24 573 läst ·
12 svar
25k läst
12 svar
pärlspont /takpanel på bjälkar cc 120?
Ja, det funkar utmärkt, använd dyckertpistol, luftdriven så kommer det gå rätt snabbt, du får inge "vridning" eller "nedböjning". Alternativet är att spika dit glespanel, ifall du vill ändra rikting på vilket håll du vill ha panelen.Perfektionisten skrev:Hej jag undera om någon har spikat vanligt takpanel direkt på takbjälkarna?
Kan man spika fast panel (ca 1cm tjock) direkt på takstolarna?
Eller måste man läga in reglar mellan takstolarna så att det blir cc 60?
Saken hör att det blir ett himla meck för mig att bygga extra takstolar nu...
Jag tycker inte att det borde bli nedhäng eller att panelen "vrider" sig.
Någon som har prövat sätta upp ett paneltak på det sättet?
Vad hände?
Om det inte går vad är värst vridningen eller nedböjningen?
"Bekymret" du har är med eldragningen som blir lite svårare bara.
Det är inga problem. Jag vet flera som har gjort det, speciellt när det har att göra med renovering av äldre hus och man vill absolut inte sänka takhöjden utan problem.
Svaren från de övriga är överkurs och skulle faktiskt bli mycket förvånad om de har erfarenhet av att sätta pärlspånt med cc 120. Mycket tyckande och lite vetande (ni andra tar det inte negativt, utan det är ju så att "fakta rules", inte sant.) Men Mats_O har pejling på läget "bugar"
Svaren från de övriga är överkurs och skulle faktiskt bli mycket förvånad om de har erfarenhet av att sätta pärlspånt med cc 120. Mycket tyckande och lite vetande (ni andra tar det inte negativt, utan det är ju så att "fakta rules", inte sant.) Men Mats_O har pejling på läget "bugar"
De Mats_o säger är att han tror att det var 18 alt 22mm spontad panel. Det som är problemet här är att det rör sig om 12mm.
Jag satte panel i en tillbyggnad till sommarstugan med cc 1200 och det som det lokala sågverket hade var 17mm (95mm) och tunnare än den dimensionen på cc 1200 är jag mycket tveksam till. Jag har öppet i nock så panel sitter "snett" och i takets längdriktning, men trycker man på panel så känner man att den sviktar lite.
Fundering, skulle man under panelen lägga en plywood på 5-10mm för att stabilisera och sedan panel direkt ovanpå. Fungerar det i praktiken att göra så för att få en stabilare konstruktion utan att behöva läkta? Totala dimensionen blir då 17-22mm.
Jag satte panel i en tillbyggnad till sommarstugan med cc 1200 och det som det lokala sågverket hade var 17mm (95mm) och tunnare än den dimensionen på cc 1200 är jag mycket tveksam till. Jag har öppet i nock så panel sitter "snett" och i takets längdriktning, men trycker man på panel så känner man att den sviktar lite.
Fundering, skulle man under panelen lägga en plywood på 5-10mm för att stabilisera och sedan panel direkt ovanpå. Fungerar det i praktiken att göra så för att få en stabilare konstruktion utan att behöva läkta? Totala dimensionen blir då 17-22mm.
Ja jag bor ju inte kvar så jag kan ju inte bara öppna vindsluckan och mäta direkt ;D
Huset är iofs till salu och jag funderade på att köpa tillbaka det så att säga men ca 300' i renoveringskostnader fick mig att backa
Huset är iofs till salu och jag funderade på att köpa tillbaka det så att säga men ca 300' i renoveringskostnader fick mig att backa
Jag har som sagt erfarenhet av 28 mm och är mycket ifrågasättande ang 10, 12 mm. Man har inte erfarenhet av allt, men man har väl sunt förnuft ändå som man kan ta till istället. Perfektionisten. Ett tips till dig är att pröva vad du själv är beredd att acceptera i nerböjning. Du har ju redan köpt materialet så lägg ut två reglar på golvet cc 1200. slå ihop pärlspont till ca 1m och tryck på det med handen för att se hur mycket det buktar.
Badger. De flesta på detta forumet tycker till, reflekterar och delar med sig av sina erfarenheter och tyckanden. Det är ofta flera som svarar på varje tråd så risken att man bara får dåliga råd är rätt liten. Sen är det upp till var och en att bilda sig en uppfattning om vems råd man tycker verkar rimligt och väljer att följa. Det finns ingen anledning att dissa andras ideér och hjälpsamhet överhuvudtaget. När jag själv startar en tråd är jag tacksam för alla inlägg, dåliga som bra. Men du kanske tycker att man måste vara byggnadsingenjör med 30 år i branschen och själv ha personliga erfarenheter för att få uttala sig. Läs mer om detta under forumets regler
/CC
Badger. De flesta på detta forumet tycker till, reflekterar och delar med sig av sina erfarenheter och tyckanden. Det är ofta flera som svarar på varje tråd så risken att man bara får dåliga råd är rätt liten. Sen är det upp till var och en att bilda sig en uppfattning om vems råd man tycker verkar rimligt och väljer att följa. Det finns ingen anledning att dissa andras ideér och hjälpsamhet överhuvudtaget. När jag själv startar en tråd är jag tacksam för alla inlägg, dåliga som bra. Men du kanske tycker att man måste vara byggnadsingenjör med 30 år i branschen och själv ha personliga erfarenheter för att få uttala sig. Läs mer om detta under forumets regler
/CC
Nix, skrev innan att inte ta det negativt. Men räckte visst inte för er, men jag menade det att inte ta det negativt. Inget personangrepp, skrev även ovan att det var överkurs.chris47 skrev:Jag har som sagt erfarenhet av 28 mm och är mycket ifrågasättande ang 10, 12 mm. Man har inte erfarenhet av allt, men man har väl sunt förnuft ändå som man kan ta till istället. Perfektionisten. Ett tips till dig är att pröva vad du själv är beredd att acceptera i nerböjning. Du har ju redan köpt materialet så lägg ut två reglar på golvet cc 1200. slå ihop pärlspont till ca 1m och tryck på det med handen för att se hur mycket det buktar.
/CC
Saxat från"forumets regler"Visa respekt och hjälp till om du kan. Diskutera sakfrågor utan att brusa upp eller gå till personangrepp. Det är naturligt att ha olika åsikter."
;D, Ja du, känner du ändå att jag gick till personangrepp så får jag väl be om ursäkt.
(Men vem är det som brusar upp och går till personangrepp igentligen :
Om du spikar gles i 45 graders vinkel mot takstolarna, kan du välja det håll på panelen som du önskar, även tvärs takstolarna alltså. Jag tror att du kan se detta på isovers hemsida t ex. i samband med isolering av tak med lösull.
lycka till
Peter
lycka till
Peter
Väcker en gammal tråd 
Står inför att sätta upp panel i ett innertak med takstolar monterade på 1200 cc.
Det kommer bara att finnas 175mm. isolering (pga låg takhöjd), kan det funka med 12 mm tjock panel, eller kommer det att bukta utåt.
Någon som har erfarenhet?
Står inför att sätta upp panel i ett innertak med takstolar monterade på 1200 cc.
Det kommer bara att finnas 175mm. isolering (pga låg takhöjd), kan det funka med 12 mm tjock panel, eller kommer det att bukta utåt.
Någon som har erfarenhet?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur skarvar man Regina takpanel snyggt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Pärlspont "fel" utomhus på garageport?
Byggnadsvård -
Tips om gips lodrätt mellan takbjälkar
Pärlspont runt bjälkar. Hur gör ni?