deras egna växelriktare eller med begränsad funktion.M MrDizzy skrev:1) Så jag kollade på för just SolarEdge optimerare för 2år sen bröt se ALLTID slingan om de gick sönder. Om de ändrar på produkten efter det vet jag inte.
2) med denna menar jag att om växelriktaren går sönder efter 15år (det sägs ju att man kan behöva byta ut dem efter ca 15år) så MÅSTE man välxa SolarEdge igen. Om det finns nån annan man hellre då skulle vilja ha .. för pris eller funktioner , så går det inte utan att man måste plocka bort optimerarna från varje panel först. Vilket jobb!
& angående tigo boxen man behöver för optimeraren så ja den hade jag glömt.
Dock var den kostnaden inte stor. och dessutom var varje Tigo optimerare billigare än motsvarande från SolarEdge. Fast på 2år kan det ju med ha förändrats.
Men köper inte punkt 1, för jag har sett flera anläggningar som är igång trots en trasig optimerare.
Klicka här för att svara