Inte helt rätt forum kanske, ämnar såga ner ett äldre päronträd senare i höst. Bara att göra ved eller betingar stammen något värde ?

Göran.W
Jag är lite o kunnig innom området men har sett annonser där snickeri ämnen av päronträd betingar ett rätt högt pris men det gäller ju hitta rätt köpare med.

Päronträ har sina fördelar för snickeri och är rätt så snyggt. Däremot är det väl inte särskilt ont om päronträdstockar, så värdet är väl inte så stort i ekonomiska termer. Säg en(eller flera) riktigt stor/lång stock, i riktigt bra skick, kan säkert vara värt lite, men skillnaden mellan att sälja enstaka stockar jämfört med sågade plank/brädor är väldigt stor.

Poängen med att någon använder den som virke är väl framförallt att det är roligt om ett träd kan bli använt istället för att bli ved eller flis.

Tja, inte ute efter pengar.

Åker ner senare i höst, antingen blir den ved eller är det värt att lägga ut på skänkes?

Om du funderar på att skänka så är jag villig att ta emot päronträdet.

Mvh Pär

Pär, jag letar reda på tråden igen när det är nere och pm:ar. Har inte Egen motorsåg. Trädet är ca 60 år och finns i Huddinge

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.